بر سفره رنگين رمضان(2)
بر سفره رنگين رمضان(2)
بر سفره رنگين رمضان(2)
نويسنده:سيد محمود طاهري
از ويژگيهاي ماه مبارك رمضان، كيمياگري اين ماه است. در اين ماه، افزون بر آنكه ثواب عبادتها چند برابر به روزهدار باز ميگرداد، اعمال عادي و روزمره شخص روزهدار، رنگ عبادت ميگيرد. ماه رمضان، از خواب بنده عبادت و از نفسهاي او تسبيح ميسازد. رسول اكرم صلي الله عليه و آله در خطبه آخرين جمعه ماه شعبان، درباره ماه رمضان ميفرمايد: «انفاسكم فيه تسبيح و نومكم فيه عباده؛ نفسهاي شما در آن عجل الله تعالي فرجه الشريف ماه]، تسبيح و خواب شما در آن، عبادت است».1
حكيم نظامي گنجهاي نيز سروده است:
سنگ بينداز و گهر ميستان
خاك زمين ميده و زر ميستان
آنكه ترا توشه ره ميدهد
از تو يكي خواهد و ده ميدهد
بهتر از اين مايه ستانيت نيست
سود كن آخر كه زيانيات نيست2
با توجه به همين كيمياگري ماه رمضان است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:
من ادّي فيه فرضاً كان له ثواب من ادّي سبعين فريضه فيما سواه من الشهور و من تلا فيه آيه من القرآن كان له مثل اجر من ختم القرآن في غيره من الشهور.3
هر كه در اين ماه نماز واجبي بخواند، پاداشش مانند آن است كه در غير اين ماه از ماههاي ديگر، هفتاد نماز واجب خوانده است و كسي كه در اين ماه آيهاي را تلاوت كند، مانند آن است كه در غير ماه رمضان، قرآني را ختم كرده است.
ماه رمضان، ماه فراواني پاداشها و ريزش موهبتهاست؛ گويي در اين ماه، معيار پاداشها، عبادتها و نماز و روزه روزهدار نيست، بلكه معيار، كرم وجود پروردگار است. آشكار است كه هر جا پاي جود بيحساب پروردگار در ميان باشد، اندازهاي براي آن نميتوان تعيين كرد.
غمهاش همه شادي، بندش همه آزادي
يك دانه بدو دادي، صد باغ مزيد آمد4
يك وفا ميآر و ميبر صد هزار
اين چنين را آنچنان بايد همي5
دانه به انبازي6 شيطان مكار
تا ز يكي هفتصد آيد به بار7
خود كه يابد اين چنين بازار را
كه به يك گل ميخري گلزار را
دانهاي را صد درختستان عوض
حبهاي را آمدت صد كان عوض8
بر اين اساس، خواب در ماه رمضان بوي بيداري ميدهد؛ چرا كه به عبادت پروردگار تبديل ميشود. به تعبير زيباي حافظ، چنين خوابي بِهْ از بيداري است:
سحر كه شِمه چشمت به خواب ميديدم
زهي مراتب خوابي كه بِهْ ز بيداري است9
ماه رمضان، ماه شناخت تواناييهاي معنوي خويش
تا به امروز، اندازهگيري حقيقي تواناييهاي آدمي و گستره آن ممكن نبوده است. كارهاي شگفتآوري كه در طول تاريخ از آدمي سر زده، نشانه ناپيدا بودن مقدار توانايي اوست. بنابراين، همانگونه كه تا كنون چنين كارهايي شگفتانگيزي انجام داده است، در آينده نيز كارهاي شگفتانگيزتري انجام خواهد داد. شيخ محمود شبستري در اين باره مينويسد:
الله تعالي، از غايت عنايت، هر چه در عالم آفريده است از ظاهر و باطن و معنوي و مادي، بندگان را بر آن مثال آفريد و به هر صفتي كه خود موصوف بود، مردم را نيز بدان موصوف گردانيد و همچنان كه عالم، مسخر امر اوست، تن مردم را مسخر روح گردانيد تا مردم از تركيب اعضا و ترتيب اجزاي خود بر عالم معنوي و مادي، مطلع گردند و از دانستن صفات خود، صفات حقتعالي را بشناسند.1
شيخ محمود شبستري، در شمارش تواناييهاي انسان، او را صورت حقتعالي دانسته كه مظهر همه اسمهاي اوست و از آدمي به كسي تعبير كرده كه محل ظهور قدرت و علم و اراده پروردگار است. آنگاه نتيجه ميگيرد كه توانايي و قوّت طبيعي انسان، 10 هزار است، ولي اگر آدمي بخواهد از توانايي ارادي خود استفاده كند، قدرت او بيرون از شماره خواهد بود:
از آن دانستهاي تو جمله اسما
كه هستي صورت عكس مسمّا2
ظهور قدرت و علم و ارادت
به توست اي بنده صاحب سعادت!
سميعي و بصير و حي و گويا
بقا داري نه از خود ليك از آنجا
طبيعي قوت تو دههزار است
ارادي برتر از حصر و شمار است3
بر اين اساس، يكي از رسالتهاي ماه مبارك رمضان، يادآوري توانمندي بالاي معنوي به روزهدار است. انساني كه هرگز نميتوانست رنج گرسنگي و تشنگي را تحمل كند، در ماه رمضان ساعتها گرسنه و تشنه ميماند و آسيبي نميبيند. او كه هيچگاه در خود اين توان را نميديد كه روزي را بدون صبحانه، نهار و عصرانه به شب برساند، در اين ماه، سي روز را بدون خوردن اين سه وعده غذا ميگذرانَد. انسان كه خود را ناتوانتر از آن ميديد كه سحرگاهان، از بستر گرم و نرم خويش دل بكند و ساعتي را در آن لحظههاي ملكوتي بيدار بماند، در اين ماه به راحتي بيدار ميشود. چه بسا روزهداري به دليل عادت به سيگار، خود را از ترك سيگار در طول روز، ناتوان ميديد، ولي اكنون ساعتهاي طولاني بين سحر تا افطار را بدون سيگار پشت سر ميگذارد. اينگونه ماه رمضان، تواناييهاي نهفته روزهدار را آشكار ميكند و غير مستقيم به او ميآموزد: «تو ميتواني».
بيگمان، كسي كه در اين يك ماه توانست غرايز خويش را در طول روز كنترل كند و حتي از كارهايي كه تا پيش از ماه رمضان بر او حلال و مباح بود، بپرهيزد، پس از ماه رمضان و در ماههاي ديگر نيز ميتواند غرايزش را كنترل كند و آنها را زير سلطه خويش درآورد. ماه مبارك رمضان، انسان را از تواناييهاي معنوي او آگاه ميكند، بزرگي او را به وي مينماياند و از اين رهگذر به او كرامت ميبخشد.
حكيم نظامي گنجهاي نيز سروده است:
سنگ بينداز و گهر ميستان
خاك زمين ميده و زر ميستان
آنكه ترا توشه ره ميدهد
از تو يكي خواهد و ده ميدهد
بهتر از اين مايه ستانيت نيست
سود كن آخر كه زيانيات نيست2
با توجه به همين كيمياگري ماه رمضان است كه رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمودند:
من ادّي فيه فرضاً كان له ثواب من ادّي سبعين فريضه فيما سواه من الشهور و من تلا فيه آيه من القرآن كان له مثل اجر من ختم القرآن في غيره من الشهور.3
هر كه در اين ماه نماز واجبي بخواند، پاداشش مانند آن است كه در غير اين ماه از ماههاي ديگر، هفتاد نماز واجب خوانده است و كسي كه در اين ماه آيهاي را تلاوت كند، مانند آن است كه در غير ماه رمضان، قرآني را ختم كرده است.
ماه رمضان، ماه فراواني پاداشها و ريزش موهبتهاست؛ گويي در اين ماه، معيار پاداشها، عبادتها و نماز و روزه روزهدار نيست، بلكه معيار، كرم وجود پروردگار است. آشكار است كه هر جا پاي جود بيحساب پروردگار در ميان باشد، اندازهاي براي آن نميتوان تعيين كرد.
غمهاش همه شادي، بندش همه آزادي
يك دانه بدو دادي، صد باغ مزيد آمد4
يك وفا ميآر و ميبر صد هزار
اين چنين را آنچنان بايد همي5
دانه به انبازي6 شيطان مكار
تا ز يكي هفتصد آيد به بار7
خود كه يابد اين چنين بازار را
كه به يك گل ميخري گلزار را
دانهاي را صد درختستان عوض
حبهاي را آمدت صد كان عوض8
بر اين اساس، خواب در ماه رمضان بوي بيداري ميدهد؛ چرا كه به عبادت پروردگار تبديل ميشود. به تعبير زيباي حافظ، چنين خوابي بِهْ از بيداري است:
سحر كه شِمه چشمت به خواب ميديدم
زهي مراتب خوابي كه بِهْ ز بيداري است9
ماه رمضان، ماه شناخت تواناييهاي معنوي خويش
تا به امروز، اندازهگيري حقيقي تواناييهاي آدمي و گستره آن ممكن نبوده است. كارهاي شگفتآوري كه در طول تاريخ از آدمي سر زده، نشانه ناپيدا بودن مقدار توانايي اوست. بنابراين، همانگونه كه تا كنون چنين كارهايي شگفتانگيزي انجام داده است، در آينده نيز كارهاي شگفتانگيزتري انجام خواهد داد. شيخ محمود شبستري در اين باره مينويسد:
الله تعالي، از غايت عنايت، هر چه در عالم آفريده است از ظاهر و باطن و معنوي و مادي، بندگان را بر آن مثال آفريد و به هر صفتي كه خود موصوف بود، مردم را نيز بدان موصوف گردانيد و همچنان كه عالم، مسخر امر اوست، تن مردم را مسخر روح گردانيد تا مردم از تركيب اعضا و ترتيب اجزاي خود بر عالم معنوي و مادي، مطلع گردند و از دانستن صفات خود، صفات حقتعالي را بشناسند.1
شيخ محمود شبستري، در شمارش تواناييهاي انسان، او را صورت حقتعالي دانسته كه مظهر همه اسمهاي اوست و از آدمي به كسي تعبير كرده كه محل ظهور قدرت و علم و اراده پروردگار است. آنگاه نتيجه ميگيرد كه توانايي و قوّت طبيعي انسان، 10 هزار است، ولي اگر آدمي بخواهد از توانايي ارادي خود استفاده كند، قدرت او بيرون از شماره خواهد بود:
از آن دانستهاي تو جمله اسما
كه هستي صورت عكس مسمّا2
ظهور قدرت و علم و ارادت
به توست اي بنده صاحب سعادت!
سميعي و بصير و حي و گويا
بقا داري نه از خود ليك از آنجا
طبيعي قوت تو دههزار است
ارادي برتر از حصر و شمار است3
بر اين اساس، يكي از رسالتهاي ماه مبارك رمضان، يادآوري توانمندي بالاي معنوي به روزهدار است. انساني كه هرگز نميتوانست رنج گرسنگي و تشنگي را تحمل كند، در ماه رمضان ساعتها گرسنه و تشنه ميماند و آسيبي نميبيند. او كه هيچگاه در خود اين توان را نميديد كه روزي را بدون صبحانه، نهار و عصرانه به شب برساند، در اين ماه، سي روز را بدون خوردن اين سه وعده غذا ميگذرانَد. انسان كه خود را ناتوانتر از آن ميديد كه سحرگاهان، از بستر گرم و نرم خويش دل بكند و ساعتي را در آن لحظههاي ملكوتي بيدار بماند، در اين ماه به راحتي بيدار ميشود. چه بسا روزهداري به دليل عادت به سيگار، خود را از ترك سيگار در طول روز، ناتوان ميديد، ولي اكنون ساعتهاي طولاني بين سحر تا افطار را بدون سيگار پشت سر ميگذارد. اينگونه ماه رمضان، تواناييهاي نهفته روزهدار را آشكار ميكند و غير مستقيم به او ميآموزد: «تو ميتواني».
بيگمان، كسي كه در اين يك ماه توانست غرايز خويش را در طول روز كنترل كند و حتي از كارهايي كه تا پيش از ماه رمضان بر او حلال و مباح بود، بپرهيزد، پس از ماه رمضان و در ماههاي ديگر نيز ميتواند غرايزش را كنترل كند و آنها را زير سلطه خويش درآورد. ماه مبارك رمضان، انسان را از تواناييهاي معنوي او آگاه ميكند، بزرگي او را به وي مينماياند و از اين رهگذر به او كرامت ميبخشد.
پينوشتها:
1. شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 10، ص 313.
2. کليات خمسه، ص 54.
3. وسائل الشيعه، ج 10، ص 314.
4. کليات شمس تبريزي، ص90.
5. همان، ص 876.
6. شراکت.
7. نظامي گنجهاي، مخزن الاسرار، تصحيح: محمد آيتي، ص85.
8. مثنوي معنوي، دفتر چهارم، بيتهاي 2611 و 2612.
9. ديوان حافظ، ص 125، غزل 67.
10. شيخ محمود شبستري، مجموعه آثار، به کوشش: دکتر صمد موحد، ص 365.
11. که هستي صورت عکس مسمّا: انسان، عکس حق است و چنآنچه حق، جامع جميع اسماست، انسان نيز جامع همه است. لاهيجي، شرح گلشن راز، ص 214.
12. شيخ محمود شبستري، گلشن راز، ص27.
/ج
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}