عامل شادابى، طراوت و درمان بيمارى ها
نويسنده:صديقه پارسانيا
منبع:روزنامه ايران
خرما ميوه اى بسيار قديمى است و نام آن در قرآن كريم ۴۲ بار تكرار شده است. اين ميوه پرخاصيت براى مردم كشورهاى اروپايى و آمريكايى تا حدى نا آشناست و آن را فقط در كيك و شيرينى مصرف مى كنند ولى در خاور ميانه مخصوصاً در كشورهاى عربى به عنوان يك غذاى اصلى به كار مى رود. مى گويند درخت خرما از قديم در فلسطين به فراوانى وجود داشته به طورى كه در ناحيه بين درياى گاليله و درياى مرده جنگل بزرگى از خرما بوده است.در مسيحيت برگ درخت خرما سمبل و نشانه شهادت و شهدايى است كه در راه ديانت حضرت مسيح جان باخته اند.خرما (Dates) ميوه اى بسيار مقوى است كه مواد معدنى بسيارى چون آهن، پتاسيم، روى، و منگنز و ويتامين A-B-E را داراست. تحقيقات درباره خرما نشان داده كه اين ميوه مى تواند از بسيارى از سرطان ها مانند سرطان كولون معده و... پيشگيرى كند. يكى از خواص خرما ملين بودن آن است. البته اگر ۶ تا ۷ عدد خرما را در ۲ ليوان آب جوش خيس كرده و صبح و شب آن را به صورت گرم بنوشيد و يا مقدارى خرما ميل كنيد و بلافاصله يك تا دو ليوان آب گرم روى آن بنوشيد. خاصيت ديگر خرما، خنثى كردن اسيد اضافى معده است از آنجا كه زيادى اسيد معده باعث ترش كردن و دل درد مى شود، بنابراين هر وقت دل درد گرفتيد مى توانيد فرمول چينى ها در طب سنتى را استفاده كنيد.
بدين طريق كه ۲ تا ۳ عدد خرماى تازه و له شده را در آب جوش بيندازيد بعد آن را هم زده و بنوشيد. خرما را به عنوان ميوه نيز مى توان مصرف كرد. همچنين حتماً براى خواب راحت تر و آرامش بيشتر شام خود را در حدود ساعت ۷ بعد از ظهر صرف كرده و قبل از خواب يك عدد خرما و يك ليوان شير گرم ميل كنيد.خرما براى افراد سالمند و بچه ها بسيار مفيد است. سعى كنيد به جاى قند و شكر از خرما براى نوشيدن چاى استفاده كنيد و يا در طباخى از آن استفاده بيشترى ببريد. ورزشكاران به علت فعاليت زياد به طور حتم بايد از عصرانه اى مقوى كه با خرما باشد استفاده كنند.مصرف خرما، روش شناخته شده اى براى درمان سرطان و ساير بيمارى هاى عفونى است.علت ابتلاى بسيار كم ساكنان شبه جزيره عربستان به بيمارى هايى نظير تصلب شرايين، مرض قند و سرطان مصرف فراوان خرما است.خرما مى تواند با مهار راديكال هاى آزاد از تخريب مولكولى و جهش رسانى ناشى از اين راديكال ها جلوگيرى كند.
خرما داراى قند زيادى است. حدود ۷۰درصد آن را كربوهيدرات تشكيل مى دهد كه ۶۰ تا ۶۵ درصد آن قندهاى گلوكز و فروكتوز و ۲‎/۵ درصد فيبر غذايى است.به همين دليل براى افرادى كه نمى توانند ساكاروز را تحمل كنند مناسب است.گلوكوز و فروكتوز از ساكاروز مشتق مى شوند. اين قندها به راحتى و فوراً توسط بدن جذب شده، بدون نياز به هضم در بدن توليد انرژى كرده و يا ذخيره مى شوند.يك كيلوخرما بيش از ۳۰۰۰ كالرى انرژى توليد مى كند.خرما به تنهايى يك منبع غنى مواد معدنى است. فسفر موجود در خرما به اندازه مجموع فسفر موجود در زردآلو، گلابى و انگور است.به دليل سديم كم آن (۱ ميلى گرم در ۱۰۰ گرم خرما)، براى افراد دچار فشار خون بالا كه بايستى رژيم كم سديم داشته باشند، مفيد است. آهن موجود در خرما (۳ ميلى گرم در ۱۰۰ گرم خرما) يك سوم RDA يا نياز روزانه مردان به آهن را تأمين مى كند.فيبر موجود در خرما براى بهبود عملكرد سيستم گوارش و هضم و دفع مواد غذايى مفيد است. خرما درختى است از تيره گرمسيرى جزو تيره نخلها كه ميوه اش جزو ميوه هاى سته است يعنى تمام قسمت بريكارى آن گوشتى و محتوى مواد غذايى است. داراى هسته اى سخت و پوست نازك و شيرين كه به شكل خوشه اى بزرگ از شاخه آويزان شده و برگ هاى آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر و شايد هم بيشتر مى رسد.
دكتر يوسف اسكندرى متخصص تغذيه مى گويد: امروزه خرما اساسى ترين ماده غذايى در رژيم درمانى، درمان بيمارى ام.اس، اختلال جذب و دفع غذا و بيمارى سنگ مثانه به شمار مى آيد.
دكتر اسكندرى مصرف اين ماده غذايى را به مادران توصيه مى كند. مطالعات نشان مى دهد كه مصرف خرما، باعث افزايش شير مادر شده همچنين در ايجاد آرامش مادران در دوران باردارى نيز مؤثر است. در ايران تقريباً ۱۸ درصد از كل خرماهاى جهان توليد مى شود.

ضد ميكروب است، سبب تقويت ستون فقرات و افزايش دهنده توان جنسى شده و قوه بينايى و شنوايى را تقويت مى كند و همچنين سبب هضم غذا و خوشبو شدن دهان شده و نابود كننده دردهاست.
كلسيم موجود در خرما عامل اصلى استحكام استخوان ها است و نيز داراى فسفر است كه مانع ضعف اعصاب و خستگى مى شود.
خرما داراى سديم است كه وجود آن از زكام جلوگيرى مى كند.
پتاسيم موجود در خرما از بروز زخم معده جلوگيرى مى كند. اين عنصر معدنى اشتها آور بوده و كمبود آن امراض حلقى بويژه تورم لوزه ها را ايجاد مى كند. گاهى تورم قوزك پا نيز به علت كمى پتاسيم در بدن است.
به مبتلايان فلج اطفال، خوردن روزانه چند عدد خرما توصيه مى شود.
سالمندان نيز براى جبران كاهش سلول هاى مغزى بايد غذاهاى منيزيم دار مصرف كنند. منيزيم از عناصر موجود در خرماست. بويژه اين كه منيزيم به عنوان تنها ماده معدنى ضد استرس در دنيا شناخت شده است.
مبتلايان به ديابت (مرض قند) مى توانند به جاى قند از خرما استفاده كنند. زيرا منيزيم موجود در آن كار كليه و لوزالمعده را آسان مى كند.
خرما در تعادل يونهاى بدن نقش مؤثرى داشته و در شست وشوى خون، اثرى شگرف دارد.
خرما چون كالرى زياد ايجاد مى كند رطوبت را از بين مى برد. خرما ريشه حساسيت را از بين برده و در كليه التهابات (پوستى - چشمى- داخلى- گوش و...) مى توان خرما مصرف كرد.
براى مبتلايان به بيمارى هاى رماتيسم و پوست و چشم و ... كه در نتيجه حساسيت به وجود آمده است داروى ارزنده اى است. استفاده از شير با گردو و خرما براى كليه بسيار مفيد است و در زيبايى پوست مؤثر است.
خرما براى كسانى كه دوره نقاهت را مى گذرانند لازم است و همچنين مانع تجمع چربى شده و به دليل دارا بودن عناصر مفيد براى كبد، دفاع بدن را در برابر امراض بالا مى برد.
خرما براى بيمارانى كه از چربى خون و چاقى، ناراحتى هاى تنفسى و بويژه تنگى نفس (آسم) رنج مى برند، مفيد است. با مصرف خرما كار غده تيروئيد نيز تنظيم مى شود.
زنانى كه قرص ضد باردارى مصرف مى كنند بهتر است به گونه اى مرتب و روزانه از جيره غذايى خرما استفاده كنند.
خرما در انسان آمادگى تفكر به وجود مى آورد.
جوش جوانى يا آكنه را بهبود مى بخشد و يكى از عناصر تجديد قواى جوانى به شمار مى رود. در همين حال خرما براى رويانيدن مژه و درمان زخم و خارش چشم مفيد است.
علاوه بر اين چند عدد خرما بدون هسته را مى توان سوزانيد و پودر بسيار نرم آن را به صورت سرمه روزى يكبار در پلك ها ماليد.
لازم به ذكر است زياده روى در مصرف خرما موجب گرفتگى كبد و طحال شده و فشار خون را بالا مى برد و سبب پوسيدگى و كرم خوردگى دندانها مى شود. همچنين چاقى به همراه دارد. پس بهتر است به ميزان لازم مصرف شود و حدود مصرف حفظ شود. خرما داراى ماده اى شبيه هورمون كورتون است كه براى تسكين التهاب مؤثر است.

درخت باليده و بلندى را كه داراى الياف تودرتو و متراكم است روزى بندگان خود قرار داديم و به آن كشور مرده اى را زنده كرديم.

اى مريم درخت خرما را بتكان كه براى تو رطبى روشن و تازه فروريزد و بخور و بياشام و چشمانت را از آن روشن گردان.

ميان فرزندانتان عدالت و مساوات برقرار كنيد اگر چه با دو نيمه يكدانه خرما باشد.

نخل از بازماندگان گل آدم آفريده شده است.

ازامام صادق(ع) نقل شده: خرما شفاى امراض است و ميوه ا ى است كه درد و ناراحتى ندارد.