نويسنده: معصومه انصاري




 

آماده کردن کودکان براي رفتن به مهد کودک براي برخي والدين کار چندان ساده اي نيست و در مورد برخي کودکان نسبت به ساير همسالان شان مدت بيشتري طول مي کشد تا موفق شويم آنها را براي وارد شدن به اين محيط جديد آماده کنيم:
بعضي از کودکان ديرتر با شرايط جديد سازگار مي شوند. در ابتدا به نظر مي رسد که اين کودکان خودشان براي رفتن به مهد يا کودکستان پيشقدم هستند و ظاهراً در تمام کارهايي که قرار است در مهد انجام دهند از ساير بچه ها سبقت مي گيرند اما وقتي در شرايط واقعي قرار مي گيرند واکنش متفاوتي نشان مي دهند و براي اين کودکان سازگار شدن با شرايط جديد اندکي چالش برانگيزتر است.
يک مکان جديد، پيدا کردن دوستان جديد و نبودن چهره هاي آشنا در اطراف کودک براي چند ساعت در روز، چالش هاي تازه براي کودکاني هستند که به تازگي وارد مهد مي شوند. با وجود اينکه ممکن است از بردن کودک خود به مهد حس چندان خوبي نداشته باشيد اما آنچه در اين موقعيت مهم است تمرکز شما روي کارها و آماده سازي هايي است که نياز داريد تا امکان يک تجربه جالب و هيجان انگيز را براي فرزندتان در اين مرحله از زندگي فراهم کنيد.
با کودک خود در اين باره صحبت کنيد و او را از تصميم تان درمورد اينکه قرار است براي رفتن به مهد آماده شود مطلع سازيد، به او بگوييد که شما نيز در اين کار به او کمک خواهيد کرد و اين کار براي هر دو شما چقدر لذت بخش خواهد بود و در مورد بسياري از مسائل ديگر مربوط به اين تصميم جديد با او صحبت کنيد. تمام اين اقدامات موجب مي شود کودک شما خيلي بهتر شرايط را درک کند و ايجاد اين فضاي شور و اشتياق و سرگرم کننده براي کودک باعث مي شود در نهايت شما در نحوه اجرا و شيوه خاص خود براي ترغيب و آماده کردن او براي رفتن به مهد موفق شويد.
اکنون چه براي اين کار آماده باشيد و چه نباشيد در اين نوشتار چند توصيه و راهکار مؤثر ارائه شده که به شما امکان مي دهد به بهترين شکل و با کمترين دردسر اين مرحله را پشت سر بگذاريد.
* کودک خود را به يادگيري مهارت هاي زندگي تشويق کنيد. وقتي کودک خردسال شما مي گويد که « خودم مي توانم اين کار را انجام دهم »، ابراز چنين حالتي موضوع بسيار مهمي است و نشان مي دهد که او توانايي آن را دارد تا مستقل تر شود و بيشتر به خودش متکي باشد ياد دادن کارهاي کوچک به کودک مثل اينکه چگونه لباس هاي خود را بپوشد، يک تمرين سرگرم کننده و جذاب است که مي تواند قدم به قدم آن را به فرزندتان بياموزيد. به او بياموزيد چگونه خودش غذا بخورد، کفش هايش را پيدا کند و آنها را بپوشد. به او يادآوري کنيد که وقتي لباسش را پوشيد. بعد چه کاري بايد انجام دهد. با اين شيوه اعتماد به نفس کودک خود را براي وارد شدن به يک محيط آموزشي جديد افزايش خواهيد داد.
* مهارت هاي گفتاري کودک خود را مرور به تقويت آن کمک کنيد. وقتي کودک تان يک مکالمه خوب صحيح و بامفهوم با شما دارد، وقتي خوب به شما گوش مي کند و از طريق مهارت هايي که آموخته اين کار را انجام مي دهد، کارهايش را تاييد کنيد و براي رفتارهايش ارزش قائل شويد. وقتي کودک خود را به نقطه اي مي رسانيد که بتواند چيزهايي را که نياز دارد درخواست کند، اين وضعيت به شما نشان مي دهد کودک شما ديگر مي تواند در مهد يا مدرسه براي رفتن به دستشويي اجازه بگيرد و هر درخواست ديگري از معلمش دارد مطرح کند.
* به کودک خود کمک کنيد درک بهتري از احساسات داشته باشد. با درک کج خلقي ها و عصبانيت هاي کودک و شناخت عوامل نهفته عامل اين کج خلقي ها از طريق توضيح دادن، بيان انتظارات و توقعات منطقي و صبوري و همدردي، شما مي توانيد به يک کودک خردسال بياموزيد که چطور خود را با شرايط جديد سازگار کند و ياد بگيريد بهتر اوضاع را در حد مهارت هاي خود مديريت کند.
* کودک را همواره به رفتارهاي اجتماعي تشويق کنيد. کليد موفقيت در اين امر تکرار است. مثلاً مي توانيد براي فرزندتان قرار هاي ملاقات دو ساعته براي بازي کردن با همسالان مشخص کنيد، براي او انجام فعاليت هاي اجتماعي منظم را برنامه ريزي کنيد. يا در زمان هاي مشخصي در طول هفته کودک تان را در باشگاه هاي ورزشي و تفريحي ثبت نام کنيد. همچنين کودک خود را براي شرکت در برنامه هاي گروهي خارج از منزل با ساير همسالانش ترغيب کنيد تا دور هم جمع شوند و بازي کنند. هر چه بيشتر به کودک خود فرصت دهيد تا در جمع باشد، تجارب بهتري در اين زمينه کسب خواهد کرد.
* کودک را براي آموزش هاي مدرسه آماده کنيد. آموزش مهارت خواندن، چهار عمل اصلي در رياضي و رشد مهارت هاي اوليه يادگيري براي کودک ضروري است به طوري که به فرزندتان کمک کنيد در سن مدرسه و سر کلاس درس تمرکز بهتري داشته باشد و موفق تر عمل کند. وقتي اين آموزش هاي اوليه را به موقع انجام دهيد به او امکان مي دهيد که بيشتر و بيشتر بياموزد در عين حال که به صورت تفريحي و سرگرم کننده اين آموزش ها را دريافت مي کند.
* بعضي وقت ها او را تنها بگذاريد. اگر کودک تان عادت دارد هميشه شما را در خانه کنار خود داشته باشد در روز چند ساعتي از خانه بيرون برويد و در اطراف او نباشيد تا به اين ترتيب به جدا بودن از شما عادت کند و به اينکه هميشه در کنارش باشيد وابسته نشود. خوب است کودک اين واقعيت را درک کند که وقتي شما مي رويد، هميشه بازگشتي نيز وجود دارد و دوباره او را ملاقات خواهيد کرد.
* او را از قبل با فضا و افراد جديد که قرار است با آنها سر و کار داشته باشيد آشنا کنيد. اگر شما و فرزند خردسال تان اين فرصت را داريد که قبل از شروع روزهاي مهد با مربي اش ملاقات کنيد، حتماً اين کار را انجام دهيد. در صورتي که برايتان مقدور است کودک را با کلاس و زمين بازي در محيط جديد آشنا کنيد. هر چه شما و کودک تان به شرايط جديد آشناتر و به اوضاع مسلط تر باشيد و در وضعيت تازه احساس راحتي بيشتري داشته باشيد خيلي سريع تر با اين وضعيت سازگار خواهيد شد.
* برنامه روزانه رفتن به مهد را تمرين کنيد. زمان مناسب براي آغاز اين تمرين، دو هفته قبل از شروع کلاس هاي مهد است. از دو هفته قبل هر روز صبح سر ساعتي که قرار است کودک را آماده کنيد و به مهد ببريد و اين برنامه را با هم تمرين کنيد. هر کسي براي خود تشريفات و مقدمات صبحگاهي دارد و ياد دادن شکل مناسب اين مقدمات صبحگاهي به کودک براي او مفيد و براي شما يک عامل کمکي است. به او اين درک را بدهيد که در اين ساعت از روز طبق روال هر روز، مادر به سر کار مي رود و کوچولوي عزيز شما نيز به مهد کودک خواهد رفت.
* اختيار يک سري کارها را به کودک بدهيد. با اين روش، هيجان و انگيزه را در کودک تان به کار مي اندازيد و به او قدرت مي دهيد. به او اجازه دهيد که ظروف ناهار و فلاسکش را قبل از رفتن به مهد خودش تزئين کند اگر قرار باشد مدت بيشتري از طول روز را در مهد بگذراند حتماً به اين وسايل نياز پيدا خواهد کرد و بايد اين لوازم را براي کودک تهيه کنيد. همچنين به احتمال زياد فرزند خردسال تان به يک کوله پشتي کوچک نيز احتياج دارد تا لوازم و برگه هاي نقاشي و برخي وسايل بازي و سرگرمي را که در مهد استفاده مي کند داخل آن بگذارد. باز هم هيچ ضرري ندارد که به او اجازه دهيد خودش کوله پشتي مورد علاقه اش را انتخاب کند.
* اين پا و آن پا نکنيد وقتي لحظه جدا شدن از کودک فرا مي رسد با اطمينان از او جدا شويد پس «فس فس » نکنيد و از وقت تلف کردن بي خودي بپرهيزيد در لحظه آخر سريع و در زماني کوتاه کارهاي تان را انجام دهيد، به کودک خود لبخند بزنيد، او را در آغوش بگيريد، ببوسيد و با صدايي آرام و دلنشين به او بگوييد که دوستش داريد و بعد بي درنگ از پيش او برويد و با اطمينان و در حالي که دستش را به دست مربي اش مي دهيد آنها را ترک کنيد. به خاطر داشته باشيد که هر پدر و مادري وقتي صداي گريه کودکش را مي شنود، هنگام دور شدن از او احساس بد و وحشتناکي را تجربه مي کند اما اگر در اين شرايط بر نگرديد به او اين اطمينان را مي دهيد که همه چيز رو به راه است و وقتي باز مي گرديد تا کودک خود را از مهد به خانه ببريد اين اطمينان در او تقويت خواهد شد.
منبع مقاله :
نشريه بهداشت زنان، شماره 48