هنردرمانی، موجب تمرکز دوباره ذهن و کاهش استرس در انسان می‌شود.
 
چکیده : هنردرمانی روشی است که به مردم کمک می‌کند با استفاده منظم از هنر، استرس خود را کاهش دهند. این نوع درمان به افراد اجازه می‌دهد تا از رسانه‌های مختلف و فرآیند خلاق استفاده کنند تا ذهن خود را درگیر کرده و احساسات خود را کشف کنند.

تعداد کلمات 720 /  تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه



بخش اول: هنر را روی کاغذ خلق کنید

1. استرس خود را با یک کتاب رنگ‌آمیزی تسکین دهید. کتاب‌های رنگ‌آمیزی یک روش محبوب برای کاهش استرس هستند زیرا به مردم اجازه می‌دهند به‌جای خلق یک اثر هنری پیچیده، بر روی کار رنگ‌آمیزی متمرکز شوند. بسیاری از کتاب‌های رنگ‌آمیزی برای بزرگ‌سالان در فروشگاه‌ها و فروشگاه‌های کتاب معتبر وجود دارند که به مشارکت و تمرکز ذهن کمک می‌کنند. همچنین برنامه‌های رنگ‌آمیزی برای دانلود بر روی گوشی هوشمند شما وجود دارد. اگر حس خوبی به رنگ‌آمیزی کتاب ندارید، از نرم‌افزارها استفاده کنید. بسیاری از مردم کتاب‌های رنگ‌آمیزی را یک ابزار مفید برای ایجاد خلاقیت و درگیر کردن ذهن می‌دانند، بدون آنکه اضطراب طراحی یک نقاشی پیچیده را داشته باشند.

2. از رنگ‌های آرامش‌بخش استفاده کنید. در مورد رنگ‌هایی که برای شما آرامش‌بخش هستند فکر کنید. برای بسیاری از مردم، رنگ‌های سرد مثل آبی، بنفش و سبز تسکین‌دهنده هستند، اما این رنگ‌ها می‌توانند هر رنگی باشند. یک تصویر، انتزاعی و یا واقعی، با استفاده از این رنگ‌ها برای کمک به آرام کردن ذهن خود انتخاب کنید.
شما می‌توانید از هر نوع رنگی استفاده کنید، اما برخی پیشنهاد می‌کنند که آبرنگی که روی کاغذ مخصوص آبرنگ استفاده می‌شود ممکن است آرامش‌بخش باشد؛ چون به‌طور طبیعی، انتقال آسان بین رنگ‌ها را ایجاد می‌کند.
متناوباً، آن‌هایی که احساس می‌کنند نیاز به ابراز استرس یا خشم خود را دارند، ممکن است بخواهند رنگ‌هایی نظیر اکلیلی و یا گواش را انتخاب کنند و با استفاده از برس زبر و چاقوهای نقاشی، نقاشی بکشند.

3. یک ترکیب هنری ایجاد کنید . هنر رسانه‌های ترکیبی، به مردم بیش‌ترین طیف بیان و آزمایش‌ها را می‌دهد. با استفاده از هنر و ساخت لوازم، یک ترکیب بسازید تا راهی برای آرامش ذهن خود از استرس فعلی ایجاد کنید.
برای ساخت ترکیب دلخواهتان می‌توانید از هر وسیله‌ای استفاده کنید، چیزهایی مانند ماژیک، مداد، رنگ، پارچه و حتی موادی که برای طراحی و خلاقیت ساخته نشده‌اند.
شما می‌توانید یک کار مداوم را انتخاب کنید تا هر زمان که احساس نیاز کردید، ادامه آن را انجام دهید. زمانی که به آرامش رسیدید، آن را متوقف کنید تا موقع که دوباره استرس به سراغتان بیاید.
 

بخش دوم: هنرهای چندبعدی را امتحان کنید

1. با خاک رس مجسمه‌سازی کنید (سفالگری کنید). یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای مجسمه‌سازی با گل رس، به‌طور فراوانی باعث کاهش استرس می‌شود. یک ساعت وقت بگذارید و زمانی که احساس استرس می‌کنید، بشینید و با خاک رس مجسمه‌سازی کنید.
اگر نمی‌دانید که چه چیزی درست کنید، سعی کنید مجسمه‌ای را بسازید که استرس یا احساسات شما را نشان می‌دهد. آن مجسمه می‌تواند واقعی و یا انتزاعی باشد، هر چیزی که احساستان می‌گوید، درست است.
به خودتان یادآوری کنید که در پایان جلسه، اصلاً مهم نیست که مجسمه‌تان چه شکلی باشد. مهم این است که خودتان را درگیر فعالیت‌های خلاقانه کنید و ذهن خود را از استرس دورنگه دارید.

2. روی شن‌ها نقاشی بکشید. نقاشی کشیدن روی ماسه‌ها، باعث آرامش ذهن می‌شود. به‌سادگی از انگشت یا یک‌تکه چوب و مقداری شن، برای رهایی از استرس استفاده کنید. لازم نیست نقاشی سخت و پیچیده‌ای باشد. یک تصویر ساده بکشید که از آن راضی باشید، آن را پاک‌کنید و دوباره نقاشی جدیدی بکشید.
نقاشی روی ماسه می‌تواند به همان سادگی که می‌خواهید، باشد. شما آزاد هستید که هر چیزی را از طرح‌های استادانه تا اشکال ساده را طراحی و نقاشی کنید.

3. یک کتاب آرامش‌بخش درست کنید. از یک دفتر و یا سررسید استفاده کنید و یک کتاب پر از تصاویر و خاطراتی از مردم، مکان‌ها و چیزهایی که می‌تواند به آرام کردن شما در هنگام استرس کمک کند، بسازید. در مورد افراد و چیزهای مهم در زندگی خود فکر کنید؛ همان‌هایی که به شما کمک می‌کند احساس آرامش کنید. تصاویر و یا خاطرات را در کتاب خود بچسبانید. این کتاب نه‌تنها باعث کاهش استرس شما می‌شود، بلکه به یاد شما می‌آورد که چه افرادی برای شما مهم هستند و چه وقایعی در نظرتان خوشایند هستند.

منبع: https://www.wikihow.com/Reduce-Stress-Using-Art-Therapy
مترجم: داوود سرافراز

بیشتر بخوانید:
چگونه با استفاده از هنر درمانی، استرس خود را کاهش دهیم؟
کاهش استرس با نقاشی کشیدن
با نقاشی، استرس خود را کاهش دهید!
5 گام در جهت کاهش استرس
استرس؛ علائم، نشانه‌ها و شیوه پاسخگویی