"مصطفي سرمدي" معاون امور بين الملل وزارت بازرگاني در همايش عضويت ايران در سازمان جهاني تجارت(WTO) ، با بيان اين مطلب ،گفت:اثر  الحاق به سازمان جهاني تجارت بر فعاليت هاي اقتصادي ايران ، قابل قياس با تاثير گذاري عضويت در ساير سازمان هاي بين المللي نيست.
وي ،تصريح کرد: حوزه هاي تحت نظر سازمان در زمان الحاق از گستردگي فوق العاده اي برخوردار بوده و تمام عرصه هاي توليدي ، خدماتي ، فرهنگي هنري و علمي را در بر مي گيرد.
سرمدي شناخت اين سازمان و ابعاد متنوع موافقت نامه هاي آن را دشوار عنوان کرد و افزود: اين در حالي است که شناخت ساير سازمان هاي بين المللي به دليل محدود بودن عرصه فعاليتشان از پيچيدگي کمتري نسبت به سازمان جهاني تجارت برخوردار است.
وي الحاق به اين سازمان را نيازمند انجام مذاکرات طولاني و پيچيده بااعضاي گروه کاري الحاق دانست و گفت: شناخت اين سازمان مستلزم صرف زمان و انرژي بالايي بوده و به طور تقريبي کليه وزارتخانه ها و نهادهاي داخلي و قواي سه گانه را درگير خود خواهد کرد.
معاون امور بين الملل وزارت بازرگاني موفقيت در الحاق به سازمان جهاني تجارت را منوط به عملکرد کليه فعالين دولتي و خصوصي دانست و افزود: بخش هاي گسترده اي بايد نسبت به اين مقوله هوشياري پيدا کرده و به اتکاي آگاهي هاي کسب شده سمت و سوي فعاليت هاي خود را به گونه اي تنظيم کنند تا امکان برخورداري از مزاياي عضويت در سازمان ايجاد و اثرات منفي آن به حداقل کاهش يابد.
به اعتقاد وي فعاليت اين سازمان در طول زمان موجب دستيابي به توافق هاي جديد و طرح مباحث نو مي شود.
سرمدي با اشاره به چالش هاي اصلي الحاق به سازمان جهاني تجارت افزود: آسيب پذيري بخش هاي اقتصادي در کوتاه مدت ، محدوديت سياست گذاري تجاري و اقتصادي دولت، افزايش دسترسي کشورهاي صادر کننده کارآمد به بازار داخلي کالا و خدمات، افزايش قيمت وکاهش دسترسي به برخي از کالاها و در نهايت عدم انطباق قوانين و مقررات اقتصادي کشور با الزامات سازمان جهاني تجارت از مهمترين چالش هاي روبروي ايران جهت الحاق به WTO است.
معاون امور بين الملل وزارت بازرگاني،با تاکيد بر توانمند سازي بخش خصوصي،اظهار داشت:تا زمانيکه توان رقابتي در فعاليت هاي داخلي افزايش نيافته و روحيه تعامل با اقتصاد جهاني در جهت نگاه به بازار هاي خارجي در بين فعالين اقتصادي کشور تقويت نشود،منافع الحاق به سازمان جهاني تجارت فرصت ظهور پيدا نکرده و کشور نمي تواند از شرايط موجود بهره برداري هاي لازم را ببرد.