برگزيده بيانات عاشورايي رهبر معظم انقلاب

من در بين فرمايشهاي حضرت ابي عبدالله الحسين (عليه الصلاة والسّلام) - که هر کدام نکته اي دارد و من به شما عزيزان عرض مي کنم که به منظور بيان گفتارهاي گويا و روشنگر براي مردم، از کلمات اين بزرگوار بايد حداکثر استفاده بشود - اين جمله را مناسب مجلس خودمان مي بينم که بنابر آنچه که از آن بزرگوار نقل کرده اند، آن حضرت فرمود: « اللهم انک تعلم ان الذي کان منا لم يکن منافسة في سلطان و لا التماس شيء من فضول الحطام »؛ پروردگارا! اين حرکتي که ما کرديم، اين قيامي که ما کرديم، اين تصميمي که بر اين اقدام گرفتيم، تو مي داني که براي قدرت طلبي نبود. قدرت طلبي براي يک انسان نمي تواند هدف واقع شود. نخواستيم زمام قدرت را در دست گيريم. براي منال دنيوي هم نبود که چرب و شيرين زندگي را به کام خودمان برسانيم و شکمي از عزا درآوريم؛ مال و ذخيره اي درست کنيم و ثروتي به هم بزنيم. براي اينها نبود. پس براي چه بود؟ ايشان چند جمله فرموده است که خط و جهت ما را ترسيم مي کند. در همه ادوار تبليغ اسلام، اينها جهت است. « ولکن لنري المعالم من دينک »؛ پرچمهاي دين را براي مردم برافراشته کنيم و شاخصها را به چشم آنها بياوريم.
شاخصها مهم است. هميشه شيطان در ميان جماعات اهل دين، از تحريف استفاده مي کند و راه را عوضي نشان مي دهد. اگر بتواند بگويد « دين را کنار بگذار »، اين کار را مي کند، تا از طريق شهوات و تبليغات مضر، ايمان ديني را از مردم بگيرد. اگر آن ممکن نشد، اين کار را مي کند که نشانه هاي دين را عوضي بگذارد؛ مثل اين که شما در جاده اي حرکت مي کنيد، ببينيد آن سنگ نشان - آن نشانه راهنما - طرفي را نشان مي دهد؛ در حالي که دست خائني آمده آن را عوض کرده و مسير را به آن طرف نشان داده است.
امام حسين (عليه السلام) هدفِ اول خود را اين قرار مي دهد: « لنري المعالم من دينک و نظهر الاصلاح في بلادک »؛ در ميان کشور اسلامي، فساد را ريشه کن کنيم و اصلاح به وجود آوريم. اصلاح يعني چه؟ يعني نابود کردن فساد. فساد چيست؟ فساد انواع و اقسامي دارد: دزدي فساد است، خيانت فساد است، وابستگي فساد است، زورگويي فساد است، انحرافهاي اخلاقي فساد است، انحرافهاي مالي فساد است، دشمنيهاي بين خوديها فساد است، گرايش به دشمنان دين فساد است، علاقه نشان دادن به چيزهاي ضدّ ديني فساد است. همه چيز در سايه دين به وجود مي آيد. در جملات بعدي مي فرمايد: « و يأمن المظلمون من عبادک »؛ بندگان مظلوم تو امنيت پيدا کنند. منظور، مظلومان جامعه است، نه ستمگران، نه ستم پيشگان، نه مدّاحان ستم، نه عمله ستم! « مظلومون »، مردماني هستند که دست و پايي ندارند؛ راه به جايي ندارند. هدف اين است که مردمان مستضعف جامعه و انسانهاي ضعيف - در هر سطحي و در هر جايي - امنيت پيدا کنند: امنيت حيثيّتي، امنيت مالي، امنيت قضايي؛ هميني که امروز در دنيا نيست. امام حسين (عليه السلام) درست نقطه مقابل آن چيزي را مي خواست که در زمان سلطه طواغيت در آن روز بود. امروز هم در سطح دنيا که نگاه مي کنيد، مي بينيد همين است؛ پرچمهاي دين را وارونه مي کنند، بندگان مظلوم خدا را مظلومتر مي کنند و ستمگران، پنجه شان به خون مظلومان بيشتر فرو مي رود.

مظلوميت شديد مسلمانان بالکان، نمونه اي از فساد ستمگران امروز جهان

ببينيد در دنيا چه خبر است! ببينيد با مسلمانان کوزوو چگونه عمل مي کنند! پانصد هزار انسان - بلکه بيشتر - بچه، بزرگ، زن، مرد و مريض، در بيابانها، در مرزها؛ آن هم نه مرزها و بيابانهاي مهربان که در بين دشمن، زير فشار دشمني که راه را در مقابلشان مين گذاري مي کند و پشت سرشان گلوله مي اندازد. هدف اين است که اينها را تار و مار کنند.
امروز من به شما عرض کنم - ديگر نمي خواهم آن را خيلي باز کنم - اراده جمعي بر اين است که مسلمانان را در منطقه بالکان تار و مار و پراکنده کنند؛ از سر برآوردن يک دولت اسلامي و يک مجموعه اسلامي - هرگونه اسلامي، ولو اسلامي که صدسال است معارف الهي را درست به گوشش نرسانده اند - جلوگيري کنند؛ چون همان هم برايشان خطرناک است! مي دانند که اگر نسل امروز مسلمانان بالکان، به فرض با اسلام آشنا نباشند، نسل فرداي آنها با اسلام آشنا خواهد شد. همين که هويت اسلامي در آنها زنده شود، خطر است؛ که بعضيها هم در بياناتشان به اين نکته اشاره کردند. آن دولتها با هم مي جنگند؛ اما آنچه که در بين اين زد و خوردها مورد توجه قرار ندارد و به آن اهميت واقعي داده نمي شود - هرچند به زبان چيزهايي مي گويند - وضع مسلمانان مظلوم است؛ « يأمن المظلومون من عبادک ». هدف از هر قيامي، هدف از هر انقلابي، هدف از هر قدرت اسلامي اي و اصلاً هدف از حاکميت دين خدا، رسيدگي به وضع « مظلومون » و عمل به فرايض، احکام و سنن الهي است.
امام حسين (عليه السلام) در آخر مي فرمايد: « و يعمل بفرائضک و احکامک و سننک ». هدف آن بزرگوار اينهاست. حالا فلان آقا از گوشه اي درمي آيد و بدون اندک آشنايي با معارف اسلامي و با کلمات امام حسين (عليه السلام) و حتي با يک لغت عربي، درباره اهداف قيام حسيني قلمفرسايي مي کند، که امام حسين براي فلان هدف قيام کرده است! از کجا مي گويي؟! اين کلام امام حسين (عليه السلام) است: « و يعمل بفرائضک و احکامک و سننک »؛ يعني امام حسين (عليه السلام) جان خودش و جان پاکيزه ترين انسانهاي زمان خودش را فدا مي کند، براي اين که مردم به احکام دين عمل کنند. چرا؟ چون سعادت، در عمل به احکام دين است؛ چون عدالت، در عمل به احکام دين است؛ چون آزادي و آزادگي انسان، در عمل به احکام دين است. از کجا مي خواهند آزادي را پيدا کنند؟! زير چتر احکام دين است که همه خواسته هاي انسانها برآورده مي شود.
بيانات در ديدار علما و روحانيون و مبلغان در آستانه ي ماه محرم الحرام - 1378/1/23
منبع مقاله :
مختارپور قهرودي، عليرضا؛ 72 سخن عاشورايي (از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي)، تهران: انتشارات انقلاب اسلامي، چاپ دوم (1390)