نویسنده: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

هرچند به نظر تعجب‌آور می‌رسد، قد با بسیاری از مشکلات بهداشتی در ارتباط است. بسته به اینکه تا چه اندازه قد بلند یا قد کوتاه باشید، در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها و ناخوشی‌ها خواهید بود. اطلاعات بیشتر در مورد خطرات بهداشتی مرتبط با قدتان را در این مقاله بیاموزید.

آیا می‌دانستید؟

در صبح قدتان به بلندترین حد خود و در شب به کوتاه‌ترین میزان خود می‌رسد. به این علت که در طی روز، فاصله‌ی میان استخوانهای مهره کاهش می‌یابد که در این حالت تقریباً یک سانتی متر از قد شما کاسته می‌شود.
اگر از قد خود راضی نیستید، و دلتان می‌خواهد که خیلی بلند قد شوید، در این صورت بهتر است مجدداً فکر کنید. قبول داریم که قد شما نقش بسیار مهمی در ظاهرتان ایفاء می‌کند؛ حتی تعیین کننده‌ی شخصیتتان نیز هست. با این حال، آیا می‌دانستید که قد با انواع مشکلات سلامتی مرتبط است، درست از بیماری‌های قلبی و عروقی یا آلزایمر گرفته تا سرطان؟ تحقیقات نشان داده است که بیماری‌های خاصی وجود دارند که افرادی را تحت تأثیر قرار می‌دهند که از قد خاصی نسبت به دیگر افراد برخوردارند.
در حالی که به طور کامل روشن نیست که چگونه قد و قامت شما خطری برای سلامتیتان محسوب می‌شود، این مقاله در مورد به وجود آمدن برخی مشکلات سلامتی که در آن غیر از عوامل دیگر، قد شما نیز نقش مهمی در آن ایفاء می‌کند را آموزش می‌دهد.

مسائل مربوط به سلامت افراد قدبلند

سرطان

به گفته انجمن سرطان آمریکا، خطر ابتلا به سرطان در طول عمر یک زن به طور متوسط 2ر38% می‌باشد. محققان دریافته‌اند که با هر 10 سانتی متر اضافی در قد، خطر ابتلا به سرطان کلیه، مقعد، خون، و یا تیروئید از 23% تا 29% افزایش می‌یابد و خطر ابتلا به سرطان پوست، سینه، تخمدان، و یا سرطان روده بزرگ از 13% تا 17% افزایش می‌یابد. مطالعه‌ی دیگری که در سال 2008 در مجله‌ی اپیدمیولوژی سرطان، شاخصهای زیستی و پیشگری از آن منتشر شد، به این موضوع اشاره شد که مردان بلند قدتر در معرض خطر بالاتری از ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی قرار دارند. دانشمندان معتقدند که چون افراد قد بلند، تعداد بیشتری سلول و اندامهای بزرگتری در بدنشان دارند، در خطر بیشتری به سر می‌برند. عادات غذایی، ترشح هورمون رشد، و عوامل زیست محیطی نیز ممکن است دلیلی برای افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد بلندتر باشد.

صدمات کشیدگی

افراد بلند قد، به دلیل افزایش طول استخوانشان بیشتر در معرض آسیب‌های کشیدگی قرار دارند. به این علت که این افراد نیاز دارند که خود را به وسایلی که برای افرادی با قد متوسط طراحی شده، وفق دهند. بنابراین، بله، افراد قد بلند احتمال اینکه از صدمات مکرر ناشی از کشش رنج ببرند، بیشتر است، که یکی از شایع‌ترین آنها سندرم تونل کارپال یا سندروم مجرای مچ دست Carpal Tunnel Syndrome است که ناشی از فشردگی اعصاب مچ دست می‌باشد. در «اپی کندلیت 'Epicondylitis' » یا « آرنج تنیس بازان »، تاندونیت و یا التهاب تاندون بین استخوان‌ها و عضلات، و شرایطی که بر عضلات و کار اندام‌ها تأثیر می‌گذارند، عارضه‌ی دیگری است که می‌تواند بر افراد قد بلند تأثیر گذارد. درد قسمت پایینی کمر نیز عارضه‌ای بسیار شایع می‌باشد که افراد بلند قد از آن رنج می‌برند.

صدمات ناشی از ضربه

طبق تحقیقات، افرادی که بیش از 6 فوت یا 829ر1 متر قدشان است، 27% بیشتر احتمال صدمه دیدن در تصادفات رانندگی نسبت به افراد زیر 6 فوت را دارند. قد این افراد، آنها را آسیب ‌پذیرتر نسبت به صدمات جدی در تصادفات یا دیگر حوادث آسیب‌زا می‌سازد. همچنین، از آنجایی که تجهیزات محافظ برای افرادی با قد متوسط طراحی شده‌اند، این وسایل ممکن است به درد افراد قد بلند نخورند، و باعث ناراحتی آنها شوند. برخی مواقع استفاده از وسایلی که برای افرادی با قد متوسط طراحی شده باشد، می‌توانند به بلند قدان صدماتی وارد کنند.

مسائل مربوط به سلامت در افراد کوتاه قد

بیماری‌های قلبی عروقی

بر طبق تحقیقی که در مجله‌ی European Heart منتشر گردید، عنوان می‌شود که کوتاه‌تر بودن خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد. با مروری بر بیش از 52 مطالعه‌‌ای که اخیراً انجام شده، و شامل بیش از 3 میلیون نفر از هر دو جنسیت بود، مشخص شد که افراد کوتاه قدتر 50% بیشتر خطر ابتلا به بیماری قلبی را نسبت به افراد بلند قدتر دارند. دقیقاً چگونه قامت کوتاه با این افزایش خطر در ارتباط است، هنوز هم در حال بررسی است و دانشمندان ممکن است به جوابهایی در رابطه با آن در آینده‌ای نزدیک برسند.

سکته

سکته‌های خطرناک نیز مشخص شده است که در افراد کوتاه قد متداول‌تر می‌باشد. در یک مطالعه‌ی مربوط به اسرائیل که در مجله‌ی انجمن قلب آمریکا منتشر شده، اشاره می‌کند که مردانی که در کوتاه‌ترین چارَک (یک چهارم) قرار داشتند، 54% بیشتر خطر ابتلا به سکته نسبت به افرادی که در بلندترین چارک بودند، داشتند. این که آیا این امر به دلیل تغذیه یا عوامل هورمونی است یا مرتبط با شرایط مختلف زیست محیطی یا خارجی می‌باشد، مشخص گردید که سکته، افراد کوتاه قامت را به طور جدی‌تر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیماری آلزایمر

بر طبق مطالعه‌ای که در سال 2007 در مجله‌ی Alzheimer's Disease انتشار یافت، دریافتند که مردانی که بلندتر از 5 فوت و 10 اینچ (معادل 354ر165 سانتی متر) بودند، 59% کمتر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نسبت به افراد کوتاه‌تر از 5 فوت و 10 اینچ داشتند. به عقیده‌ی انجمن آلزایمر، تقریباً 2ر5 میلیون آمریکایی به بیماری آلزایمر مبتلا می‌باشند. خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود، هر چند وراثت نیز عامل عمده‌ی خطر توسعه‌ی این بیماری است.
چگونه قد و قامت شما، خطر بیشتری را برای ابتلا به این بیماریها می‌گذارد هنوز، در حال شناسایی است و دانشمندان هنوز هم در تلاشند تا پاسخهایی را برای این سئوالات پیدا کنند. با این حال، چیزی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا یک رژیم غذایی متعادل، تغذیه مناسب، و یک شیوه زندگی سالم، هنوز هم کلید تناسب اندام و سلامتی شماست. با پیروی از این کار، بیشتر بیماریها دور نگه داشته می‌شوند.