فعالیت‌های قرآنی در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است اما با این وجود مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه قرآنی کشورمان احساس رضایت ندارند بر همین اساس با مرور مطالبات قرآنی ایشان سعی داریم مسئولان و جامعه قرآنی، نسبت به این مطالبات حساس‌تر شوند و گامی موثر در جهت تحقق آنها بردارند. هر باری که شما با قرآن نشست و برخاست کنید، یک پرده از پرده‌های جهالت شما برداشته می‌شود؛ یک چشمه از چشمه‌های نورانیت در دل شما گشایش پیدا می‌کند و جاری می‌شود. انس با قرآن، مجالست با قرآن، تفهم قرآن، تدبر در قرآن، این‌ها لازم است».

ترویج انس با قرآن نیازی به سیاست‌گذاری ندارد

رهبر معظم انقلاب اسلامی، 24 تیر ماه سال 1389 در دیدار شرکت‌کنندگان در بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به فاصله جامعه با قرآن، فرمودند:
«ما هنوز از قرآن خیلی دوریم و خیلی فاصله داریم. دل‌های ما باید قرآنی بشود. جان ما باید با قرآن انس بگیرد. اگر بتوانیم با قرآن انس بگیریم، معارف قرآن را در دل و جان خودمان نفوذ بدهیم، زندگی ما و جامعه‌ ما قرآنی خواهد شد؛ احتیاج به فعالیت و فشار و سیاستگذاری ندارد. اصل این است که دلمان، جانمان و معرفتمان حقیقتاً قرآنی باشد».

تربیت حافظ و قاری قرآن مقدمه‌ای برای رسیدن به هدف بالاتری است

ایشان در ادامه بیانات گهربارشان افزودند:
«انس با قرآن، آشنایی با قرآن ما را نزدیک می‌کند. این جلسات قرآنی، این دوره‌های قرآنی، این مسابقات قرآنی، اینی که ما به تربیت قرّاء و حفّاظ دل بستیم، به خاطر این است؛ اینها همه‌اش مقدمه است؛ ولی مقدمات لازمی است.... من باز هم به جوانان عزیزمان توصیه می‌کنم که با قرآن انس بگیرید، با قرآن مجالست کنید «و ما جالس هذا القران أحد الّا قام عنه بزیادة او نقصان، زیادة فی هدی او نقصان من عمی»(نهج البلاغه، خطبه‌ 176) هر باری که شما با قرآن نشست و برخاست کنید، یک پرده از پرده‌های جهالت شما برداشته می‌شود؛ یک چشمه از چشمه‌های نورانیت در دل شما گشایش پیدا می‌کند و جاری می‌شود. انس با قرآن، مجالست با قرآن، تفهم قرآن، تدبر در قرآن، این‌ها لازم است».

علوم عقلی و تفسیر قرآن از تأثیرگذاری فلسفه وارداتی جلوگیری می‌کند

مقام معظم رهبری در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم در 29 مهر ماه سال 1389 با اشاره به اهمیت تفسیر قرآن، خاطر نشان کردند:
«امروز اگر نظام و جامعه‌ ما از فلسفه محروم بماند، در مقابل این شبهات گوناگون، این فلسفه‌های وارداتی مختلف، لخت و بی‌دفاع خواهد ماند. آن چیزی که می‌تواند جواب شماها را بدهد، غالباً فقه نیست؛ علوم عقلی است؛ فلسفه و کلام. این‌ها لازم است. در حوزه، این‌ها رشته‌های مهمی است. رشته‌ مهم دیگر، تفسیر است؛ انس با قرآن، معرفت قرآنی. ما نباید از تفسیر محروم بمانیم. درس تفسیر مهم است، درس فلسفه مهم است؛ این‌ها رشته‌های بسیار باارزشی است».

فهم معنای قرآن لحن تلاوت را هدایت می‌کند

رهبر فرزانه انقلاب 21 مرداد ماه سال 1389 در دیدار با جامعه قرآنی فرمودند:
«اگر بخواهیم از قرآن به معنای حقیقی کلمه بهره ببریم، باید با معارف قرآن و مفاهیم قرآن آشنا بشویم. این تلاوت هم و این حفظ قرآن هم و این انس با قرآن هم به ما در این جهت کمک می‌کند. اگر درس گرفتن از قرآن نمی‌بود، این همه به ما توصیه نمی‌کردند که قرآن را تلاوت کنیم. چون باید توجه داشته باشیم هدف این نیست که این امواج صوتی در فضا به وجود بیاید و پراکنده بشود.... آیه‌ای را که تلاوت می‌کنید، بدرستی معنایش را درک کنید. همین معنایی که یک عربی‌دان می‌تواند بفهمد، همین معنای ظاهری را درست درک کنید. این که درک شد، آن وقت در تلاوت، فرصت و قدرت تدبر به انسان دست می‌دهد. یعنی انسان می‌تواند آن وقت تدبر کند و من به شما عرض کنم وقتی که معنای آیه را بدانیم، آن کسی که اهل صوت و آهنگ و لحن و خواندن هست، خودِ این فهم معنای آیه، لحن را هدایت می‌کند».

قرآنیان به ترجمه قرآن مسلط باشند/ قاریان با توجه به معنای آیات تلاوت کنند

ایشان در ادامه به قاریان توصیه کردند که تلاوتی متناسب با زبان قرآن داشته باشند و افزودند:
«قرآن را با توجه به معنا بخوانید؛ جوری بخوانید که با طرف مقابل، با مخاطبی که دارد می‌شنود، کأنه دارید با زبان قرآن حرف می‌زنید. این اگر شد، آن وقت شما از خواندنتان بهره بردید، مردم هم از شنیدن قرآن و شنیدن تلاوت شما بهره‌مند می‌شوند.... روی ترجمه‌ قرآن، دوستان قاری کار کنند؛ یعنی واقعاً جوری باشد که مسلط باشند به ترجمه‌ قرآن. البته حفظ قرآن هم در این زمینه خیلی مهم است».
 

ادامه دارد...