حرص بزني ، فرار مي کند!
حرص بزني ، فرار مي کند!
حرص بزني ، فرار مي کند!
نويسنده:محبوبه شعاعي
هر چيزي که جانداران روي کره خاکي را در بقاي حيات کمک کند، رزق مي گويند. اين شايد کامل ترين تعريف رزق باشد. در قرآن کريم رزق به 2 معنا به کار مي رود! رزق مادي و رزق معنوي. در هر 2صورت هم به معناي عطاي جاري است ؛يعني محبتي که خدا به بنده اش دارد .
آيه 13سوره غافر فقط رزق هاي آسماني نشان مي دهد: «خدا آن کسي است که آياتش را به شما نشان داد و از آسمان روزي بر شما نازل کرد».
درآيه 24 سوره سبأ هم آمده است: «آن کسي که روزي شما را از آسمان و زمين نازل مي کند، خداست، نه کس ديگري». حتي درباره اينکه کدام يک از حيوانات زبان بسته را هم بخوريم؛ در آيه 142سوره انعام داريم: «و همچنين، چارپاياني که بار مي برند يا درخور بار برداشتن نيستند. از هرچه خدا به شما روزي داده است، بخوريد و از شيطان پيروي مکنيد که او دشمن آشکار شماست».
يکي ديگر از مسائلي که در حوزه رزق مادي مطرح است، شيوه به دست آوردن آن است. در روايات ديني ما بارها اين موضوع مورد اشاره قرار گرفته است: «رزق وروزي شما مقسوم است»؛ يعني سهم شما از پيش تعيين شده و تلاش اضافه اين سهم را افزايش نمي دهد؛ به همين دليل است که عالمان «رزق مقسوم» را يکي ازشاخه هاي اصلي اين بحث مي دانند.
درآيه 32 سوره زخرف آمده است: «ما معيشت آنها را در حيات دنيا ميانشان تقسيم کرديم». حضرت امير(ع) در نامه 31 نهج البلاغه که به فرزندش امام حسن(ع) نوشته اند و مسير را براي همه ما روشن کرده اند؛ «اي فرزندم! بدان رزق 2 نوع است؛ يکي آن رزقي که تو به دنبال آن هستي و دوم رزقي که آن به دنبال توست. رزق دوم طوري است که اگر به سوي آن نروي، به سوي تو مي آيد».
شکي نيست که خدا روزي رسان است ولي انسان بايد براي به دست آوردن روزي تلاش کند. خدا به هيچ کس تضمين نداده که بدون تلاش رزقش را برساند. آيا اين حديث معروف را شنيده ايد که «از جمله افرادي که دعايشان هرگز به اجابت نمي رسد، کساني هستند که با تني سالم گوشه خانه مي نشينند و براي گشايش روزي دعا مي کنند.»
ازقديم هم گفته اند از تو حرکت، از خدا برکت که البته توفيق حرکت و تلاش راهم بايد ازخدا خواست. قرآن هم بر اين موضوع تاکيد بسياري دارد. در آيه 14 سوره نحل مي خوانيم: «اوخدايي است که دريا را براي شما مسخر کرد تا ازگوشت ترو تازه(ماهيان حلال)آن تغذيه کنيد واز زيورهاي آن (درو مرجان) اسخراج کرده و تن را بياراييد وکشتي ها را درآن روان بينيد که سينه آب را مي شکافد (تابه تجارت وسفررفته) واز فضل خدا روزي طلبيد وباشد که شکرخدابه جاي آريد».
همچنين در آيه 73 سوره قصص آمده است: «و از رحمت خود شب و روز را براي شما قرارداد تا در شب بياراميد و [در روز] رزق وروزي بجوييد ، باشد که سپاسگزاري کنيد.»
نوع ديگر رزق اخروي، «رزق حسن»است که درآيه 58 سوره حج مورد اشاره قرارگرفته است: «و کساني که در راه خدا هجرت کردند، سپس کشته شدند يا به مرگ طبيعي ازدنيا رفتند، خداوند به آنها روزي نيکويي مي دهد». در تفسير «مجمع البيان»، رزق حسن اين گونه تعريف شده است: «رزق حسن اشاره به نعمت هايي دارد که وقتي چشم انسان به آن مي افتد، چنان مجذوب مي شود که نمي تواند ديده از آن بر گيرد وبه غير آن نگاه کند و تنها خدا قدرت دارد که اين روزي رابه کسي دهد». در اخروي بودن رزق حسن هيچ ترديدي نيست؛ چرا که اين آيه رزق حسن را براي آنهايي که ازدنيا رفته اند، بيان کرده است.
سومين نوع رزق معنوي که در قرآن آمده، «رزق معلوم» است که در آيه 41 سوره صافات به آن اشاره شده:«براي آنان [بندگان مخلص] روزي معين وويژه اي است». تفسير «الميزان» رزق معلوم را اين گونه توضيح مي دهد: «يعني خداوند در بهشت به بندگان مخلص خود رزقي مي دهد که غيراز رزق ديگر بهشتيان است وهيچ شباهتي به رزق ديگران ندارد؛ به دليل اينکه آنان جز به خداي تعالي به هيچ چيز ديگري وابستگي ندارند؛ نه به زينت زندگي دنيا ونه به نعمت هاي آخرت؛ چرا که در دل ايشان غير از خدا چيز ديگري نيست». در آيه 77 همين سوره آمده است: «در آنچه خدا به تو عطا کرده است ، سراي آخرت را بجوي و سهم خود را از دنيا فراموش مکن.»
اميرالمؤمنين علي(ع) مي فرمايند: «بنده به سبب بي صبري، خودش را از روزي حلال محروم مي کند وبيشتر از روزي مقدرهم نصيبش نمي شود» کمي دندان برجگرگذاشتن همه چيز را درست مي کند. حضرت امام رضا(ع) هم مي فرمايد: «رزقت را ازطريق حلال دنبال کن تا از راه حرام به دست نياوري. اگرحرام باشد، استفاده از آن هم حرام مي شود». درحديث قدسي هم آمده است: «همانا عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن طلب روزي حلال است. پس چون خوراکي ونوشيدني خود را پاک کردي، در پناه و حمايت من هستي».
درقرآن هم بارها آمده که از روزي حلال بهره بگيريد؛ نمونه اش آيه 114 سوره نحل: «ازنعمت هايي که خدا روزي شما کرده است، حلال و پاکيزه بخوريد». براي به دست آوردن هرچيزي بايد تلاش کرد.
حتي امامان هم براي کسب روزي حلال تلاش مي کردند و عرق مي ريختند. يکي ازاصحاب ششمين امام(ع) مي گويد: «امام صادق (ع) را ديديم که مشغول کار روي زمين خودشان هستند. گفتيم فداي شما شويم، يا به ما بفرماييد اين کار را انجام دهيم يابه غلامان خود؛ فرمودند نه، بگذاريد خودم کار کنم. من مايلم خداوند را در حالي ملاقات کنم که با دست خودکار کرده وبا سختي دادن به خود در طلب رزق حلال باشم». سپس فرمودند: «حتي جدم علي(ع) هم خود را براي طلب رزق حلال به زحمت مي انداخت». البته تلاش براي کسب روزي يک چيز است و حرص زدن براي جمع کردن مال، چيز ديگر. حضرت امير(ع) مي فرمايند: «يکي از عوامل گرفتاري انسان و غفلت از خدا، نگراني از رزق است».
رزق مقدر را کسي نمي تواند از تو بگيرد، تلاش اضافه هم آن را اضافه نمي کند. امام صادق(ع) مي فرمايند:« اگر بنده اي در سوراخي باشد رزق او به اوخواهد رسيد. پس درطلب آن حريص نباشيد»
خداوند چندين بار در قرآن فرموده که به هرکس بخواهم روزي وسيع مي دهم؛ نمونه اش آيه 39 سوره سباء: «يقينا پروردگارم روزي را براي هرکس ازبندگانش بخواهد، وسعت مي دهد يا تنگ مي گيرد». اما بهترين روشي که قرآن براي افزايش روزي به ما پيشنهاد مي کند، تقوا پيشه کردن است، آيه هم تا دلتان بخواهد داريم؛ نمونه اش آيه 3سوره طلاق که مي گويد: «و هر کس تقواي الهي پيشه کند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي کند و او را از جايي که گمان ندارد روزي مي دهد».
اتفاقاً يکي ديگر ازعوامل افزايش رزق وروزي، خوش رفتاري باهمسايه است. سند اين گفته را هم امام صادق(ع) تاييد کرده اند: «خوش رفتاري باهمسايه موجب افزايش روزي است».
- غذا : اين مورد براي ما انسان ها اصلي ترين مصداق رزق و روزي است. خداوند درآيه 88 سوره مائده مي گويد: «از نعمت هاي حلال و پاکيزه اي که خدا وند به شما روزي داده است بخوريد».
2- فرزند: فرزندان رزق الهي اند. درآيه 140سوره انعام آمده است: «کساني که از روي بي خردي و ناداني فرزندان خود را کشته اند و آنچه را خدا روزيشان کرده بود، از راه افترا به خدا حرام شمرده اند، سخت زيان کردند. آنان به راستي گمراه شده و هدايت نيافته اند».
3- چارپايان حلال گوشت: يکي ديگر از رزق هايي که در قرآن مورد تاکيد قرار گرفته، مربوط به چارپايان حلال گوشت است که خداوند در آنها منفعت بسياري قرارداده است. در آيه 28 سوره حج آمده است: «هنگام ذبح چارپإيان خدا را ذکر کنند چرا که خدا آنها را رزق قرار داده است».
4- باران: همان نعمتي که از آسمان برسرمان مي بارد و ما قدرش را نمي دانيم. خداوند بارها و بارها در قرآن به آبي که از آسمان نازل مي کند، اشاره کرده و آن را روزي بندگانش دانسته است، مثل آيه 5 سوره جاثيه: «رزق باراني که خداوند از آسمان نازل کرد و به وسيله آن زمين را بعد از مردنش حيات بخشيده است».
5 ميوها: در فصل تابستان اين رزق الهي تنوع بسياري پيدا مي کند، هرچند که قيمتش هم مثل تنوعش زياد مي شود. به هرحال، ميوه ها هم در قرآن به عنوان رزق الهي مورد اشاره قرار گرفته اند. نمونه اش آيه سوره بقره: «و از آسمان آبي فرو فرستاديم و به وسيله آن ميوه ها را پرورش داديم تا روزي شما باشند». البته خداوند چند ميوه را به صورت خاص مورد اشاره قرارداده است؛ مثل خرما و انگور.
متاسفانه اين فرهنگ در جامعه ما وجود دارد. خدا در ادامه آيه مي گويد: «اصلا اين طور نيست بلکه شما با ثروتتان بايد وسيله اکرام يتيمان و اطعام مسکين را فراهم کنيد اما نکرديد».
حضرت علي(ع) به امام حسن(ع) مي گويند: «چقدر زشت است درموقع نياز، انسان خود را خوار کند؛ چون آن رزقي که براي تو مقدر شده بالاخره مي رسد و آن رزقي که براي تو نيست به دستت نمي رسد. پس چرا خود را در برابر صاحبان ثروت کوچک مي کنيد؟».
آيه 55 سوره توبه هم مي گويد: «سرمايه و فرزند کفار باعث شگفتي تو نشود چون خدا اراده کرده با همين امکانات درهمين دنيا آنها راعذاب کند».
منبع: همشهري (آيه) تير 88
رزق هاي دنيايي
آيه 13سوره غافر فقط رزق هاي آسماني نشان مي دهد: «خدا آن کسي است که آياتش را به شما نشان داد و از آسمان روزي بر شما نازل کرد».
درآيه 24 سوره سبأ هم آمده است: «آن کسي که روزي شما را از آسمان و زمين نازل مي کند، خداست، نه کس ديگري». حتي درباره اينکه کدام يک از حيوانات زبان بسته را هم بخوريم؛ در آيه 142سوره انعام داريم: «و همچنين، چارپاياني که بار مي برند يا درخور بار برداشتن نيستند. از هرچه خدا به شما روزي داده است، بخوريد و از شيطان پيروي مکنيد که او دشمن آشکار شماست».
يکي ديگر از مسائلي که در حوزه رزق مادي مطرح است، شيوه به دست آوردن آن است. در روايات ديني ما بارها اين موضوع مورد اشاره قرار گرفته است: «رزق وروزي شما مقسوم است»؛ يعني سهم شما از پيش تعيين شده و تلاش اضافه اين سهم را افزايش نمي دهد؛ به همين دليل است که عالمان «رزق مقسوم» را يکي ازشاخه هاي اصلي اين بحث مي دانند.
درآيه 32 سوره زخرف آمده است: «ما معيشت آنها را در حيات دنيا ميانشان تقسيم کرديم». حضرت امير(ع) در نامه 31 نهج البلاغه که به فرزندش امام حسن(ع) نوشته اند و مسير را براي همه ما روشن کرده اند؛ «اي فرزندم! بدان رزق 2 نوع است؛ يکي آن رزقي که تو به دنبال آن هستي و دوم رزقي که آن به دنبال توست. رزق دوم طوري است که اگر به سوي آن نروي، به سوي تو مي آيد».
از تو حرکت
شکي نيست که خدا روزي رسان است ولي انسان بايد براي به دست آوردن روزي تلاش کند. خدا به هيچ کس تضمين نداده که بدون تلاش رزقش را برساند. آيا اين حديث معروف را شنيده ايد که «از جمله افرادي که دعايشان هرگز به اجابت نمي رسد، کساني هستند که با تني سالم گوشه خانه مي نشينند و براي گشايش روزي دعا مي کنند.»
ازقديم هم گفته اند از تو حرکت، از خدا برکت که البته توفيق حرکت و تلاش راهم بايد ازخدا خواست. قرآن هم بر اين موضوع تاکيد بسياري دارد. در آيه 14 سوره نحل مي خوانيم: «اوخدايي است که دريا را براي شما مسخر کرد تا ازگوشت ترو تازه(ماهيان حلال)آن تغذيه کنيد واز زيورهاي آن (درو مرجان) اسخراج کرده و تن را بياراييد وکشتي ها را درآن روان بينيد که سينه آب را مي شکافد (تابه تجارت وسفررفته) واز فضل خدا روزي طلبيد وباشد که شکرخدابه جاي آريد».
همچنين در آيه 73 سوره قصص آمده است: «و از رحمت خود شب و روز را براي شما قرارداد تا در شب بياراميد و [در روز] رزق وروزي بجوييد ، باشد که سپاسگزاري کنيد.»
رزق هاي معنوي
نوع ديگر رزق اخروي، «رزق حسن»است که درآيه 58 سوره حج مورد اشاره قرارگرفته است: «و کساني که در راه خدا هجرت کردند، سپس کشته شدند يا به مرگ طبيعي ازدنيا رفتند، خداوند به آنها روزي نيکويي مي دهد». در تفسير «مجمع البيان»، رزق حسن اين گونه تعريف شده است: «رزق حسن اشاره به نعمت هايي دارد که وقتي چشم انسان به آن مي افتد، چنان مجذوب مي شود که نمي تواند ديده از آن بر گيرد وبه غير آن نگاه کند و تنها خدا قدرت دارد که اين روزي رابه کسي دهد». در اخروي بودن رزق حسن هيچ ترديدي نيست؛ چرا که اين آيه رزق حسن را براي آنهايي که ازدنيا رفته اند، بيان کرده است.
سومين نوع رزق معنوي که در قرآن آمده، «رزق معلوم» است که در آيه 41 سوره صافات به آن اشاره شده:«براي آنان [بندگان مخلص] روزي معين وويژه اي است». تفسير «الميزان» رزق معلوم را اين گونه توضيح مي دهد: «يعني خداوند در بهشت به بندگان مخلص خود رزقي مي دهد که غيراز رزق ديگر بهشتيان است وهيچ شباهتي به رزق ديگران ندارد؛ به دليل اينکه آنان جز به خداي تعالي به هيچ چيز ديگري وابستگي ندارند؛ نه به زينت زندگي دنيا ونه به نعمت هاي آخرت؛ چرا که در دل ايشان غير از خدا چيز ديگري نيست». در آيه 77 همين سوره آمده است: «در آنچه خدا به تو عطا کرده است ، سراي آخرت را بجوي و سهم خود را از دنيا فراموش مکن.»
حرص زدن ممنوع !
اميرالمؤمنين علي(ع) مي فرمايند: «بنده به سبب بي صبري، خودش را از روزي حلال محروم مي کند وبيشتر از روزي مقدرهم نصيبش نمي شود» کمي دندان برجگرگذاشتن همه چيز را درست مي کند. حضرت امام رضا(ع) هم مي فرمايد: «رزقت را ازطريق حلال دنبال کن تا از راه حرام به دست نياوري. اگرحرام باشد، استفاده از آن هم حرام مي شود». درحديث قدسي هم آمده است: «همانا عبادت 10 جزء دارد که 9 جزء آن طلب روزي حلال است. پس چون خوراکي ونوشيدني خود را پاک کردي، در پناه و حمايت من هستي».
درقرآن هم بارها آمده که از روزي حلال بهره بگيريد؛ نمونه اش آيه 114 سوره نحل: «ازنعمت هايي که خدا روزي شما کرده است، حلال و پاکيزه بخوريد». براي به دست آوردن هرچيزي بايد تلاش کرد.
حتي امامان هم براي کسب روزي حلال تلاش مي کردند و عرق مي ريختند. يکي ازاصحاب ششمين امام(ع) مي گويد: «امام صادق (ع) را ديديم که مشغول کار روي زمين خودشان هستند. گفتيم فداي شما شويم، يا به ما بفرماييد اين کار را انجام دهيم يابه غلامان خود؛ فرمودند نه، بگذاريد خودم کار کنم. من مايلم خداوند را در حالي ملاقات کنم که با دست خودکار کرده وبا سختي دادن به خود در طلب رزق حلال باشم». سپس فرمودند: «حتي جدم علي(ع) هم خود را براي طلب رزق حلال به زحمت مي انداخت». البته تلاش براي کسب روزي يک چيز است و حرص زدن براي جمع کردن مال، چيز ديگر. حضرت امير(ع) مي فرمايند: «يکي از عوامل گرفتاري انسان و غفلت از خدا، نگراني از رزق است».
رزق مقدر را کسي نمي تواند از تو بگيرد، تلاش اضافه هم آن را اضافه نمي کند. امام صادق(ع) مي فرمايند:« اگر بنده اي در سوراخي باشد رزق او به اوخواهد رسيد. پس درطلب آن حريص نباشيد»
خداوند چندين بار در قرآن فرموده که به هرکس بخواهم روزي وسيع مي دهم؛ نمونه اش آيه 39 سوره سباء: «يقينا پروردگارم روزي را براي هرکس ازبندگانش بخواهد، وسعت مي دهد يا تنگ مي گيرد». اما بهترين روشي که قرآن براي افزايش روزي به ما پيشنهاد مي کند، تقوا پيشه کردن است، آيه هم تا دلتان بخواهد داريم؛ نمونه اش آيه 3سوره طلاق که مي گويد: «و هر کس تقواي الهي پيشه کند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي کند و او را از جايي که گمان ندارد روزي مي دهد».
پيشنهاد اسلام براي افزايش روزي
لبتان خندان، جيبتان پر !
پاشنه را بالابکش!
همدلي اهل خانه
خوش رفتاري با همسايه
اتفاقاً يکي ديگر ازعوامل افزايش رزق وروزي، خوش رفتاري باهمسايه است. سند اين گفته را هم امام صادق(ع) تاييد کرده اند: «خوش رفتاري باهمسايه موجب افزايش روزي است».
ازدواج
دعا
صله رحم
مهرباني با مردم
همه نعمت هاي خدايي
- غذا : اين مورد براي ما انسان ها اصلي ترين مصداق رزق و روزي است. خداوند درآيه 88 سوره مائده مي گويد: «از نعمت هاي حلال و پاکيزه اي که خدا وند به شما روزي داده است بخوريد».
2- فرزند: فرزندان رزق الهي اند. درآيه 140سوره انعام آمده است: «کساني که از روي بي خردي و ناداني فرزندان خود را کشته اند و آنچه را خدا روزيشان کرده بود، از راه افترا به خدا حرام شمرده اند، سخت زيان کردند. آنان به راستي گمراه شده و هدايت نيافته اند».
3- چارپايان حلال گوشت: يکي ديگر از رزق هايي که در قرآن مورد تاکيد قرار گرفته، مربوط به چارپايان حلال گوشت است که خداوند در آنها منفعت بسياري قرارداده است. در آيه 28 سوره حج آمده است: «هنگام ذبح چارپإيان خدا را ذکر کنند چرا که خدا آنها را رزق قرار داده است».
4- باران: همان نعمتي که از آسمان برسرمان مي بارد و ما قدرش را نمي دانيم. خداوند بارها و بارها در قرآن به آبي که از آسمان نازل مي کند، اشاره کرده و آن را روزي بندگانش دانسته است، مثل آيه 5 سوره جاثيه: «رزق باراني که خداوند از آسمان نازل کرد و به وسيله آن زمين را بعد از مردنش حيات بخشيده است».
5 ميوها: در فصل تابستان اين رزق الهي تنوع بسياري پيدا مي کند، هرچند که قيمتش هم مثل تنوعش زياد مي شود. به هرحال، ميوه ها هم در قرآن به عنوان رزق الهي مورد اشاره قرار گرفته اند. نمونه اش آيه سوره بقره: «و از آسمان آبي فرو فرستاديم و به وسيله آن ميوه ها را پرورش داديم تا روزي شما باشند». البته خداوند چند ميوه را به صورت خاص مورد اشاره قرارداده است؛ مثل خرما و انگور.
رزقي براي عذاب
متاسفانه اين فرهنگ در جامعه ما وجود دارد. خدا در ادامه آيه مي گويد: «اصلا اين طور نيست بلکه شما با ثروتتان بايد وسيله اکرام يتيمان و اطعام مسکين را فراهم کنيد اما نکرديد».
حضرت علي(ع) به امام حسن(ع) مي گويند: «چقدر زشت است درموقع نياز، انسان خود را خوار کند؛ چون آن رزقي که براي تو مقدر شده بالاخره مي رسد و آن رزقي که براي تو نيست به دستت نمي رسد. پس چرا خود را در برابر صاحبان ثروت کوچک مي کنيد؟».
آيه 55 سوره توبه هم مي گويد: «سرمايه و فرزند کفار باعث شگفتي تو نشود چون خدا اراده کرده با همين امکانات درهمين دنيا آنها راعذاب کند».
منبع: همشهري (آيه) تير 88
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}