مترجم: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

امروزه بیمار شدن، می‌تواند به یک امر پر هزینه تبدیل گردد. افزایش هزینه‌های ویزیت پزشک و بالا رفتن سرسام آور قیمت داروهای تجویزی موجب خالی شدن جیبمان می‌شود. اما خبر خوب این است که می‌توانید در هزینه‌ی داروهای تجویزی صرفه جویی نمایید، و این مقاله چگونگی آن را به شما خواهد گفت.
بعلت افزایش پی در پی قیمت تمام کالاهای «حیاتی»، پس انداز کردن به نیاز روز بدل شده است. رفتار مقتصدانه دیگر به عنوان رفتاری خست بار تلقی نمی‌شود و در حقیقت به مُد جدیدی تبدیل شده که همه عاشق دنبال کردن آن هستند. از نظر رفتار بازاری، تجار در حرفه‌ی خود با بکار بردن همان بازی با قواعدی متفاوت، هوشمندانه‌تر عمل می‌کنند. مصرف کنندگان نیز روز به روز زرنگ‌تر شده و برای شانه خالی کردن از مهار تورم شروع به یافتن راه‌ حلهایی کرده‌اند.
یکی از اولین وظایف پزشک، آموزش توده‌ی مردم به مصرف نکردن دارو است.
ـ سِر ویلیام اوسلر - Sir William Osler
به گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، اکثریت افراد حداقل یک داروی تجویزی مصرف می‌نمایند و برای برخی مصرف تعداد پنج یا بیشتر از آن در یک زمان غیر معمول نمی‌باشد. انتخاب بیمه ممکن است کمی باعث آسودگی خیال شود. اما حتی با بیمه، هزینه‌ی خدمات و تمام «هزینه‌های اضافه» دیگر تقریباً برابر با مقداری می‌گردد که اگر بیمه نبود، باید پرداخت می‌شد. این دلیلی است بر عبارت «بکار بردن همان بازی با قواعد متفاوت» که در پاراگراف بالا ذکر شد.

به دکتر خود اعتماد کنید و از او موارد ذیل را طلب کنید...
داروهای ژنریک یا عمومی (نام علمی دارو و نه نشان تجاری)
داروها نیز در فهرست «برندهای تجاری» وارد شده‌اند و مردم شروع کرده‌اند به نام‌های بزرگ اعتماد کنند. اما اگر می‌خواهید مقداری پول پس انداز نمایید، عاقلانه‌تر این که با دکتر خود صحبت کرده و بگویید که با کمبود بودجه مواجه هستید. می‌توانید از او بخواهید اگر همان دارو، یا ماده‌ی شیمیایی که دارو از آن تولید می‌شود، به شکل ژنریک آن موجود باشد، تجویز نماید. در اغلب موارد، داروهای ژنریک می‌توانند به شما کمک کنند تا مبلغ زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی نمایید، چرا که قیمت آنها چهار تا پنج برابر کمتر از داروهایی از شرکتهای دارویی شناخته شده در بازار است. می‌توانید از پزشک خود درخواست کنید حداقل چهار گزینه‌ی دارویی برای همان دارو در اختیار شما قرار دهد و سپس دارویی که از همه ارزان‌تر می‌باشد را انتخاب نمایید. چنانچه بی‌پرده حرفتان را بزنید، مطمئناً دکتر خوشحال‌تر می‌شود تا به شما کمکی بکند.
تجویز دوز یا مقدار مضاعف
اگر قیمت 10 میلی گرم یک دارو را با 20 میلی گرم آن مقایسه نمایید، خواهید دید که حتی اگر دوز دارو دو برابر قویتر باشد، هیچ گاه قیمت دو برابر نمی‌شود. این نکته را در ذهن داشته باشید که بایستی از دکتر بپرسید آیا دو نیم کردن این قرص خطری دارد یا خیر؟ در بسیاری از موارد، داروهایی مانند کپسول، داروهای آهسته رهش slow-releasing drugs، و داروهای پوشش‌دار coated drugs را نمی‌توان به دو نیم نموده و مصرف کرد. اگر دکتر چراغ سبز نشان داد، از ایشان بخواهید که دوز دارو را دو برابر تجویز نماید و خوشحال باشید چرا که سرانجام گامی نزدیکتر به سمت صرفه‌جویی مقدار قابل توجهی در هزینه‌ها برداشته‌اید.
نمونه‌های رایگان
شرکتهای دارویی به طور معمول داروهایی را به عنوان نمونه به پزشکان ارسال می‌نمایند. با پزشک خود صحبت کنید و از او بخواهید که اگر مقدور باشد نمونه‌هایی که بتوانند چند روزی دوام آورند را در اختیارتان گذاشته و بدین طریق به شما کمک کند و در این صورت می‌توانید کمی در هزینه صرفه جویی کنید. اما این نکته به این معنی نیست که در هر مراجعه به پزشک تکرار شده و تبدیل به عادت شود. اگر واقعاً نیاز مبرم به دارو دارید و استطاعت خرید فوری آن را ندارید، آنگاه می‌توانید کمک بخواهید. در سناریویی دیگر، چنانچه پزشکتان داروی جدیدی تجویز کرده‌ و می‌خواهید مطمئن شوید آیا این دارو مناسب حال شما هست یا خیر، آنگاه می‌توانید از ایشان نمونه‌ی دارو را درخواست نمایید. در غیر این صورت، چنانچه دارو به شما نساخت، به اتلاف کل بسته یا بطری دارو منتهی خواهد شد.

جاهای مختلف را بگردید و قیمتها را با یکدیگر مقایسه کنید
باید کمی تلاش کنید تا بهترین معامله و منفعت را به دست آورید. شروع کنید و با گشتن در داروخانه‌های مختلف قیمتهای داروی تجویز شده را مورد بررسی قرار دهید. همچنین مجبور خواهید بود برای قیمتهای همان دارو سوپرمارکتها، مغازه‌های خرده فروشی، فروشگاه‌های آنلاین، سفارشات پستی را هم جستجو نمایید و یا از طریق برخی برنامه‌های تخفیفی، مانند AARP (انجمن آمریکایی افراد بازنشسته) وMedicare Part D به این مهم دست یابید. این برنامه‌های تخفیفی تحت نظارت اداره‌ی مواد غذایی و دارویی برای شما تخفیفهایی را قائل می‌شوند. .همچنین می‌توانید کارتهای تخفیف (آنلاین رایگان و یا با قیمت جزئی که در دسترس می‌باشد) را تهیه نمایید. این کارت‌ها در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های خرده فروشی پذیرفته می‌شوند و به شما کمک می‌کنند معامله خوبی انجام دهید .
نکته!
چنانچه داروخانه‌ای یافتید که نیازهای شما را فراهم می‌سازد، در این صورت توصیه می‌شود که همیشه سراغ آن رفته و به یک مشتری وفادار تبدیل شوید. از آنها بپرسید که آیا کارت تخفیف یا امتیاز ویژه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهند و آنگاه از این کارتها استفاده کرده و تخفیف بگیرید. انگیزه اصلی خرید دارو از یک داروخانه‌ی بخصوص این است که هر زمان که خرید می‌کنید، این اطلاعات در سیستم آنها ذخیره می‌شود. اگر داروی متفاوتی را طلب کردید، این احتمال وجود دارد که سیستم آنها قادر باشد اثرات مضر تداخل دارویی با داروی قبلی را متذکر شود و داروساز می‌تواند مداخله‌ی درمانی انجام دهد.

خرید به صورت عمده
اگر بدانید که قرار است برای مدت طولانی به داروهای نسخه‌ای نیاز داشته باشید، می‌توانید آنها را به صورت عمده خریداری نمایید. بیشتر خرده فروشان در صورت خرید دارو به مدت 90 روز بجای 30 روز، تخفیفاتی قائل می‌شوند. این روزها، بسیاری از کارفرمایان برنامه‌هایی ارائه می‌کنند که در آن داروهای خود را با کمک مدیران طرح مزایای داروی تجویزی (PBMs)، مانند CVS Caremark از طریق نامه و ایمیل سفارش می‌دهید. با این کار به شما کمک می‌شود هنگام سفارش نسخه‌های خود به صورت عمده، مبلغی را صرفه‌ جویی نمایید. و ممکن است سفارشاتی که به صورت عمده صورت می‌گیرد، ارسال رایگان شود و همچنین هزینه‌ی کمتری برای خدمات بپردازید. بایستی به طور مداوم به دنبال بهترین راهکار برای صرفه جویی باشید.

چنانچه مدت زیادی است داروی خاصی مصرف می‌کنید، از دکتر خود بپرسید که آیا هنوز هم به آن نیاز دارید. احتمال زیادی دارد دیگر به آن نیاز نداشته باشید و یا بتوانید به همان طریق از یک جایگزین ارزان‌تر استفاده نمایید. امروزه، تمام این کارها برای رویایی ساختن چیزهاست و قرار دادن آنها در مقابل مردم با تمهیدات پرتکاپوی بازاریابی است. و برای این کار، به پول نیاز است که توسط شرکتها خرج شده و سپس با افزایش قیمت محصولاتی که ارائه می‌دهند، این پول به خودشان بر می‌گردد. اما این قیمت‌ها که روی سنگ نوشته نشده‌اند، باید تلاش کنید آنها را پایین بیاورید و به دنبال کمترین قیمت باشید.