نفاق و منافقان در فقه سياسي
مسأله نفاق نيز از جمله مسائلي است که نظام اسلامي در سياست و زندگي داخلي خود با آن روبروست و معلوم شدن شيوه برخورد با پديده زشت نفاق و منافقان يکي از حياتي ترين مسائل سياست داخلي در اسلام است و ما براي تسهيل
نويسنده: ابوالفضل شکوري
مسأله نفاق نيز از جمله مسائلي است که نظام اسلامي در سياست و زندگي داخلي خود با آن روبروست و معلوم شدن شيوه برخورد با پديده زشت نفاق و منافقان يکي از حياتي ترين مسائل سياست داخلي در اسلام است و ما براي تسهيل بيان مطلب آن را تحت عناوين زير به طور جداگانه مورد بحث و بررسي قرار مي دهيم.
الف) نفاق پديده ي پيچيده ي جوامع بشري
انسان با مطالعه ي تاريخ امم و ملل عالم و پيامبران پيشين به اين حقيقت مي رسد که جوامع ابتدايي از آفت جامعه سوز نفاق و سياست ضد انساني منافقان کمتر آسيب مي ديده اند. در برابر يک دين و ايدئولوژي، براي افراد جامعه سه حالت متصور مي باشد:1) ايمان
2) کفر و انکار صريح آن دعوت
3) نفاق و دورويي ( تظاهر به تسليم و ايمان نمودن کفار )
اين حالت سوم در جوامع ابتدايي کمتر بوده است. در برابر دعوت حضرت نوح، هود، ابراهيم و... ملأ و مترفين کفر صريح مي ورزيدند و سياست پيچيده و ضد انساني نفاق را در پيش نمي گرفتند لذا حل مسأله ساده تر بود؛ اما هر چه در تاريخ بشر گام به گام انبيا و فرستادگان الهي پيش مي آييم، رشد و تظاهر نفاق را به عنوان تاکتيک پيچيده ي شرک و کفر بيشتر مشاهده مي کنيم.
وجود جريان « سامري » در درون نهضت الهي حضرت موسي عليه السلام نمونه ي اين حقيقت است. آيا سامري يک منافق نبود ؟ قارون چطور ؟ قارون ثروتمند معروف ابتدا با نهضت موسي و از اقاريب و خويشاوندان او بود. اما آن جا که مسأله صدقات و زکات و پرداخت سهم محرومان و فقرا پيش آمد عليه نهضت موسي توطئه و موضع گيري نمود. آري، قارون يک منافق بود و در پي تأمين منافع پست مادي خويش.
بعد از موسي، حضرت عيسي عليه السلام را مي بينيم که توسط يکي از حواريون و شاگردان ويژه ي خود « يهودا » لو داده مي شود. آيا يهودا يک منافق نفوذي نبود ؟ چرا خيانت کرد و امپراتوري روم را بر عيسي مسيح ترجيح داد ؟
بعد از عيسي، تاريخ نهضت و حرکت آخرين پيامبر خدا حضرت محمد بن عبدالله صل الله عليه و آله را ورق مي زنيم و مي بينيم اين بار رشد سرطاني نفاق بيش از هر بيماري ديگر مطرح مي باشد و پيامبر اسلام با آن درگير مي شود.
بعد از رحلت خاتم پيامبران، دوره ي امامت و خلافت علي بن ابي طالب عليه السلام را در نظر بگيريد که پديده ي نفاق بيش از دوران پيامبر خود را بروز داده و در صحنه ي سياست و توطئه آفريني وارد شده است و شايد تنها مسأله روز در درون امت اسلامي و تنها عامل عليه جريان اصيل و حق امامت است.
چرا پيامبر اسلام شکست نخورد، اما حکومت علي عليه السلام بيش از پنج سال دوام نياورد، آن هم سراسر با جنگ و قتال گذشت ؟ چون پيامبر با کفار روبه رو بود چهره هاي آنان بي پرده و بي نقاب بود و علي با کفار متظاهر به اسلام ( منافق ) روبه رو بود که پرده و نقاب مسلماني بر چهره داشتند و آن پرده و نقاب را مي توانستند هر روز به رنگي در بياورند.
اين است عامل شکست علي عليه السلام و رمز پيروزي پيامبر.
بنابراين، نتيجه مي گيريم که نفاق پديده سياسي بسيار مذموم و زشت پيچيده اي است که به موازات حرکت تاريخ به عنوان تاکتيک ضد توحيد کفار تورم پيدا کرده و براي خود جا باز نموده است و براي همين است که قرآن و اسلام بيش از هر جريان سياسي ديگري به رد و افشاي چهره ي کريه نفاق و منافقان پرداخته است.
اول سوره بقره با توصيف مؤمنان، کفار و منافقان شروع مي شود. چهار آيه راجع به مؤمنان دو آيه درباره ي کفار اما شانزده آيه راجع به منافقان و کيد و شيطنت و گمراهي آنان سخن مي گويد.
و در سوره هاي ديگر نيز خداوند به هر مناسبتي خطر نفاق را تذکر مي دهد و از همه مهم تر يک سوره را به نام منافقين اختصاص داده و اوصاف و خصائل زشت آنان را افشا مي سازد.
همه ي اين ها نشان دهنده ي خطر سياسي اين جريان منحرف و بي مبنا و بي مسلک و مخرب مي باشد و لذا جوامع اسلامي هميشه با اين مسأله درگيري داشته و خواهند داشت. فتنه ي آنان خطرناک تر از حمله کفار است.
ب) شيوه ي مقابله اسلام با منافقان
اسلام در رابطه با منافقان و جريان نفاق يک سياست واقع بينانه دارد و آن خود تشکيل يافته از دو جزءِ : مقابله سياسي و مقابله نظامي است.اما مقابله ي سياسي همان طوري است که گفته شد بسيار آگاهانه و منطقي است و داراي چند وجه مي باشد. نخست، بُعد افشاگري چهره ي کريه منافقان و بيان صفات و خوي هاي زشت آنان و اين که به هيچ عهد و پيماني وفا نمي کنند.
دوم، مبارزه به صورت قطع رابطه با آنان و بر حذر داشتن مسلمانان از نزديکي به آنان. چنان که در سوره ي منافقين مي فرمايد:
« ... فَاحذَرهُم قاتَلَهُمُ الله ... ؛ (1) بپرهيزيد از آنان که خدا آنان را بکشد ! ... »
روش مقابله ي سياسي به طور منحصر تا زماني تجويز شده که آنان دست به سلاح نبرند و اقدام عملي در برانداختن نظام اسلامي نکنند.
اما در صورتي که آنان روش خود را تغيير داده و به سلاح متوسل شوند و فتنه نمايند، روش اسلام نيز بر پايه ي خشم خدا تغيير مي يابد؛ يعني، شيوه ي مقابله و سرکوب نظامي آنان تجويز مي شود و عده اي از فقها از جمله شيخ جمال الدين مقداد بن عبدالله سيوري معتقدند که اهل بغي و بغات همان منافقين هستند در صورتي که خروج کنند؛ يعني عليه امام عادل مسلمانان قيام مسلحانه نمايند و حکمشان همان حکم اهل البغي مي باشد. تحقيق و تفحص فقهي نيز اين نظر شيخ را تأييد مي کند.
به خصوص تاريخ صدر اسلام در زمان علي عليه السلام که آن ها همان منافقين در جنگ جمل و صفين و نهروان بر ضد علي قيام کردند و يا قيام ها را رهبري نموده و از نا آگاهي و قشري گري برخي از مسلمانان ساده دل سوء استفاده نمودند.
خداوند به پيامبر گرامي اسلام صل الله عليه و آله دستور مي دهد :
« يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ؛ (2)
اى پيامبر، با کفار و منافقان جهاد كن و بر آنان سخت گيري کن که جايگاهشان جهنم است و چه بد است. » (3)
نتيجه اي که به طور مستقيم از اين آيه به دست مي آيد وجوب « قتال » يعني جنگ و سرکوبي مسلحانه ي منافقين مانند « کفار » مي باشد؛ يعني همان گونه که با کفار بايد جنگيد، با منافقين نيز بايد جنگيد و بايد بر آنان بسيار سخت گرفت ( وَاغلُظ عَلَيهِم ).
پينوشتها:
1. منافقون (63) آيه ي 4.
2. تحريم (66) آيه ي 9.
3. پيچيدگي فوق العاده و نحوست و ماکياول گرايي پديده ي شوم نفاق در جريانات بعد از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامي ايران به وضوح مشاهده شد و نفاق، با اقدام به تخريب و ترور، چهره واقعي خود را نشان داد و در اين ميان بهترين نوابغ و صادق ترين خادمان اين امت و اشخاصي که از ارزنده ترين ذخاير علمي و سياسي اين مرز و بوم بودند با مرگ خونين خود خلأ بزرگي در جامعه ايجاد کردند و خود به لقاء الله شتافتند.
شکوري، ابوالفضل؛ (1377)، فقه سياسي اسلام، قم: مؤسسه بوستان کتاب، چاپ دوم
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}