ملیت :  ایرانی   -  قرن :
جهانگیر کوثری (زادهٔ ۱۳۲۹ در تهران) تهیه کننده، مجری، گزارشگر فوتبال و روزنامه‌نگار ایرانی است.
زندگی نامه  
جهانگیر کوثری متولد سال ۱۳۲۹-آبادان و فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک است. او فعالیت در سینمای حرفه‌ای را از سال ۱۳۵۰ با دستیاری کارگردان در فیلم سینمایی سراب آغاز کرده و در سال‌های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۹ فیلم‌های کوتاه و مستند «رهایی»، «شکوفه ناز و درخت کهن»، «شب پا»، «پهلوان نه قهرمان»، «دوباره به راه می‌افتیم» و «طبیعت زیبای ایران» را ساخته‌است. کوثری در فیلم‌های سینمایی «گل‌های داوودی»، «خط پایان» و «پول خارجی» به عنوان مدیر تولید و در «نرگس»، «عیالوار»، «روسری آبی»، «عشق فیلم»، «نیمه پنهان» و «طلای سرخ» به عنوان مجری طرح و مدیر تولید حضور داشته‌است. این سینماگر هم چنین فیلم‌های «نرگس»، «بانوی اردیبهشت»، «دو زن»، «زیر پوست شهر»، «دختران خورشید»، «روزگار ما»، «یک شب»، «به آهستگی»، «عصر جمعه»، «نسل جادویی» و «خون بازی» را در مقام تهیه کننده در کارنامه خود دارد. او همچنین سالها در صدا و سیما به عنوان یک گزارشگر فوتبال فعالیت می‌کرد.
فعالیت‌ها  
تهیه کنندگی : سوت پایان (۱۳۸۹)/ حیران (۱۳۸۷)/ خون بازی (۱۳۸۵)/ نسل جادویی (۱۳۸۵)/ به آهستگی (۱۳۸۴)/ عصر جمعه (۱۳۸۴)/ یک شب (۱۳۸۳)/ مقصد (۱۳۸۲)/ روزگار ما (۱۳۸۰)/ زیر پوست شهر (۱۳۷۹)/ دختران خورشید (۱۳۷۸)/ بانوی اردیبهشت (۱۳۷۶)/ برنامه ریزی : زرد قناری (۱۳۶۷)/ خارج از محدوده (۱۳۶۶)/ دستیاری کارگردان : زرد قناری (۱۳۶۷)/ خارج از محدوده (۱۳۶۶)/ مجری طرح : گیلانه (۱۳۸۳)/ روایت سه گانه (اپیزود سوم، ننه گیلانه) (۱۳۸۲)/ عشق فیلم (۱۳۸۱)/ بانوی اردیبهشت (۱۳۷۶)/ عشق گمشده (۱۳۷۵)/ عیالوار (۱۳۷۱)/ مدیر تولید : طلای سرخ (۱۳۸۲)/ عشق فیلم (۱۳۸۱)/ نیمه پنهان (۱۳۸۰)/ دو زن (۱۳۷۷)/ بانوی اردیبهشت (۱۳۷۶)/ روزی که هوا ایستاد (۱۳۷۶)/ عشق گمشده (۱۳۷۵)/ آخرین تلاش (۱۳۷۰)/ نرگس (۱۳۷۰)/ پول خارجی (۱۳۶۸)/ سرمایه گذاری : نسل جادویی (۱۳۸۵)/ زیر پوست شهر (۱۳۷۹)/ دو زن (۱۳۷۷)/ جلوه‌های ویژه : هفت پرده (۱۳۷۹)/ مدیر تدارکات : گلهای داوودی (۱۳۶۳)/ مجری : مردم ایران سلام (شبکه ۲ تلویزیون ایران) (۱۳۸۵) ورزش از نگاه دو (شبکه ۲ تلویزیون ایران) (۱۳۸۶)
 
 
جشنواره فیلم فجر  :
جوایز  
جایزه بهترین فیلم؛ خون بازی؛ دومین جشنواره فیلم شهر تهران؛ بخش مسابقه فیلم‌های بلند سینمایی؛ ۱۳۸۵
سیمرغ بلورین؛ بهترین فیلم؛ به آهستگی؛ بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛ بخش مسابقه بین‌الملل؛ ۱۳۸۴
سیمرغ بلورین؛ بهترین فیلم اول؛ عصر جمعه؛ بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛ بخش مسابقه فیلم‌های اول و دوم؛ ۱۳۸۴
جایزه فیپرشی؛ بهترین فیلم؛ به آهستگی؛ بیستمین جشنواره فیلم فریبورگ؛ ۱۳۸۴
جایزه برنز؛ بهترین فیلم؛ دختران خورشید؛ دهمین جشنواره فیلم اوپن دوک، فوکوس اوپ هت زوییدن؛ ۱۳۸۱
جایزه نتیک؛ بهترین فیلم؛ زیر پوست شهر؛ سی و ششمین جشنواره فیلم کارلوی واری؛ ۱۳۸۰
جایزه هیأت داوران بین‌المللی جوانان؛ بهترین فیلم؛ دختران خورشید؛ جشنواره فیلم زنان کرتی؛ ۱۳۸۰
جایزه کلیسای جهانی؛ بهترین فیلم؛ دختران خورشید؛ نهمین جشنواره فیلم فوکوس اوپ هت زوییدن؛ ۱۳۸۰
جایزه سازمان کاتولوتیک بین‌المللی سینما؛ بهترین فیلم؛ دختران خورشید؛ نهمین جشنواره فیلم فوکوس اوپ هت زوییدن؛ ۱۳۸۰
جایزه ویژه هیأت داوران؛ بهترین فیلم؛ زیر پوست شهر؛ بیست و سومین جشنواره فیلم مسکو؛ ۱۳۸۰
جایزه بزرگ؛ بهترین فیلم؛ دختران خورشید؛ سومین جشنواره فیلم براتیسلاوا؛ ۱۳۸۰
جایزه بهترین فیلم اول؛ دختران خورشید؛ بیست و چهارمین جشنواره فیلم مونترال؛ ۱۳۷۹
جایزه نتیک؛ بهترین فیلم؛ دختران خورشید؛ سیمین جشنواره فیلم رتردام؛ ۱۳۷۹
تقدیر؛ بهترین فیلم؛ بانوی اردیبهشت؛ بیست و دومین جشنواره فیلم مونترال؛ بخش انجمن منتقدان فیپرشی؛ ۱۳۷۷
تقدیر؛ بهترین تهیه کنندگی؛ بانوی اردیبهشت؛ بیست و هشتمین جشنواره فیلم رشد؛ بهش مسابقه فیلم‌های بلند تربیتی اولیا و مربیان؛ ۱۳۷۷
جایزه ویژه هیأت داوران؛ بهترین فیلم؛ بانوی اردیبهشت؛ شانزدهمین جشنواره فیلم فجر؛ بخش مسابقه بین‌الملل؛ ۱۳۷۶
فعالیت‌های جشنواره‌ای  :
داور؛ یازدهمین جشن خانه سینما؛ کانون تهیه کنندگان؛ ۱۳۸۶
داور؛ هفتمین جشن خانه سینما؛ اتحادیه تهیه کنندگان؛ ۱۳۸۲
داور؛ چهارمین جشن خانه سینما؛ اتحادیه تهیه کنندگان؛ ۱۳۷۹