نمونه هايي از کاربرد روش تفسير باطني ( اشاري )
اسم از ريشه « سمّو » ( رفعت ) و « سمه » ( علامت ) گرفته شده است. کسي که اين نام را مي برد شايسته است که به نشانه هاي انواع مجاهدات مفتخر گردد و از همت والاي خود به درجات بالاي کشف و شهود نايل شود. پس هر که به
نويسنده: عليرضا آزاد
1. عبدالکريم قشيري ( 465 هـ. ق ) در تفسير بسمله سوره بقره مي گويد:
اسم از ريشه « سمّو » ( رفعت ) و « سمه » ( علامت ) گرفته شده است. کسي که اين نام را مي برد شايسته است که به نشانه هاي انواع مجاهدات مفتخر گردد و از همت والاي خود به درجات بالاي کشف و شهود نايل شود. پس هر که به نشانه هاي اين داد و ستد آراسته نگرديد و همتي والا در راه رسيدن به اسرار نداشت، لطافت روح ذکر را هنگام گفتن نخواهد يافت؛ و لذايذ قرب را در حالت صفاي خويش نخواهد چشيد. (1)
و در تفسير سوره نساء نيز مي نويسد:
مفسران اختلاف دارند که « اسم » از « سمّو » مشتق شده است يا از « سِمَه » هرکه وجه اول را گفت به درجه رفعت در همه احوال نايل گرديد و هر که دوم را پذيرفت به نشانه هاي عبوديت و خلوص نيت مفتخر گرديد و گفته اند: هر که به او وصل شد، او را از عالم اوهام بالا برد؛ و هر که از او فاصله گرفت نشانه جدايي به خود گرفت. (2)
2. سهل بن عبدالله تستري در تفسير آيه: « إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ » (3) مي گويد:
منظور، مکه مکرمه است و اين تفسير ظاهري آيه است؛ ولي باطن آيه، رسول خداست که هر کس خداوند بذر توحيد را در دلش کاشته است به او مي گرود. (4)
وي در تفسير آيه: « وَاتَّخَذَ قَوْمُ مُوسَى مِن بَعْدِهِ مِنْ حُلِيِّهِمْ عِجْلاً جَسَدًا لَّهُ خُوَارٌ » (5) مي نويسد:
عجل ( گوساله ) هر آنچه براي آدمي فراهم شود از مال و منال و اهل و عيال است و آدمي از آن رهايي ندارد، جز با فنا ( نيست ) کردن تمامي لذايذ و بهره هاي جسماني. همان گونه که عبادت کنندگان گوساله، جز با کشتن خويش رهايي نيافتند (6).
3. امام خميني در ضمن تفسير سوره حمد، به آيه: « وَخَرَّ موسَى صَعِقًا » (7) اشاره اي کرده مي فرمايد:
اين جبل محتمل است که همان انانيت نفس موسي بوده است که باز بقايا داشته است با همان تجلي جبل را درک کرد و اوضاع انانيت را بهم زد و موسي به مقام موت رسيد: « وَخَرَّ موسَى صَعِقًا » براي ما اين ها قصه است؟! اين که اين ها با قدم شهود يافته اند، براي ما که در اين ظلمت کده هستيم به صورت قصه است جبل و جبل طور براي ماها، گفته اند. (8)
پينوشتها:
1. عبدالکريم قشيري، لطائف الإشارات، ج1، ص 64-65.
2. همان، ج2، ص 5-6.
3. آل عمران، آيه 96: « اولين خانه اي که براي انسان بنا شد. »
4. سهل بن عبدالله تستري، تفسير تستري، ص 41.
5. اعراف، آيه 148: « قوم موسي در غيبت او از زينت آلات خود گوساله اي که تنها جسدي بود ساختند که صداي گوساله داشت. »
6. همان، ص 60.
7. اعراف، آيه 143: « و موسي بي هوش روي زمين افتاد. »
8. روح الله موسوي خميني، تفسير سوره حمد، ص 64-65.
آزاد، عليرضا؛ (1391)، تفسير قرآن و هرمنوتيک کلاسيک، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}