آشنايي با نسل سوم تلفن همراه

افزايش پهناي باند، سرعت بالا براي اتصال به شبكه و پشتيباني از فناوري هاي جديد مواردي است كه در فناوري نسل سوم تلفن همراه ارائه مي شود و بدين ترتيب انقلابي در ارائه خدمات متنوع ارزش افزوده ايجاد كرده است.

چرا نسل سه؟

با پرشدن گنجايش شبكه هاي مخابراتي نسل دوم، حركت به سمت طراحي شبكه هاي 3G با قابليت انتقال اطلاعات آغاز شد.
پيش از طراحي شبكه هاي نسل سوم، شبكه هاي نسل 5/2 موبايل براي انتقال اطلاعات صوتي با سرعت پايين طراحي شد. اما براساس نياز مشتركان به ارتباطات پرسرعت تر، نسل سوم وارد عمل شد.
در نسل 2/5 كه GPRS فراهم شد از تكنيك سوئيچ مداري استفاده گشت. باGPRS سرعت انتقال اطلاعات تلفن همراه به لحاظ تئوري تا 171 كيلوبيت بر ثانيه و در عمل به 121 كيلوبيت ‌رسيد.
براي سرعت انتقال بالاي ديتا در شبكه هاي GSM از تكنولوژي EDGE استفاده شد و در سيستم EDGE كه يك نسخه بالاتر از GPRS است، سرعت انتقال اطلاعات تا 384 كيلوبيت نيز خواهد رسيد.
نسل جديد شبكه تلفن همراه با رويكرد مولتي مديا است كه بر خلاف gsm يعني نسلي براي انتقال صدا و اطلاعات بود، سرعت بالا براي انتقال اطلاعات را فراهم مي سازد، خواه اين ديتا مكالمه و يا اطلاعات موجود در يك سايت اينترنتي يا يك پيام كوتاه باشد.
از مشخصات شبكه هاي نسل سوم موبايل- كه شبكه هاي تكميل كننده GPRS و EDGE در سرعت انتقال ديتا هستند- نرخ انتقال داده است و مشتركان مي توانند سرويس‌هاي چندرسانه‌اي را به صورت همزمان از طريق تلفن همراه در اختيار بگيرند.

مهمترين خدمات نسل سوم تلفن همراه :

خدماتي كه از طريق فناوري نسل سوم قابل ارائه است به شرح زير هستند:
*اتصال به شبكه اينترنت با سرعت بالا و درحين حركت
*برقراري تماس تصويري
* دانلود ويدئو، امكان دريافت كليپ هاي تصويري روي گوشي تلفن همراه
*امكان دريافت تصاوير تلويزيوني روي گوشي هاي تلفن همراه
* ارائه انواع محتواي ديجيتال بر بستر تلفن شبكه تلفن همراه

نسل سوم در ايران

هر چند كليد پروژه، در مصوبه بهمن 85 هيات دولت مبني بر برگزاري مناقصه اپراتور سوم مخابرات با رعايت سه شرط استفاده از فناوري نسل سوم GSM، استفاده از سرمايه گذار خارجي با حداكثر حق السهم 49 درصد و امكان اپراتوري منطقه اي زده شد، اما عملا تا سال 89 تشريفات برگزاري مناقصه آن به طول انجاميد و طي مراحل راه اندازي شبكه نيز تا دي ماه سال 90 طول كشيد.
در ارديبهشت ماه اين سال در نهايت، شركت تامين تله كام وابسته به شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي - شستا - موفق شد بدون سرمايه گذاري خارجي پروانه فعاليت اپراتور سوم موبايل ايران را از آن خود كند.
زمان لازم الاجرا شدن پروانه اين اپراتور پس از دريافت گواهي عدم تداخل فركانس از رگولاتوري و پرداخت مبلغ حق الامتياز اوليه، 31 مردادماه سال 89 بود و طبق پروانه صادر شده 9 ماه يعني تا پايان ارديبهشت‌ماه 90 فرصت داشت كه بهره برداري تجاري از شبكه خود را آغاز و سيم كارتهايي با قابليت نسل سوم ارائه كند.
مدت پروانه فعاليت اين اپراتور 15 سال در نظر گرفته شده كه با نظر سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي براي دو دوره پنج ساله قابل تمديد است.

رايتل

رايتل - از شركت هاي تابعه شركت سرمايه گذاري تأمين اجتماعي (شستا)- در سال 1386تأسيس و خدماتي در زمينه‌ي فناوري كارت‌هاي هوشمند، پورتال‌هاي سازماني، خدمات انتقال داده و تأمين و تهيه سخت‌افزار ارائه كرد.
درسال 1389موفق به اخذ پروانه اپراتورسوم تلفن همراه كشور با انحصار دوساله براي ارائه خدمات نسل ‌سوم همراه علاوه بر خدمات نسل دوم شد.
شروع به كار اين اپراتور در ابتدا در كرج بود كه بعد تهران را نيز در بر گرفت.
هم اكنون اين اپراتور در بيش از نيمي از مراكز استاني فعاليت دارد و به تدريج در حال افزايش مناطق تحت پوشش خود است. اما با توجه به اين كه مدت زمان انحصار شبكه در اين اپراتور تنها دو سال است به نظر ميرسد جهت استفاده از اين زمان انحصاري لازم است بر سرعت توسعه خود بيفزايد.
منبع مقاله : www.ict.gov.ir