نويسنده: ويدا لطفي




 

پايه هر ابرو متناسب بودن آن با چهره فرد است. طراحي ابرو به شما کمک مي کند تا ابروي مناسب با چهره تان را انتخاب کنيد. شما مي توانيد با چند مرحله ساده ابروي متناسب با صورت تان را طراحي کنيد. ما در اين مطلب مي خواهيم راه هايي براي تقويت ابروها و چشمان شما را آموزش دهيم تا با اين روش هاي خانگي ديگرنيازي به موارد تقويتي شيميايي نداشته باشيد.

1- ابروي مناسب

يک جسم صاف مانند مداد را انتخاب کنيد. از گودي بيني تا ابتداي ابرو را با مداد اندازه گيري کنيد. مداد را از گودي بيني تا شروع ابرو بگذاريد. اين همان نقطه اي است که ابرو بايد شروع شود. اگر ابرو بعد يا قبل از آن شروع شود صورت شما اخمو يا چاق به نظر مي رسد. طاق ابرو را از طريق اندازه گيري کناره بيني و قرار دادن مداد روي چشم، جايي که مردمک قرار مي گيرد، مي توانيد به دست آوريد. اينجا بايد بالاترين نقطه ابروي شما باشد تا چشم تان حالت افتاده جلوه نکند.
حالا مداد را روي لبه خارجي بيني و چشم بگذاريد. انتهاي مداد نشان دهنده انتهاي ابروي شماست. دراين نقطه ابروي شما بايد تمام شود. اگر ابرو کمتر يا بيشتر از اين حد باشد چشم حالت افتادگي پيدا مي کند و اگر از اين حد کوتاه تر باشد، چشم حالت بيمار به خود مي گيرد.

2- ساخت ريمل رنگي در منزل

برخي از انواع لوازم آرايشي را مي توان درخانه هم ساخت. البته ممکن است کيفيت آن به کيفيت برندهاي برتر جهان نرسد. اما مي توانيد ساخت آن ها را يک بار امتحان کنيد. يکي از لوازم آرايشي که معمولاً مورد توجه خانم هاست. ريمل است. ريمل در مارک ها و رنگ هاي مختلف در بازار موجود است اما شايد خريد ريمل هاي رنگي به دليل کم استفاده بودن آن ها به صرفه نباشد. شايد دل تان بخواهد تنها يک يا چند بار از اين گونه ريمل ها استفاده کنيد. و خريد يک ريمل گران قيمت براي تان به صرفه نباشد. در زير نوعي روش ساده ساخت ريمل رنگي را آموزش مي دهيم. براي اين منظور شما به وازلين يا برق لب بدون بو نياز داريد و سايه در رنگ دلخواه، ( عموماً رنگ قهوه اي و سرمه اي زيباتر خواهد شد ). به اندازه يک بند انگشت از وازلين در کاسه اي ريخته و سايه پودري مورد نظرتان را روي آن بريزيد و با گوش پاکن خوب هم بزنيد تا مخلوط شود سپس در کاسه را بپوشانيد. حالا با يک برس ريمل از ريمل خود برداشته و به مژه هاي تان بزنيد.

3- مواد گياهي براي رشد ابرو

ابرو جزو اساسي صورت است و علاوه بر زيبايي نقش محافظت را نيز بر عهده دارد . ابرو از چکيدن عرق صورت دورن چشم محافظت مي کند.
براي اينکه ابروها شکل مناسبي داشته باشد، هميشه آن ها را با برس به سمت بالا شانه کنيد تا شکل قوسي خود را حفظ کند اما گاهي اوقات ابرو در اثر عوامل متعددي دچار ريزش و کم پشتي مي شود. ريزش ابرو مي تواند علل متعددي داشته باشد از جمله بيماري هاي هورموني يا استفاده از داروهاي خاص نظير داروهاي شيمي درماني يا عللي چون بارداري، زايمان و شيردهي، در برخي موارد هم استفاده مداوم از رنگ ابرو و مداد ابرو باعث سست شدن ريشه ابرو و ريختن ابروها مي شود. اما اگر ابرو در اثر بيماري هاي دروني دچار ريزش نشده باشد مي توان با استفاده از برخي درمان ها در رويش مجدد آن تلاش کرد.
* مخلوط روغن بادام و روغن زيتون و قرار دادن اين دو در محلي تاريک باعث مي شود پس از سه روز، روغني بسيار معجزه آسا به دست آوريد که مي توانيد با آن هر شب ابروهاي تان را ماساژ دهيد و تأثيرات شگفت انگيز آن را ببينيد. مغز گردو و نارگيل هم براي رشد ابرو مفيد است. به خصوص اگر آن ها را سوزانده و از خاکستر آن ها استفاده کنيد. مخلوط ديگري که براي رشد ابرو بسيار مفيد است مخلوط سير و روغن زيتون است، بايد سير را در روغن زيتون خردکنيد و در جاي تاريک قرار دهيد. بعد از يک هفته پس از صاف کردن روغن و جدا کردن سيرها محلولي به دست خواهيد آوردکه براي رشد ابروهاي تان بسيار مفيد است.
* رزماري هم جزو آن دسته از گياهان است که در رشد ابرو بسيار مفيد است. روغن رزماري اگر خالص و بدون افزودني باشد، بهترين محرک رشد ابرو به شمار مي رود.
* روغن کرچک هم در رشد ابرو تأثير بسزايي دارد. روغن کرچک به دليل چسبندگي خاصش بايد با يک تکه پنبه کوچک به ابرو ماليده شود. پس از دو تا سه هفته تأثير فوق العاده آن ظاهر خواهد شد. برس زدن ابرو هم در رشد موهاي ابرو تأثير بسزايي دارد، بدين منظور بايد يک برس کوچک آماده کنيد و هر شب پيش از خواب به آرامي ابروهاي تان را برس بزنيد.
* روغن بادام نيز از روغن هاي مؤثر در رشد ابرو و البته مژه است. البته اگر روغن بادام از نوع تلخ باشد تأثير بيشتري خواهد داشت.
* روغن فندق و سرمه فندق هم تأثير زيادي در رشد ابروها دارد. براي حصول نتيجه بهتر بايد هر بار يک فندق را پوست بگيريد آن را روي آتش ملايم بسوزانيد و سپس بکوبيد و به ابرو بماليد، بهتر است که در جهت رويش موها اين کار انجام شود.
* يکي ديگر از روغن هاي مؤثر، روغن دانه هاست که در طب سنتي از آن بسيار ياد مي شود و شامل روغن پسته، بادام شيرين و بادام تلخ، کنجد، سياه دانه، کرچک و فندق است. اين روغن را مي توانيد از عطاري ها تهيه کنيد.
همه اين روغن ها بايد به ابروي تميز و بدون آرايش ماليده شود، براي اين منظور بايد ابروها را از همه مواد آرايشي نظير مداد و سايه پاک کرد سپس روغن ها را با احتياط طوري که وارد چشم نشود به ابرو ماليد.

4- سرمه بادام بسازيد

ماده آرايشي ديگري که مي توانيد خودتان درخانه آن را بسازيد، سرمه بادام يا فندق است. از آنجا که سرمه را به چشم و مژه مي زنيد، پس حتماً بهداشت را رعايت کنيد.
براي ساخت سرمه بادام شيرين، يک بادام شيرين را پوست بگيريد و با کمک يک ميله نازک يا سوزن آن را روي حرارت نگه داريد. ظرف رويي را با دست ديگر تان بالاي بادام بگيريد وقتي بادام آتش گرفت دوده ناشي از بادام به دور ظرف مي نشيند که همان سرمه است.
اگر اين روش براي تان سخت بود مي توانيد بادام آتش گرفته را درون قابلمه رويي بيندازيد و در آن را ببنديد. پس از خاموش شدن بادام، در را برداريد و دوده هاي چسبيده به دور ظرف را که همان سرمه است جدا کنيد. براي ساخت سرمه فندق هم از اين روش ها مي توانيد استفاده کنيد، فقط دقت کنيد فندق بو داده استفاده نکنيد.

نکته:

اگر ابروهاي تان را رنگ مي کنيد، دقت کنيد ابرو بايد هميشه دو درجه از موي شما تيره تر باشد زيرا در غير اين صورت هماهنگي بين ابرو و مو از بين مي رود و رنگ پريده يا عصباني به نظر مي رسيد.
براي پر کردن جاهاي خالي در ابروهاي تان بهتر است اگر از مداد ابرو استفاده مي کنيد، خيلي فشار وارد نکنيد و با حرکات سريع و خطي منحني، جاهاي خالي را پر کنيد اما اگر از پودر ابرو استفاده شود، بسيار طبيعي تر جلوه مي کند و شکل ابروهاي تان طبيعي تر خواهد بود.
در آرايش ابروهاي تان دقت کنيد، بيش از حد ابروها را نازک يا پهن نکنيد. ابرو بايد مطابق با استخوان بندي صورت تان طراحي و شکل دهي شود.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393