مصرف بيش ازاندازه نوشابه
منبع:isna.ir

يك كارشناس تغذيه توصيه كرد: از آن جا كه مصرف نوشابه‌ در افراد بالاخص ‌در زنان سبب پوكي استخوان و شكستگي زود هنگام استخوان‌ها مي‌شود، زنان از مصرف بيش از اندازه نوشابه اجتناب كنند. يوسف نقيايي در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان (ايسنا) منطقه ‌يزد اظهار‌داشت: نوشابه يكي از مواد غذايي است كه مدت‌ها قبل وارد فرهنگ غذايي ما شده است‌ كه منشا اصلي آن به كشورهاي خارجي برمي‌گردد. به ‌همين ‌علت ‌تا چندين سال تركيبات آن به طور دقيق مشخص نبود اما اكنون تركيبات و فرمول‌هاي ‌نوشابه آشكار شده و به آساني مي‌توان راجع به آن اظهارنظر كرد.
اين كارشناس تغذيه درباره تركيبات نوشابه گفت: ماده تركيبي نوشابه، مواد قندي است كه با آب مخلوط مي‌شود. به عبارت ‌ديگر، مقدار زيادي آب‌ و شكر در نوشابه وجود دارد كه نوع شكر آن قند ساده است ‌و مصرف زياد آن به ديابت‌ و بيماري قندي منجر مي‌شود. وي با بيان اين كه ماده ديگر تركيبي نوشابه‌، افزودن گاز CO2 است، افزود: گاز CO2 موجود در نوشابه ‌در بدن تبديل به ماده بي‌كربنات شده و منجر به اختلال در تعادل اسيدها و بازها در بدن‌ و بي‌نظمي در الكتروليت‌ها مي‌شود.
نقيايي خاطرنشان كرد: وجود گاز موجود در نوشابه سبب‌عدم جذب‌ بعضي از مواد غذايي‌ مانند كلسيم ‌شده ‌و در نهايت ‌سبب پوكي ‌استخوان، شكستگي زود هنگام و دير جوش خوردن استخوان مي‌شود، بنابراين‌ مصرف نوشابه و نوشيدني‌هاي گازدار به زنان توصيه نمي‌شود.
وي با اشاره به ‌مواد كافئين‌دار موجود در نوشابه ‌افزود: وجود مواد كافئين‌دار نوعي اعتياد در فرد به وجود مي‌آورد، به طور‌ي‌ كه فرد علاقه‌مند به‌ مصرف اين ماده غذايي مي‌شود و در نهايت با مصرف ‌زياد نوشابه، تداخل در جذب برخي از عناصرغذايي شده و فرد دچار سوء تغذيه ريزمغذي‌ها مي‌شود.
وي تاكيد كرد: مصرف زياد نوشابه به دليل داشتن كالري زياد مي‌تواند جايگزيني براي غذاهاي مفيد شود و سيري زودرس و كاذب به‌ وجود ‌آورد. در نتيجه جايگزيني براي غذاهاي مفيد و مناسب رشد كودكان شود كه نوعي سوء تغذيه محسوب مي‌شود.
نقيايي ‌با اشاره به رنگ موجود در نوشابه به عنوان تركيبات اصلي نوشابه ‌اذعان داشت: وجود رنگ‌ نوشابه مي‌تواند مشكلاتي براي كليه‌ به وجود آورده و در برخي موارد سرطان زا باشد. اين كارشناس تغذيه در پايان با اشاره به‌ ويژگي نوشابه‌هاي رژيمي گفت: اين‌ نوشابه‌ها به ‌منظور مصرف ‌افراد ديابتي طراحي شده است و در توليد آن به ‌جاي قند و شكر از قند‌هاي رژيمي استفاده شده است، ولي مصرف اين نوشابه‌ها حتي به افراد ديابتي ‌نيز توصيه نمي‌شود چرا كه همچنان‌ گاز در نوشابه باقي ‌مي‌ماند و سبب اختلال در جذب كلسيم‌ در بدن مي‌شود. از سوي ديگر، به دليل افزودن نوع قند رژيمي، ممكن است بر اثر مصرف زياد سرطان‌زا باشد، بنابراين لازم است از زياده‌روي در مصرف نوشابه‌هاي رژيمي خودداري شود.