اثربخشى ماه رمضان بر روح و روان آدمى
اثربخشى ماه رمضان بر روح و روان آدمى
اثربخشى ماه رمضان بر روح و روان آدمى
نویسنده: سید حسین اسحاقی
استقبال از ماه رمضان
در ماه رمضان است كه روزى ها تقسيم مى شود، اجل ها ثبت و نوشته مى گردد و زائرين خانه خدا و ملاقات كنندگان با پروردگار مشخص و معنى مى شوند و در آن شبى قراردارد كه برتر از هزار ماه است امام صادق (ع) مى فرمايد: فى لَيلَةِ تسعَ عَشَرَ من شهر رمضان التقدير و فى ليلة احدى و عشرين القضاء و فى ليلة ثلاثَ و عشرينَ ابرام ما يكون فى السَّنة الى مثلِها وللَّه - جل ثناؤُهُ - أن يفعل ما يسار فى خلقِهِ
(وسائل الشيعه، ج 4، ص 261)
شب نوزدهم ماه رمضان، شب تقدير و شب بيست و يكم، شب قضاء و شب بيست و سوم شب تصويب امورى است كه در سال تحقق خواهد يافت و خداوند - جل ثناوه - هر چه خواهد براى خلقش آن كند.
پس بايد خود را كاملا آماده كنيم و خاى را سپاس بى كران گوييم كه عمرى دوباره به ما داد تا اين ماه پرفضيلت و شب قدر را درك كنيم و به فكر چاره اى براى خويشتن باشيم. بله ماه رمضان از راه مى رسد و باران رحمت الهى همچو سيل بر سر ما فرود خواهد آمد به شرط اينكه ما خنويشتن را براى فراگيرى رحمت آماده سازيم و با بيسار نيايش كردن و دعا خواند و استغفار نمودن و بر فقرا و بيچارگان انفاق كردن و به مؤمنان افطار دادن و خيرات نمودن و قرآن تلاوت كردن خود را بسازيم و مورد قبول پروردگار قرار گيريم و رضايت ذات مقدسش را كسب كنيم و قلب امام زمان را از خود راضى و خشنود نگه داريم و منتظر فرجش باشيم.
ماه رمضان، ماه رحمت و مغفرت
(وسائل الشيعه، ج (ع)، ص 227)
اى مردم، ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما روى آورده است ماهى كه نزد خدا بهترين ماه ها، روزهايش بهترين روزها، شبهايش بهترين شب ها و اوقاتش بهترين اوقات است.
پيامبر رحمت و مغفرت در سخنى ديگر مى فرمايند: ان شهركم هذا ليسَ كالشُّهورِ انَّه اذا اقبلَ اليكُم اَقْبَلِ بِالبَرَكَةِ والرَّحمة و اذا ادْبر عنكم ادبر بغفرانِ الذُّنوبِ.
(همان، ص 226)
اين ماه همانند ديگر ماهها نيست زيرا هرگاه به شما رو آورد همراه با بركت و رحمت است و آنگاه كه از شما پشت كند، آمرزش گناهان را در بردارد.
خداوند اين ماه را بر ساير ماه ها برترى بخشيد و ويژگى هايى به آن عطا فرمود و حرمت هاى بسيار و فضيلت هاى روشنى برايش قرار داد. آنچه در غير اين ماه حلال است به احترام اين ماه، حرام گردانيد و راى گرامى داشتنش خوردن و آشاميدن را در آن منع كرد. وقت و زمان خاصى براى آن قرار داد يك شب آن را برتر از هزار ماه قرار داد و آن شب را شب قدر ناميد، شبى كه فرشتگان الهى و روح به اذن پروردگار در آن فرود مى آيند و با خويشتن كه به بركت دائمى همراه است تا سپيده دمان بر بدنگانى كه شايسته اين سلام و بركات اند هديه نمايند.
آثار روزه
(وافى، ج 2، كتاب الصيام، ص 8)
وانگهى روزه انسان را به گونه اى مى سازد كه بيشتر به هدف آفرينش پى ببرد و بداند كه آفريده نشده است تا غذاهاى نيكو او را از سمئوليت هاى بزرگش باز دارد، بلكه خداوند مى خواهد او خود را چنان پرورش دهد كه قدرت مقابله با هرگونه مشكلى را در زندگى داشته باشد و از عهده مسوليت هاى سنگينى كه رفاه طلبان و متنعمان از انجام آن عاجزند، به سادگى برآيد. آدمى با روزه دارى كه امساك از خوردن و آشاميدن و خوددارى از برخى چيزها ديگراست، در واقع با خواهش هاى نفسانى مى جنگد و در برابر غريزه هاى كم ارزش خود مقاومت مى كند و جان را از قيد حكومت و سلطه هوس ها و خواهش ها مى رهاند. پيشوايان اسلام فرموده اند:
افضل الناسِ من جاهدَ هواهُ و اَقوَى النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ
(غررالحكم، ص 90 و 91)
بهترين مردم كسى است كه با هواى نفس مبارزه كند و نيرومندترين آنان كسى است كه بر آن پيروز شود.
روزه و بازدارندگى از گناه
(وسائل الشيعه، ج (ع)، ص 228)
روزه دار با به كار بستن دستورات الهى كه شرط كمال است روح تقوا را در خود زنده مى كند و اين مراقبت ثمربخش، در ماه مبارك رمضان بسيار آسان تر است چرا كه گرسنگى و تشنگى و ديگر محدوديت هاى روزه، شعله هاى سركش غرايز حيوانى و هوس ها را تا حد چشم گيرى خاموش مى سازد و با مراقبت و تمرين پياپى در يك ماه، نيروى بازدارنده از گناه در انسان به وجود مى آيد و خصلت خوددارى در او ريشه مى گيرد و رشد مى كند و او با گذراندن اين برنامه يك ماهه توفيق مى يابد كه پس از ماه روزه نيز پرهيزكار باقى بماند. بر اين اساس است كه در دعاى روز ششم از خداوند مى خواهيم: پروردگارا، مرا با ارتكاب نافرمانى ات، خوارم مگردان و به ضرب تازيانه انتقامت كيفر مكن و مرا از موجبات خشم خود، دور گردان، به حق احسان و نعمت هايت اى منتهاى خواسته و آرزوى خواستاران.
روزه و صفاى قلب
(غررالحكم، ص 203)
و البته اين بدان معنا نيست كه ظاهر روزه و امساك از خوردن و آشاميدن را رها كنيم، بلكه لازم است به آن بسنده نكنيم و همراه با آن بكوشيم كه به نتايج معنوى روزه نيز برسيم. جالب است كه همين امساك ظاهرى و معمولى نيز انقلابى روحى درروزه داران به وجود مى آورد و طبق گواه دست اندركاران و آمار و ارقام، در ماه مبارك رمضان از شرارت ها و تباهى كاسته مى شود.
روزه در كلام معصومان
(بحارالانوار، ج 96، ص 342)
اى مردم! ما هبزرگى بر شما سايه افكنده، ماهى مبارك كه شبى دار كه عمل خير در آن از عمل هزار ماه برتر است. ماهى كه اولش رحمت، ميانش آمرزش و پايانش رهايى از آتش است.
رسول اكرم9: انَّ للجنَّةِ بابا يدعى الرَّيان لايدخل منه الا الصائمون.
(همان، ص 252)
بهشت را درى است كه آن را باب الريان مى گويند و از آن جز روزه اران وارد بهشت نمى شوند.
امام على مى فرمايد: ايها الناس ان يومكم هذا ثيابه فيه المحسنون و يخسر فيه المسيئون و هو اشبه يوم بيوم قيامتكم فاذكروا بخروجكم من منازلكم الى مُصَلاكم خروجَكُم منَ الاجداثِ الى ربِّكُمْ
(امالى، صدوق، ص 100)
اى مردم امروز (عيد فطر) روزپاداش نيكوكاران و زيان تبهكاران است و آن را شباهتى بسيار با روز رستاخيز است. پس هنگامى كه براى نماز (عيد) بيرون مى رويد خروج از قبر و روانه شدن به سوى پروردگار را به ياد آوريد.
امام على (ع) فرمودند: عليكم فى شهر رمضان بكثرة الدعاء و الاستغفار فامَّا الدعا فيَدفع عنكم البلاء و اما الاستغفار فتُمحى به ذنُوبُكُمْ
(وسائل الشيعه، ج 4، ص 223)
بر شماست كه در ماه رمضان زياد دعا و استغفار كنيد چه اين دعا بلا و گرفتارى را از شما دور مى سازد و سبب استغفار، گناهان شما محو مى شود.
اما على (ع) مى فرمايد: نوم الصائمِ عبادةٌ و صمتُهُ تسبيحٌ و دعاءهُ مستجابٌ و عَملُهُ مضاعفٌ انَّ للصائم عند افطاره دعوةٌ لاتردُّ؛ خواب روزه دار عبادت و سكوتش تسبيح و دعاى او مستجاب و عملش چند برابر است، همانا دعاى روزه دار به هنگام افطار رد نمى شود.
امام باقر (ع) مى فرمايد: العمل الصالح فيها من الصلاة و الزكاة و انواع الخير خير من العمل فى الف شهر ليس فيها ليلة القدر و لولا مايضاعف اللَّه تبارك و تعالى للمؤمنين ما بلغوا ولكنَّ اللَّه يضاعف لهم الحسناتِ.
(بحارالانوار، ج 93، ص 360)
در اين شب قدر، عمل شايسته همچون نماز و زكات و هر كار نيك، بهتر است از عمل خير در هزار ماه كه شب قدر در آن نباشد و اگر خداى تبارك و تعالى پاداش اعمال مؤمنان را دو چندان نمى كرد آنان بدين منزلت نمى رسيدند، اما خداى پاداش كار خير ايشان را دو برابر كرده است. امام باقر7: من احييى ليلة القدرِ غُفرتْ لهُ ذنُوبُه وَلَو كانت ذُنوُبُهُ عدد نجومِ السَّماء و مثاقيلِ الجبالِ ومكائيلِ البحارِ.
(بحارالانوار، ج 98، ص 168)
كسى كه شب قدر را (با عبادت خدا) زنده دارد گناهانش آمرزيده شود گرچه به عدد ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و كيل درياها باشد.
امام على بن موسى الرضا (ع) مى فرمايند:
شهر رمضان شهر البركة و شهر الرحمة و شهر المغفرة و شهر التوبة و شهر الانابة من لم يعفو له فى شهر رمضان ففى اى شهرٍ يغفر له
(همان، ج 96، ص 341)
ماه رمضان، ماه بركت است، ماه رحمت است، ماه آمرزش است، ماه توبه است و ماه بازگشت (به سوى خدا) است هر كس در ماه رمضان آمرزيده نشود در كدام ماه ديگر مورد آمرزش قرار مى گيرد.
پيامبر اسلام9: شهر الصبر و انّ الصبر ثوابُهُ الجنَّة
(اصول كافى، ج 4، ص 66)
رمضان ماه صبر است و پاداش صبر بهشت است.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}