برگزيده بيانات عاشورايي رهبر معظم انقلاب

در زمان ما، ارزش شهادت و فداکاري در راه خدا، از بسياري زمانهاي تاريخ اسلام بيشتر است. شهادت، هميشه با ارزش است و فداکاري در راه خدا، هميشه کاري عظيم و ارجمند است؛ اما همين کار خوب و بزرگ، در برخي از شرايط و در بعضي از زمانها، بزرگتر و مهمتر و با ارزشتر است. مثلاً در صدر اسلام، فداکاري واقعاً ارزش مضاعف داشت. علت هم اين بود که در آن دوران، اسلام مثل نهالي بود و اگر فداکاريها نمي بود، شايد دشمنان اسلام اين نهال را مي کندند. در زمان سيدالشهداء (عليه الصلاة والسلام) آن فداکاري و شهادت بزرگ، ارزش مضاعف داشت؛ چون حقيقتاً در آن روزها محصول زحمات پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در حال از بين رفتن بود و فداکاري حسين بن علي (عليه السلام) و ياران آن بزرگوار، مانع از چنين کاري شد.

دليل تفاوت ارزش مجاهدتها در زمانهاي مختلف

بعضي از زمانها اين گونه است که مجاهدت در راه خدا و شهادت در راه او، ارزش مضاعف دارد و دو برابر و چند برابر است. مثلاً يک ظرف آب گوارا که در حالت طبيعي هم با ارزش است، اما در يک تابستان گرم، آن هم براي انساني که مدتي تشنگي کشيده، بخصوص اگر آن انسان بيمار هم بوده و در جايي باشد که آب در آن جا کم است، ‌اين يک ظرف آب گوارا چند برابر ارزش پيدا مي کند. بنابراين، همه جا قيمتها يکسان نيست، بلکه شرايط متفاوت است.
بيانات در ديدار با جمع کثيري از روحانيون و خانواده شهدا و ايثارگران - 1368/8/24
منبع مقاله :
مختارپور قهرودي، عليرضا؛ 72 سخن عاشورايي (از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي)، تهران: انتشارات انقلاب اسلامي، چاپ دوم (1390)