آیا انقلاب اسلامی زنان را مجبور به پوشیدن چادر کرد؟
از اوایل دههی پنجاه تعداد کسانی که پایبند به ارزشهای اسلامی مانند نماز، روزه و حجاب بودند رو به گسترش نهاد. در بین ارزشهای اسلامی حجاب معنای دیگری داشت. پس از اقدامات نابخردانهی رضاشاه در تحمیل بیحجابی به زنان مسلمان و واقعهی گوهرشاد، مسئله حجاب بزرگترین چالش بین روحانیت و رژیم پهلوی شد. از آن به بعد حجاب نه تنها به عنوان یک واجب شرعی و یک سنت اسلامی، بلکه به عنوان نمادی سیاسی- مذهبی بین روحانیت و رژیم محل نزاع و جدال قرار گرفت.
درگیری در مسجدگوهرشاد در زمان رضاشاه
تبلیغ بی حجابی با حضور فرح در مدارس
آیت الله خوانساری
اسدالله علم؛ وزیر دربار پهلوی
«در سنوات اخیر موج جدیدی برای استفاده از چادر و مقنعه در خانوادهها به وجود آمده و مشاهده میگردد که گروهی از دختران خردسال و جوان از چادر و مقنعه استفاده میکنند و حتی دامنهی آن به سطح مراکز عالی آموزشی نیز کشانده شده؛ به نحوی که افزایش آن به نسبت سالهای قبل در اغلب مجامع و خیابانها محسوس است. به موازات این تغییرات ظاهری گرایشات مذهبی نیز فزونی گرفته و عدهای از خانوادهها سعی میکنند فرزندان خود را از ابتدا با روحیه و خصوصیات مذهبی پرورش دهند؛ لذا تشکیل جلسات و ترتیب برنامههای مذهبی عرصهی وسیعی پیدا کرده است.» [9]
به اعتقاد کدی این پدیدهی کنایه آمیز به این جهت به وجود آمد که دانشجویان دختر پیوند فرهنگی خود را با اسلام مورد تاکید قرار دهند و بگویند سنتهای اسلامی از نظر سیاسی و اخلاقی بهتر از تبلیغات رژیم است. [11] رویکرد دختران دانشجو به چادر علاوه بر بازگشت به خویشتن اسلامی، اعتراضی بود علیه غرب زدگی. به اعتقاد ژان لوروریه، روزنامه نگار فرانسوی، بسیاری ازدختران دانشجو و روشنفکر ایرانی را میدیدیم که برای مبارزه با غرب زدگی رژیم که تشویق میکرد، چادر به سر میکردند. [12]
در این جلسه چون پیشبینی شد که اجرای سریع این دستورالعمل ممکن است وسیلهای برای عوامل تحریک کننده باشد و همچنین احتمالا مراجع تقلید نیز عکسالعمل نشان دهند بنابراین گذاشته شد که این طرح مرحله به مرحله به صورت تدریجی اجرا شود. [14]
همهی تلاشهای رژیم بینتیجه ماند و هر روز بر تعداد زنان چادری و محجبه افزوده میشد و اوج گیری قدرت نیروهای مذهبی را بیشتر به نمایش میگذاشت. با آغاز حرکت مذهبی مردم از 19 دی، گرایش زنان به سوی حجاب بیشتر میشد حتی سپاهیان دانش دختر به طرز بیسابقهای از روسری و چادر استفاده کرده و نسبت به آن تعصب خاصی نشان میدادند. [15] طبق گزارشهای ساواک در بهمن 1356 گرایش دختران نسبت به حجاب بیشتر میشد به عنوان نمونه دانشآموزان دختر دبیرستانهای فرحناز و راهنمایی تحصیلی پروین اعتصامی شهرستان میناب به علت سخنرانیهای شیخ سعید قاسمی، شیخ علی کریمی و اسدالله دستوران در مورد حجاب و تشکیل جلسات دینی اکثر دختران مدارس فوق تحت تاثیر واقع و به همین خاطر چادر به سر کرده و در سر کلاسهای درس از روسری استفاده مینمایند. [16]
با حلول سال 1357 گرایش به حجاب چنان شدت گرفت که ساواک آن را روزانه احساس میکرد. در یکی از گزارشهای ساواک آمده است:
اخیر مشاهده شده که مدت چند روز است که اکثر محصلین دختر مدارس سوسنگرد با چادرهای سیاه و مقنعه به مدرسه میروند و روز به روز هم به تعداد این قبیل افراد اضافه میشود. [17]
اولین آثار حجاب در کنکور سراسری خرداد 1357 آشکار شد روزنامهها یکی از ویژگیهای کنکور آن سال را افزایش محسوس دختران چادری در مقایسه با سالهای گذشته اعلام کردند. [18]با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی هر روز حجاب گسترش پیدا میکرد تا جایی که زنان و دختران با حجاب که روزی در شهرهای بزرگ مثل تهران در اقلیت بودند به اکثریت قابل ملاحظهای تبدیل شدند. حضور سیصد هزار زن و دختر باحجاب در راهپیمایی تاسوعا و عاشورا تعجب نیروهای نظامی را برانگیخت. حضور زنان محجبه در تظاهرات چنان چشمگیر شده بود که نویسندگان نتوانستند این پدیده را نادیده بگیرند. مینو صمیمی یکی از وابستگان دربار پهلوی در خاطرات خود تاکید میکند که مسئلهی چادر نقش بسیار مهمی در روند انقلاب ایفا کرد. وی در توصیف گرایش فراگیر زنان محجبهی تظاهر کننده به چادر مینویسند:
پينوشتها:
[1] محمدرضا پهلوی، پاسخ به تاریخ، ص 234.
[2] همان
[3] علی دواني، نهضت روحانیون ایران، ج 5، ص 279
[4] اسدالله علم، پیشین، ص 506
[5] همان، ص 508
[6] همان، ص 568
[7] همان، ص 772
[8] همان، ص 869
[9] آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، بولتن نوبهای ساواک در مورد روحانیون و گروههای افراطی مذهبی از تاریخ 23/6/36 [1356] تا 23/12/36 [1356]، شماره ی 9535
[10] نیکی آرکدی، ریشههای انقلاب ایران، ص 402
[11] همان، ص 421
[12] ژان لوروریه، ایران بر ضد شاه، ترجمه مهدی نراقی، امیرکبیر، تهران، 1358، ص 101
[13] احمدعلی مسعود انصاری، پس از سقوط ، ص 143
[14] فصل نامهی 15 خرداد، شمارهی 20، زمستان 1374، صص 64-67
[15] انقلاب اسلامی به روایت اسناد ساواک، کتاب دوم، ص 129
[16] همان، ص 273
[17] همان، کتاب پنجم، ص 47
[18] کیهان 20/3/1357
[19] مینو صمیمی، پشت پرده تخت طاووس، ترجمه حسین ابوترابیان ، موسسه اطلاعات، تهران ، 1370، صص 222-221.
/ج
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}