برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

یكی از امور مهمه‌ای كه امروز همه ما به آن مبتلا هستیم و همه كشور، قضیه انتخابات است. از خارج چشم دوخته‌اند به این كه این انتخابات نشود درست. اعلامیه‌ها، نمی‌دانم، بساط، چیز، كه مردم شركت نكنید، و شركت كردند الحمدلله. این مرحله هم كه پیش آمده است، مردم ما شركت كنند و در مقابل قدرتهای بزرگی كه چشم دوخته‌اند به این كه ملت ایران دیگر از اسلام برگشته و از مسائل اسلامی برگشته، آنها بفهمند مسأله این طور نیست، فرضاً كه ما بد باشیم اما اسلام كه خوب است، اسلام را كه قبول دارند همه، این یك وظیفه اسلامی است كه ما حفظ كنیم جمهوری اسلامی را. اگر مجلس لطمه‌ای بر آن وارد بشود به جمهوری اسلامی لطمه وارد می‌شود. اگر مجلس یك مجلس قوییی باشد برای خاطر این كه پشتوانه‌اش همه ملت باشد، این مجلس می‌تواند با دنیا كه در مقابل ایران واقع شده است كارهایش را بشایستگی عمل بكند، و این تابع این است كه قوی باشد، و قوّتش هم تابع این است كه شماها رأی بدهید. امروز دیگر مثل سابق نیست كه یك لیستی درست بكنند و بفرستند هرجا، اینها باید بشود، غیر از اینها نباید بشود. یا یك دسته مأمور بفرستند سر صندوقها هر كاری دلشان می‌خواهد بكنند. (1)
امروز اختیار دست خود شماهاست و احدی حق ندارد كه تصرف بكند. بله، در تشخیص خودتان اگر می‌توانید تشخیص بدهید و اگر خودتان نمی‌توانید، خوب، اشخاص متدین صحیح هستند به آنها مراجعه كنید كه آنها تشخیص بدهند، آن هم باید عمل بكنید. من امیدوارم كه همان طوری كه تا حالا ملت ما برای حفظ اسلام قیام كردند و برای حفظ اسلام تا حالا استقامت كردند، از حالا به بعد هم استقامت كنند. پیغمبر را خوشحال كنید شما. و من امیدوارم كه خداوند همه شما را توفیق بدهد. و همه در خدمت اسلام باشیم و دست خائنین از این كشور كوتاه بشود. (2)
امیدوارم ان‌شاءالله این انتخابات و انتخابات بعد كه راجع به مجلس شوراست، با نظارت شما، جدیت نه این كه كسی دخالت نكند، دخالت نابجا نكند و كسی نباشد كه بخواهد یك تحمیلی بكند به مردم، این طور باشد. و این انتخابات ان‌شاءالله [طوری] باشد كه برای نمونه و در طول تاریخ مشروطیت- الّا بعضی؛ الّا یك كمی- نمونه باشد كه یك انتخابات آزاد. این هم كه می‌گویم الاّ یعنی دخالت دولت نبوده؛ و الا خانها دخالت می‌كردند. همان صدر مشروطه، از آن اول یك دسته مردم گرفتار خانها بودند. و اربابها؛ و یك وقت هم گرفتار به دست حكومت بودند. انتخابات می‌شود گفت كه در طول مشروطیت آزاد نبوده است. و خانها جمع می‌كردند رعیتها را، یا ارعاب می‌كردند رعیتها را؛ رعیتها می‌آمدند رأی به آنها می‌دادند كه این را من خودم شاهد بودم، قبل از رضاشاه، زمان احمدشاه و آن وقتها این دست خانها بود؛ خانها وكیل درست می‌كردند. و بعد كه رضاشاه آمد و این خانها را یك قدری متمركز كرد در خودش، نه كه از بین برد، همه قدرتها را در خودش متمركز كرد و همه ظلمهایی كه خانها می‌كردند خودش می‌كرد! بعد كه این طور شد، دیگر دست اینها بود. و هیچ مردم، و ملت مطرح نبودند .ملت كیست! حالا این طور نیست، حالا ملت مطرح است؛ خود مردم. ان‌شاءالله نمونه باشد كارهای شما برای همه جا كه انتخابات آزاد این است. ان‌شاءالله خدا همه‌تان را تأیید كند و موفق باشید. (3)
دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبلیغات زهرآگین خود را شروع كردند، و چنین وانمود می‌كنند كه مردم در این انتخابات بی تفاوتند و به سردی و سستی گراییده‌اند. می‌خواهند شما را متهم كنند كه از جمهوری اسلامی رو برگردانیده‌اید. از شما ملت مبارز انتظار دارم كه با شركت همگانی خود یاوه سرایان را رسوا كنید. و نیز اطلاع دادند كه در اطراف دانشگاه- كه محل اقامه نمازجمعه است- گروهی برای اخلال در شركت در انتخابات بپا خاسته‌اند. دولت موظف است از آنان جلوگیری كند، و مردم موظفند به تبلیغات آنان اعتنا نكنند. ملت عزیز مسلمان! از اسلام و كشور اسلامی پاسداری كنید، و به سوی صندوق آرا هجوم آورید. (4)
آن چند وقت كه قضیه انتخابات شهرداری و شورای شهرها آمد در كار، و آن شوراهای شهر حالا چه شد نمی‌دانم، سستی كردند. آنهایی كه مخالف اسلام بودند، گفتند شكست خوردند، تمام شد مسائل. شروع كردند به صحبتها كردن و شادمانیها كردن كه اسلام شكست خورد. وقتی قضیه امریكا آمد دیدند كه نه باز زنده است، باز مردم زنده‌اند. و در مقابل یك همچه قدرتی ایستادند و فریاد دارند می‌زنند. بعد كه این رفراندم آمد آنها عقیده‌شان این بود كه در رفراندم، این جا دیگر چیزی نخواهد شد. برای این كه سابقش هم آن مال شوراهای شهر نشد. خیال كردند این هم آن است. وقتی این را دیدند كه تقریباً صد در صد، نود درصد پیروز شده حالا به دست و پا افتادند. حالا فهمیدند آنهایی كه با امریكاییها موافق‌اند و سر و سری دارند، حالا فهمیدند كه این كه پیروز شد، باید چه بكنیم. حالا دیگر دنبال یك نقشه‌های دیگرند، تا ببینیم چه بشود. و هر قدمی كه ما پیش می‌رویم باز هستند. ما الآن منتظر این هم هستیم كه باز بعدها در تعیین رئیس جمهور باز همین مسائل پیش بیاید، در تعیین وكلای مردم باز همین مسائل پیش بیاید، باز مبتلای به این مسائل هستیم ما. (5)
من از همه قشرها، از همه ملت می‌خواهم كه آداب اسلامی خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ كنند. و مبادا خیال كنند كه مبارزات انتخاباتی عبارت از این است كه به دیگران بد بگویند و كارشكنی بكنند. البته دعوت به انتخاب اشخاص مانع ندارد، لكن توجه داشته باشند كه همان طور كه در انتخاب رئیس جمهور، به آن سلامت و به آن آرامش و به آن خوبی گذشت- كه نمونه بود در ایران- من امید آن دارم كه در این انتخابات هم به همانطور بگذرد. و همه با هم برادروار در یك مقصد باشیم. در یك مقصد باشید. و خداوند را شاهد بدانید، و ناظر بدانید، و نهضت را لكه دار نكنید. دشمنها درصددند كه خرده‌گیری كنند. و من امیدوارم كه خداوند همه شما را تأیید كند. و همه با سلامت این انتخابات را هم بگذرانید و بعد را هم همین طور. (6)
این كه می‌بینید اجانب این گونه بر ضد ایران تبلیغ می‌كنند و رسانه‌های گروهیشان بی وقفه علیه ما به كار گرفته می‌شوند، برای این است كه این قیام برای اسلام است و ما می‌خواهیم فرهنگ اسلامی را در همه جا گسترش دهیم و اینها می‌ترسند كه مبادا اسلام در كشورشان رشد پیدا كند و دیگر جایی برای آنها نباشد. از جمله اموری كه اجانب به آن دامن می‌زنند، همین مسأله انتخابات است. هر انتخاباتی كه در ایران می‌شود اینها می‌گویند: مردم این دفعه نمی‌آیند، مردم سست و خسته شده‌اند. و شما دیدید كه در انتخابات گذشته، از انتخابات اصل نظام جمهوری اسلامی گرفته تا مجلس خبرگان برای قانون اساسی، مجلس و رؤسای جمهور، مردم هر دفعه بهتر از دفعه قبل شركت كرده‌اند. الآن هم عده‌ای در خارج نشسته‌اند و تبلیغ می‌كنند كه این دفعه دیگر مردم خسته شده‌اند و شور سابق را ندارند و از این قبیل حرفها. اینها اكثراً عقده‌هایی در دل دارند و روی همین عقده‌هاست كه این صحبتها را می‌كنند. اگر عقده‌های درونی آنها حل می‌شد، چنین صحبتهایی را نمی‌كردند. همین منافقین و دیگران كه مردم آنها را از ایران بیرونشان كرده‌اند، در خارج نشسته‌اند و می‌گویند: مردم با ما هستند. (7)
شما ائمه جمعه موظفید برای جلوگیری از شیطنتهایی كه اینها می‌كنند و می‌گویند مردم اعراض كرده‌اند و در انتخابات شركت نمی‌كنند، مردم را به شركت در انتخابات دعوت كنید و مردم نیز ثابت كنند كه اعراض نكرده‌اند و با شركتشان در انتخابات ثابت كنند كه از اسلام رویگردان نیستند. اسلام چیزی نیست كه كسی بتواند از آن رویگردان باشد. ما هر روز شاهدیم كه مادران شهدا، كسانی كه حتی چند شهید داده‌اند، فریاد می‌زنند كه اگر باز هم داشتیم در راه خدا می‌دادیم و تأسف می‌خورند كه دیگر فرزندی ندارند كه در راه خدا بدهند. اجانب تبلیغ می‌كنند كه در ایران بچه‌های كوچك را با زور به جبهه می‌فرستد، در حالی كه چنین نیست. مردم می‌خواهند جلوی این جوانهای چهارده پانزده ساله را بگیرند كه به جبهه نروند، ولی آنها از دست پدر و مادرها فرار می‌كنند و به جبهه می‌روند. مسلماً فردی را كه بالغ نیست، نه كسی می‌گوید به جبهه برو و نه كسی چنین حقی دارد كه بگوید. مردم ما بحمدالله، خودشان از رفتن به جبهه‌ها استقبال می‌كنند و جبهه‌ها را پر می‌كنند. (8)
با این كه در اهمیت مجلس خبرگان برای تعیین رهبر یا شورای رهبری، این جانب كراراً تذكراتی داده ام، و حضرات علمای اعلام - دامت بركاتهم- به قدر كافی صحبت فرموده و اهمیت آن را گوشزد نموده‌اند، لازم دانستم كه نكته مهمی را به عرض ملت شریف برسانم، ‌و آن اهمیت ویژه‌ای است كه این مجلس دارا می‌باشد. واضح است كه حكومت به جمیع شؤون آن و ارگانهایی كه دارد، تا از قِبَل شرع مقدس و خداوند تبارك و تعالی شرعیت پیدا نكند، اكثر كارهای مربوط به قوه مقننه و قضاییه و اجراییه بدون مجوز شرعی خواهد بود، و دست ارگانها كه باید به واسطه شرعیت آن باز باشد بسته می‌شود، و اگر بدون شرعیت الهی كارها را انجام دهند، دولت به جمع شؤونه، طاغوتی و محرّم خواهد بود. و لهذا تعیین خبرگان و فقیه شناسان از تكالیف بزرگ الهی است و هیچ كس را عذری در مقابل اسلام و پیشگاه خداوند قهار نخواهد بود، و من تكلیف خود را در این موضوع ادا نمودم. و همان طور كه قبلاً تذكر دادم مردم در دادن رأی به اشخاص واجد شرایط آزاد هستند، و هیچ كس را حق الزام كسی نیست. و من امیدوارم كه ملت شریف ایران در این امر مهم الهی كه منحرفان از هر چیزی بیشتر با آن مخالفت كرده و می‌كنند و این نیز از اهمیت آن است، یك دل و یك جهت در روز انتخابات به سوی صندوقها هجوم برند و آرای خود را به صندوقها بریزند. و امید است علمای اعلام- كثّرالله امثالهم- هم خود شركت نمایند و هم ملت را ارشاد فرمایند، و لازم است مطلبی را كه گاهی شنیده می‌شود كه برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از كاندیداها- خدای نخواسته- بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می‌كنند، در رابطه با آن تذكر دهم كه، امروز این نحو مخالفتها خصوصاً از چنین كاندیداهایی، برای اسلام و جمهوری اسلامی فاجعه آمیز است. اگر فرضاً كسی در دیگری مناقشه دارد، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزی ندارد، و حیثیت و آبروی مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است، و هتك مؤمن، چه رسد به مؤمن عالِم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است. امید است ان‌شاءالله چنین مطلبی نباشد، و اگر غفلتاً اتفاق افتاده است تكرار نشود. (9)
امروز داوطلب شما دارید، می‌روید؛ داوطلب طرف شهادت می‌روید؛ طرف مرگ می‌روید. امروز شما بسیج و پاسداران و كمیته‌ها و ارتش و قوای نظامی و انتظامی و عشایر، و آنها یك جور دیگری بودند؛ حالا یك جور دیگری شده‌اند. همه شما امید اسلام هستید. اسلام به وجود شما افتخار می‌كند. بگذار هرچه می‌خواهند در خارج بگویند. در خارج بگویند كه مردم دیگر برگشته‌اند دیگر مردم رها كرده‌اند. انتخابات می‌شود. اولش می‌گویند كه- همین انتخاب اخیر- اولش در خارج می‌گفتند كه مردم شركت نمی‌كنند، مردم شركت نكردند. می‌ترساندند كه اگر شركت كنید، چه می‌شود! بعد كه دیدند شركت می‌كنند، حالا می‌گویند: دروغ است. هرچه می‌شنوند از این چیزها، یكیشان به دیگری می‌گوید: دروغ است. اینها می‌خواهند ما را از تحلیلمان اغفال كنند. این طور بود كه می‌گوییم: بابا مردم آن جا در صحنه هستند؟ می‌گویند: نخیر، هیچ در صحنه نیستند! دانشگاهها باز می‌شود، می‌گویند: مردم نخیر، نمی‌روند! انتخابات شد، نخیر انتخابات نبود. این انتصابات بود! دولت مردم را با زور برد! بابا، مردم در دانشگاه اجتماع می‌كنند برای نماز! نخیر، به اینها پول می‌دهند! همه را می‌گویند دروغ است؛ برای این كه، نبادا... می‌گویند این دروغ است كه می‌خواهند ما شك در تحلیلمان بكنیم. (10)
چند وقت دیگر هم انتخابات شروع می‌شود. از قراری كه من شنیدم به طور حاد دارند اشخاص عمل می‌كنند. اشخاصی هستند كه به جمهوری اسلامی هیچ اعتقاد ندارند، لكن برای خاطر شكستن جمهوری اسلامی در تبلیغات انتخاباتی می‌خواهند شركت كنند، نه از باب این كه می‌خواهند وكیل بشوند، از باب این كه می‌خواهند شكست بدهند جمهوری اسلامی را. اشخاصی هستند كه به وسوسه، اشخاص مؤمن را وادار می‌كنند كه به طور حاد دخالت بكنند در این امور. ممكن است كه اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشود كه دودستگی‌های زیادی ایجاد بشود و این همان مسأله مشروطه است. باید مردم توجه كنند، و خصوصاً روحانیون، روحانیون مبارز تهران، مدرسین محترم قم، روحانیون مشهد، اصفهان، همه جا توجه كنند كه مسأله، مسأله مشروطه نشود. مسأله این نشود كه یك دسته برای خاطر این كه یك كاندیدایی دارند، ‌دیگران را بكوبند، آن دسته هم برای همین كاندیدای خودشان، این را بكوبند. (11)
اگر همه برای خدا هست، با هم تفاهم كنید. البته تبلیغ هیچ مانعی ندارد، لكن مثل مشروطه نشود. آن طور نشود كه هركدام دیگری را بكوبند و آنی كه دشمن ما می‌خواهد، خطوط مختلفه را در انتخابات عملی كند. شما همه می‌خواهید كه اسلام در این مملكت تحقق پیدا كند، همه می‌خواهید كه این جمهوری اسلامی ادامه پیدا بكند، ادامه این به این است كه شما در مواردی كه می‌بینید كه دارند شیاطین نقشه می‌كشند و توطئه می‌كنند تا شما را به جان هم بیندازند، بنشینید با هم و تفاهم كنید و آنها را مأیوس كنید. امروز دارند تهیه می‌بینند مخالفین شما، مخالفین جمهوری اسلامی، كه برای انتخابات ایجاد نفاق كنند، و این یك خطری است برای كشور ما. اینها با زور نمی‌توانند كاری انجام بدهند، نه امریكا، نه شوروی، با فشار و زور به یك كشوری كه همه با هم هستند نمی‌توانند آسیب برسانند، لكن با توطئه و وادار كردن عمال خودشان در داخل می‌توانند ایجاد نفاق كنند و بهانه هم انتخابات. (12)
مردم در انتخابات موظفند، موظف شرعی هستند كه اختلافات كوبنده را از آن دست بردارند، و این یك امری است كه بین همه هست، یعنی یك تكلیفی متوجه به همه هست، به من طلبه كه اینجا نشسته‌ام و به شماها علما و همه علمای بلاد و همه قشرهای ملت، همه‌ی روشنفكران، همه‌ی نویسندگان، گویندگان، به همه تكلیف شرعی است كه نگذارید مسأله مثل مسأله مشروطیت بشود. عبرت بگیرید از آنجا، اگر مثل او بشود، آنهایی كه مخالف با اسلام و جمهوری اسلامی هستند و بازیگر هستند، آنها می‌آیند قبضه می‌كنند. (13)

راهبردهای تصریحی:

1- هدف دشمن در هر انتخاباتی ناامید كردن و دلسرد كردن مردم از حضور در انتخابات است.
2- وقتی دشمن تلاش می‌كند در انتخابات كاندیداها و طرفداران آنها را مقابل هم قرار دهد، آنها با تفاهم با یكدیگر باید این نقشه را خنثی كند.
3- مشاركت و حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات، دشمنان را ناكام می‌كند.
4- رعایت آداب و اخلاق در انتخابات، دشمن را در خرده گیری از انقلاب، مأیوس می‌نماید.
5- شركت گسترده در انتخابات برای اسلام است و مردم به خاطر مشكلات و مسائل دیگر از انتخابات كناره نمی‌گیرند.

نكات استنباطی:

1- صرف این كه فردی برای انتخاب نامزد به جمع بندی لازم نرسیده است، مجوز برای عدم شركت او در انتخابات نیست، بلكه لازم است كه در این زمینه از اشخاص امین و حزب اللهی پرس و جو كند. شركت در انتخابات برای اسلام است و هرگز این وظیفه ساقط نمی‌شود.
2- دشمنان همواره تلاش كرده‌اند تا با كاستن از حضور و مشاركت مردم، بهانه‌ی لازم برای تبلیغات و دخالت علیه ایران را در افكار عمومی پیدا كنند و مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج18، صص 437 و 438.
2. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج18، ص 438.
3. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج9، ص124.
4. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج9، ص 259.
5. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج11، ص 184.
6. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج12، صص 151 و 152.
7. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج17، ص 106.
8. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج17، صص 106 و 107.
9. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج17، صص 133 و 134.
10. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج17، ص 152.
11. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج18، ص 172.
12. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج18، ص 172.
13. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج18، ص173.

منبع مقاله :
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (جلد هشتم) اصل شناخت دشمنان و ضرورت مرزبندی شفاف با آنان، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول