فرماني سرنوشت ساز


 





 
رژيم بعث عراق در 31 شهريور 1359 جنگ تحميلي را آغاز و به خاك ايران تجاوز كرد و در يك يورش نابرابر به شهرهاي مرزي حمله ور شد. در روزهاي آغازين با اشغال، خرمشهر، يكي از مهم ترين شهرهاي بندري ايران پس از 40 روز درگيري و مقاومت مردم غيور اين شهر؛ تلاش كرد تا از طريق شرق كارون و شمال بهمنشير وارد آبادان شود و با اين هدف شهر را كاملا محاصره كرد.
دشمن براي اشغال آبادان در منطقه ذوالفقاري روي رودخانه بهمنشير پل شناور نصب و با عبور دادن قسمتي از نيروهاي خود، وارد آبادان شد، آنان به اين دليل اين شهر را انتخاب كردند كه با استفاده از نخلستان ها بتوانند خودرا از ديد رزمندگان مخفي نگاه دارند و به راحتي وارد شهر شوند.
فرمانده كل قوا 'امام خميني' (ره) طي پيامي خطاب به نيروهاي مسلح فرمودند: 'حصر آبادان بايد شكسته شود'.
در واقع در پي فرمان امام (ره) يكي از چهار عمليات بزرگ و برجسته تاريخ دفاع مقدس رقم خورد كه از آن به عنوان يك نقطه عطف در جنگ ياد مي‌شود اين عمليات به مثابه آزموني بود كه در آن به نوعي همت و اراده نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از سه جنبه، نظامي، سياسي و مذهبي محك زده شد.
اين فرمان مسئوليت زيادي را براي فرماندهان و بويژه ارتشيان ' لشكر 77 خراسان ' كه در آن منطقه مستقر بودند، بوجود آورد.
در ساعت 1 بامداد پنجم مهرماه 1360، نخستين عمليات گسترده و مشترك ارتش و سپاه با نام 'ثامن الائمه' و با رمز 'نصر من الله و فتح قريب' به منظور تصرف پل هاي روي كارون و قطع حلقه ارتباطي نيروهاي محاصره كننده آبادان آغاز شد.
رزمندگان اسلام در ساعات نخست عمليات، با تهاجم به مواضع دشمن و درهم شكستن مقاومت دفاعي آنان، خاكريزهاي دشمن را به تصرف درآورده و با روشن شدن هوا و پيشروي رزمندگان از محور شمالي نخستين ضربه به نيروهاي عراقي وارد آمد.
بااين حال، نيروهاي بعث همچنان مقاومت مي كردند اما با آزاد شدن جاده ماهشهر- آبادان در ساعت 8:32 روز پنجم مهر و پيشروي نيروهاي خودي از شمال به جنوب و تصرف پل قصبه، اين مقاومت درهم شكسته شد و با تاريك شدن هوا حركت نيروهاي دشمن از اهواز به سمت خرمشهر ديده مي‌شد.
دشمن با تقويت نيروهاي خود مي خواست ابتدا، منطقه سرپل را حفظ و از طريق پل هاي شناور نيروهاي محاصره شده را نجات دهد و با استقرار در منطقه غرب رودخانه كارون، از ادامه پيشروي نيروهاي ايراني جلوگيري كند.
روز اول عمليات در حالي به پايان رسيد كه دشمن توان مقابله را از دست داده بود و تنها با تاريك شدن هوا و نگاه داشتن پل حفار قصد داشت امكان عقب نشيني نيروهاي محاصره شده را فراهم آورد.
در روز دوم عمليات(ششم مهر)، در حالي كه پيشروي نيروهاي خودي همچنان ادامه داشت، دشمن واكنش جدي از خود نشان نداد و از بعدازظهر همان روز نيروهاي عراقي به تدريج تسليم شده و يا عقب نشيني كردند و سرانجام در پايان اين روز منطقه سرپل آزاد شد.
در روز سوم عمليات نيز در پي پاكسازي منطقه، محاصره آبادان به پايان رسيد و فرمان امام خميني(ره) مبني بر شكستن حصر آبادان، تحقق يافت و نيروهاي خودي پس از پاكسازي كامل منطقه، در ساحل شرقي رودخانه كارون استقرار يافتند.
نيروهاي دشمن در اين عمليات خسارات سنگيني را متحمل شدند كه از جمله مي توان به انهدام 90 دستگاه تانك و نفربر ، 100 دستگاه خودرو ، دو پل پي . ام . پي ، كشته و زخمي شدن و اسارت بيش از 3800 تن از نيروهاي عراقي اشاره كرد.
سرانجام آبادان در اين عمليات آزاد شد و پيروزي در آن به معناي ورود به مرحله تازه اي از جنگ و گشودن گره اي كور محسوب مي شد.اين عمليات اولين عمليات رزمندگان محسوب مي شد كه با اتكا به خداوند و رهنمودهاي امام خميني(ره) به پيروزي رسيد و موجب روحيه مثبت در بين رزمندگان شد.
امام خميني (ره) در جواب تلگرام فرماندهان مبني بر شكسته شدن حصر آبادان طي پيامي فرمودند :'تلگراف شما درخصوص فتحي بزرگ كه خداوند تعالي نصيب ارتش و نيروي هوايي و هوانيروز و سپاه پاسداران و بسيج و ژاندارمري و فداييان اسلام و ساير نيروهاي مردمي فرموده و محاصره آبادان بطور كامل شكسته شده است، واصل گرديد. اين جانب اين پيروزي بزرگ را به فرماندهان تمامي نيروهاي مسلح و به سربازان ارجمند و سپاهان نيرومند تبريك مي گويم و اميد است اين سرافرازيها را كه براي اسلام و ميهن فراهم مي كنند، منظور نظر مبارك ولي الله الاعظم بقيةالله ( ارواحنا له الفدا) باشد و آخرين پيروزمندي را كه بيرون راندن نيروهاي متجاوز كافر از سرزمين ميهن مان است، ملت شريف ايران بزودي مشاهده كند. اين جانب به اسم ملت بزرگ ايران از رزمندگان دلير ارتش و سپاه و ديگر قواي مسلح( ايدهم الله تعالي) تقدير و تشكر مي كنم. از خداوند متعال توفيق نصرت و عظمت اسلام و مسلمين و به خصوص نيروهاي مسلح اسلامي را خواستار است'.
عمليات 'ثامن الائمه' نشانگر و يادآور درايت و جامعيت رهبري امام خميني (ره) در هدايت نيروهاي مسلح و مردمي در طول هشت سال دفاع مقدس بود. فرمان محكم و قاطع ايشان و همراه شدن روحيه ولايت پذيري رزمندگان اسلام نشان داد كه نيروي ايمان و اراده مستحكم در سايه توكل به حق و تمكين از رهبري هميشه پيروز است.
منبع:ايرنا
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb