نویسنده: سید هاشم ناجی جزایری




 
در تعالیم اخلاقی اسلام، دو بهم زنی و تفرقه، بسیار نکوهیده است و عقاب الهی را به دنبال دارد. وقتی این عمل زشت بین همسران واقع گردد، با توجه به اینکه کیان جامعه را به خطر می اندازد، قباحت آن بیشتر شده و بالتبع عقاب آن فزونی خواهد یافت.
حال به بررسی دسته ای چند از رویاتی که تفرقه بین زوجین را مورد نکوهش قرار داده اند می پردازیم.

حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شخصی که بین زن و شوهری دو بهم زنی نموده و بین آنها اختلاف ایجاد نماید بدرستی که خدای متعال بر او غضب می نماید و لعنتش را ــ در دنیا و آخرت بر او نازل می سازد ...
و شخصی که سعی می نماید تا بین زن و شوهری دو بهم زنی نموده و میان آنها اختلاف بوجود بیاورد ــ امّا به این کار موفق نگردد و فتنه انگیزی او بر زن و شوهر تأثیری نکند ــ خدای متعال بر او نیز غضب و خشم نموده و او را مورد لعن و نفرین خود ــ در دنیا و آخرت ــ قرار خواهد داد... و نگاه کردن به چهره ی او حرام خواهد بود (1).
حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: شخصی که بین دو نفر اختلاف به وجود می آورد دچار وزر و وبال عمل خود می گردد و لعنت الهی بر پیشانی او نوشته می شود ــ تا هنگامی که وارد جهنّم گردد ــ... (2).
امام صادق (علیه السلام) فرمود: سه گروه هستند که داخل بهشت نمی شوند:
1ــ شخصی که قاتل و خونریز است،
2ــ شخصی که دائم الخمر است،
3ــ شخصی که دوبهم زنی می کند.(3)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: زنانی از امّتم را در شب معراج دیدم که در عذاب شدیدی بسر می بردند، که از وضعیّت آنها متعجّب شدم و از شدّت عذاب آنها گریستم. زنی را دیدم که سر او همچون سر خوک و بدن او همچون بدن الاغ بود و هزار هزار گونه از عذاب بر او نازل می شد؛ او زنی دو بهم زن و دروغگو بود.(4)
حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: پست ترین افراد، اشخاصی هستند که مرتکب نمیمه می گردند و بین دو نفری که همدیگر را دوست دارند تفرقه ایجاد می کنند و برای کسانی که درستکار هستند عیب تراشی می کنند (5).
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: از ما نیست شخصی که همسر مردی با خدعه و نیرنگ علیه او بشوراند.(6)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پیرامون کسانی که بین اقوام و خویشان ایجاد تفرقه و کدورت می کنند به این مضمون فرمود: شخصی که بین آنها فتنه و جدایی ایجاد کند، خدای متعال بر او غضب نموده و او را در دنیا و آخرت مورد لعن و نفرین قرار خواهد داد و وزر و وبال او مانند گناه شخصی است که موجب قطع صله ی رحم شده است.(7)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: شخصی که با نمّامی و سخن چینی خود بین دو نفر تفرقه و جدائی بوجود می آورد. خدای متعال در قبر آتشی بر او مسلّط خواهد ساخت که تا روز قیامت او را خواهد سوزاند و هنگامی که از قبر خارج می شود خدای متعال مار سیاهی را بر او مسلّط خواهد نمود و آن مارگوشت بدن او را تا وقتی که داخل دوزخ گردد خواهد جوید.(8)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در حدیثی که پیرامون موجودات مسخ شده است فرمودند: شخصی که نمّامی می کرد و با دو بهم زنی بین دوستان اختلاف و دشمنی ایجاد می کرد، مسخ شده و به صورت حشره ای درآمد.(9)

پی‌نوشت‌ها:

1- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله): من عمل فی فرقة بین امرأة و زوجها. کان علیه غضب الله و لعنته ــ فی الدنیا و الآخرة ــ . و کان حقّاً علی الله أن یرضخه بألف صخرة من نار.
و من مشی فی فساد ما بینهما ــ و لم یفرّق ــ کان فی سخط الله و لعنته ــ فی الدنیا و الآخرة ــ .
و حرم ــ النظر إلی وجهه * (عقاب الأعمال ص 340 و اعلام الدین ص 419).
ــ فی اعلام الدین هکذا: و حرّم الله علیه النظر...
*و ممکن است ترجمه این جمله این گونه باشد: و از نگاه رحمت الهی محروم می گردد.
یا: خدای متعال او را از نگاه رحمت آمیزش محروم می سازد.
2- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله): من مشی فی قطیعة بین اثنین کان علیه من الوزر بقدر ما لمن أصلح
ــ بین اثنین ــ من الأجر.
مکتوب علیه: لعنة الله ــ حتّی یدخل جهنّم ــ فیضاعف له العذاب (عقاب الأعمال ص 339).
3- قال الإمام الصادق (علیه السلام): لا یدخل الجنّة: سفّاک للدّماء. و لا مدمن الخمر.
و لا مشّاء بنمیم (عقاب الأعمال ص 262).
4- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لیلة اُسری بی إلی السماء. رأیت نساءً من اُمّتی فی عذاب شدید.
فأنکرت شأنهنّ. فبکیت لما رأیت من شدّت عذابهنّ...
و رأیت إمرأة رأسها. رأس خنزیر. و بدنها. و بدن الحمار. و علیها ألف ألف لون من العذاب.
(قال رسول الله صلی الله علیه و آله): و أمّا التّی کان رأسها رأس الخنزیر. و بدنها بدن الحمار.
فإنّها کانت نمّامة کذّابة (عیون الأخبار ج 2 باب 30 حدیث 24).
5- قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): شرارکم: المشّاؤون بالنمیمة.
المفرّقون بین الأحبّه.
المبتغون ــ للبرآء ــ المعایب (الکافی ج 2 ص 396 و ص 225).
6- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لیس منّا من خبّب * إمرأة رجل علیه (دعائم الإسلام ج 2 ص 448).
أی: خدعها و أفسدها.
7- (قال رسول الله صلی الله علیه و آله ــ فی شأن الأقرباء و ذوی الأرحام): من مشی فی فساد ــ ما بینهما ــ . و قطیعة ــ ما بینهما ــ غضب الله تعالی علیه. و لعنه فی الدنیا و الآخرة.
و کان علیه ــ من الوزر ــ ک عدل قاطع الرحم (عقاب الأعمال ص 340).
8- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من مشی فی نمیمة بین اثنین سلّط الله علیه ــ فی قبره ــ ناراً تحرقه إلی یوم القیامة.
و إذا خرج ــ من قبره ــ سلّط الله علیه تنّیناً أسود ینهش لحمه حتّی یدخل النار (عقاب الأعمال ص 335 و اعلام الدین ص 415).
9- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) فی أصناف المسوخ و سبب مسخهم: ... و أمّا الدعموص * فکان نمّاماً یفرّق بین الأحبّة (الخصال ص 494 و علل الشرایع ج 2 الباب 239 الحدیث 5).
*الدعموص: ک برغوث ــ لفظاً و معناً ــ دودةٌ سوداء.
قال الإمام الصادق (علیه السلام): أمّا الدعموص. فکان رجلاً نمّاماً. یقطع بین الأحبّة (علل الشرایع ج 2 ص 233 الباب 239).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أمّا الجریث ــ . فکان رجلاً نمّاماً. فمسخه الله جریثاً (الخصال: ص 493 و علل الشرایع ج 2 ص 235 الباب 239). ــ الجریث: مار ماهی.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أمّا العقرب فمسخ لأنّه کان رجلاً نمّاماً. یسعی بین الناس بالنمیمة.
و یغری بینهم العداوة (الإختصاص ص 137).

منبع: ناجی جزایری، سید هاشم، همسران رحمت شده و همسران نفرین شده، قم: ناجی جزایری، (1388) .