پيك پزشكي
منبع:رزنامه جوان

عمل جراحى تنگى ناى

درمان يك بيمار تصادفى دچار تنگى ناى با پيوند تكه اى از غضروف شناور زير دنده بيمار به ناى وى در يك عمل جراحى منحصر به فرد در جهان در يكى از بيمارستان هاى تهران انجام شد.اين عمل جراحى منحصر به فرد بر روى زنى۲۷ ساله كه تنها بازمانده حادثه سقوط اتوبوس حامل ۳۲ سرنشين به دره اى با عمق ۲۵۰ متر در جاده هراز و با روشى ابتكارى توسط يك تيم جراحى به سرپرستى دكتر عليرضا عصمت، فوق تخصص جراحى قلب و عروق و ريه در بيمارستان رامتين تهران انجام شد. اين بيمار در پى خونريزى شديد زيراستخوان جمجمه و پارگى طحال و چندين زخم ديگر ابتدا به بيمارستانى در يكى از شهرهاى شمالى منتقل شده و در آنجا به منظور تخليه ترشحات ريه لوله گذارى داخل ناى وى به صورت غير استريل صورت گرفت. اقدامى كه به نوبه خود عوارض گوناگونى از جمله تنگى ۱۰ سانتى مترى ناحيه ناى، عفونت شديد ريه ها، مقاومت ميكروبى و غيره همراه مى آورد. بنا براعلام اين بيمارستان دكتر عليرضا عصمت سرپرست تيم جراحى كه اين عمل منحصر به فرد را با موفقيت انجام داد

كشف ارتباط ژنتيكى ديابت نوع دو و سرطان پروستات

گروهى از دانشمندان بين المللى موفق شدند ارتباط ژنتيكى ميانديابت نوع دو و سرطان پروستات را كشف كنند. در اين تحقيق كه به سرپرستى دانشمنداناسپانيايى انجام شد دو گونه ژنتيكى از يك ژن در كروموزوم شناسايى شده است كهگونه جهش يافته خطر توسعه سرطان پروستات را افزايش مى دهد. نتايج اين تحقيقات كه درمجله «نيچر ژنتيك» منتشر شده است حاكى از آن است كه دربررسى هاى اوليه ژنتيكىارتباط ميان سرطان پروستات و ديابت نوع دو مشاهده شده است. اين تحقيقات، بررسى هاىبالينى قبلى در خصوص افزايش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان مبتلا به ديابت>نوع دو را تاييد مى كند. علت شيوع اين سرطان در بين مردان ديابتى تا كنون ناشناختاينكه عامل ابتلا به ديابت نوع دو است خطر توسعه سرطان پروستات را هم افزايش مىدهد. اين كشف مى تواند چشم انداز تازه اى را براى درمان جديد اين سرطان نشان دهد

تكنيك تنفس براى بيماران آسمى

نتايج يك مطالعه نشان داده است، نوعى تكنيك تنفس به نام pap wothعلائم آسم را تا يك سوم كاهش مى دهد. اين روش تكنيك ديافراگمى است و بر تنفس با بينى و ايجاد يك الگوى تنفس مناسب با هر فعاليت تاكيد دارد. تمرينات تنفس با ريلكسيشن همراه است و آموزش متمركز بر كمك به افراد براى همراه كردن اين تمرينات در زندگى روزمره است .به گزارش ساينس ديلى محققان مى گويند درمان با استفاده از اين روش با كاهش افسردگى و اضطراب نيز همراه است و تنفس در حال استراحت را نيز بهبود مى بخشد. اين روش با تغييرات قابل ملاحظه اى در نتايج سنجش هاى مربوط به عملكرد ريه همراه نبود دال بر اينكه درمان با تكنيك فوق علل فيزيولوژيك موثر در آسم را بهبود نمى بخشد اما بر ظهور علائم تاثير دارد.

مردان كمتر به پزشك مراجعه مى كنند

به گزارش هلث دى ارزيابى ها نشان داده است اكثر مردان گمان مى كنند سالم هستند و هيچ مشكلى در ارتباط با سلامت ندارند در حالى كه وضعيت به گونه ديگرى است.
بر اساس نتايج به دست آمده در مورد ۵۲ درصد مردان شركت كننده در اين مطالعه تشخيص يكى از بيمارى هاى فشار خون بالا، بيمارى قلبى، آرتريت، سرطان يا ديابت داده شد. به گفته دكتر ريك كلرمن مدير آكادمى پزشكان خانواده در امريكا يكى از بزرگترين موانع بر سر راه ارتقاى سلامت مردان خودشان هستند زيرا سلامت را يك ارجحيت تلقى نمى كنند. يكى از نكات جالب اين مطالعه تاثير همسران مردان در ترغيب آنها به انجام آزمايشات پزشكى است به طورى كه مشخص شد ۷۸ درصد مردان متاهل تحت تاثير همسرانشان به پزشك مراجعه مى كنند.