گرد آورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

امروز بحمدالله ملت ایران ملتی است مؤمن و رزمنده و دارای عقیده و جهاد برای عقیده است. و مادامی که این روح بزرگ در کالبد ملت ماست، از توطئه‌ها و کجرویها و سایر چیزهایی که برای ملت ما بوده است و در پیش است هراسی نیست. آن ملت باید از مشکلات هراس داشته باشد که ایمان نداشته باشد. آن که ایمان و عقیده دارد و به پا خاسته است که جهاد کند در راه این ایمان و عقیده و اعتقاد به این دارد که فداکاری در راه خدای تبارک و تعالی پیروزی است و رسیدن به مقام شهادت پیروزی دیگر است، یک همچون ملتی شکست ندارد. آنهایی که توطئه گر هستند و با توطئه خودشان می‌خواهند بین ملت نفاق ایجاد کنند، و گمان کردند که می‌توانند بین ملت یکپارچه‌ی اسلامی ایران نفاق ایجاد کنند و گروهها را در مقابل هم قرار بدهند، آنها در اشتباه‌اند. آن ها ملت ایران را نشناختند. آنها نمی‌دانند که ملت ایران یکپارچه مجاهد است و یکپارچه رزمنده است و یکپارچه مؤمن است و دست تبهکاران را به واسطه ایمان خودشان از کشورشان قطع می‌کنند؛ توطئه‌ها را یکی پس از دیگری خنثی می‌کند. ملت امروز یکپارچه در صحنه است و مراقب؛ مراقب توطئه‌ها؛ مراقب تبهکاریها. و به مجرد این که احساس کند گروهی، یا اشخاصی، بر خلاف آن مسیری که ملت دارد، که آن مسیر انسانیت و مسیر حق است و مسیر جهاد برای ایمان و عقیده است، به مجرد احساس مخالفت اشخاص یا گروهها با این راه، خود ملت، بدون این که احتیاج به این داشته باشد که کسانی ملت را دعوت بکند یا تجهیز بکند، خود ملت مجهز است. و تمام امت، چه نیروهای مسلح، ارتش و ژاندارمری و شهربانی و بسیج و پاسداران و نیروهای ملی و چه سایر قشرها، که آنها هم قوای مسلح به ایمان هستند... خودشان جوابگوی همه چیزهایی که بر ضد این انقلاب می‌خواهد شکل بگیرد هستند و بحمدالله احتیاج به این که کسی آنها را بسیج کند ندارند. یک همچون ملتی است که پیروزی نهایی را به دست می‌آورد؛ و هر چه شهید در این راه پیروزی می‌دهد مصمم تر می‌شود و خستگی ناپذیر است.(1)
متقابلاً تبریک ولادت با سعادت حضرت عسکری- سلام الله علیه- را خدمت آقایان عرض می‌کنم و همین طور تبریک سالگرد پیروزی انقلاب و از خدای تبارک و تعالی مسألت می‌کنم که همه ما را هدایت بفرماید که در راه اسلام پیش برویم و اسلام را تا آن جا که ما قدرت داریم به مرحله اجرا در آوریم.
آنچه که احساس می‌شود این است که این اسلام شناس های مدّعی اسلام شناسی و مدّعیان جامعه شناسی، اینها باز نه اسلام را ازش اطلاعی دارند و نه جامعه اسلامی را. شما می‌بینید که اشخاص، گروهها، رسانه‌های خارجی که همه مدّعی این مسائل، البته نه رسانه ها، این اشخاص، این گروهها مدّعی این معنا هستند که ما می‌شناسیم جامعه را، مردم را مطلع هستیم از آرا و... اینها از باب این اطلاع نداشتند بر وضع اسلام و قدرت اسلام و وضع جامعه خود ما، جامعه ایرانی، از این جهت آنها گمان می‌کردند که در همان روزهای اوّل، ماههای اوّل، این انقلاب نتواند خودش را نگهدارد و این انقلاب از باطن خودش و از خارج منهدم بشود. آنها نمی دانستند که انقلاب یک وقت انقلاب مردمی است آن هم با ایده اسلامی و یک وقت هم سایر انقلابات است که گروهی، اشخاصی انقلاب می‌کنند و این دو تا با هم فرقهای زیادی دارند. انقلابی که خود مردم کرده‌اند، کسی یک عده‌ای را برنداشته ببرد انقلاب کند، یک قدرتمندی نیامده است کودتا کند.(2)
این اشخاص منحرفی که در داخل و خارج شیطنتهایی می‌خواهند بکنند بسیار ابله هستند! اینها عقلشان را از دست داده‌اند. حبّ مقام و جاه اینها را اصلاً نابینا کرده، بصیرتشان را از آنها گرفته. اینها نمی‌دانند که در یک کشوری که وضعش این طوری است، در یک کشوری که همه مردمش فریاد می‌زنند و جنگ می‌روند و عشق به فداکاری دارند، در یک همچو کشوری نمی‌شود از این کارها کرد، نمی‌شود با این کشور معارضه کرد، نمی‌شود در این کشور کودتا کرد. کشوری که همه قوای نظامی‌اش دنبال شهادت می‌روند و همه قوای نظامی و انتظامی - پاسدار مسلحش - و همه عشایری، که آنها هم در جنگها وارد می‌شوند. همه دارند با روی گشاده طرف شهادت می‌روند، با یک همچون کشوری نمی‌شود با یک گروه چند صد نفری- یا بیشتر یا کمتر معارضه بکنند. اینها اشتباه شان همه‌اش این است که نه قدرت اسلام را اینها می‌توانند بفهمند، و نه ملت خودشان را شناخته‌اند از این جهت، خارج و داخل توطئه‌های بچگانه، توطئه ‌های ابلهانه، به خیال خودشان درست می‌کنند. در هر رشته‌ای که بخواهند توطئه بکنند، نمی‌دانند که چشمهای بینای این کشور به همه کارهای آنها از صبح تا شبشان نظارت دارد. نمی‌فهمند این مسائل را اینها. از این جهت، خودشان را به مهلکه می‌اندازند؛ بچه های عزیز ما را می‌خواهند گول بزنند. این بچه ها؛ جوانها، دختر و پسر، که از اینها گول خورده‌اند، مطالعه کنند ببینند که اینها چه وضعی دارند و مملکت ما چه وضعی دارد، دولت چه وضعی دارد و آنها چه وضعی دارند؛ آنها به کجا پناه برده‌اند؛ و دولت چه می‌گوید در مقابل آنها.(3)
من به همه ملت، به همه اشخاص که در این روستاها و دهات به سر می‌برند، پس از این که به همه‌شان دعا می‌کنم و عرض ارادت، یک سفارش دارم. و آن این که توجه کنند کسانی که برای ساختن و برای سازندگی و برای جهاد سازندگی در دهات می‌آیند، در روستاها می‌آیند، توجه کنند که مبادا خدای نخواسته، در بین آنها یک اشخاصی نباشد که بر خلاف رویّه ملت، بر خلاف اسلام، مسائلی داشته باشند. اگر یک همچون اشخاص دیدند. فوراً آنها را از ده کنار بگذارند، و نگذارند در بین جوانهای ما، در بین روستاییان ما، تبلیغات سوئی بکنند.(4)

راهبردهای تصریحی:

1- نباید از مسیر صحیح ملت منحرف شد.
2- جدایی از خط مردم نشانه‌ی انحراف اشخاص و گروهها از مسیر اسلام است.

نکات استنباطی:

1- افرادی که گمان می‌کنند که می‌توانند بافاصله گرفتن از خط اصیل مردم و گرفتن ژستهای روشنفکری در دل مردم ایجاد علاقه کنند، سخت در اشتباه هستند.
2- جدایی از مسیر مردم و با آنان نبودن، یکی از نشانه‌های غلط بودن خط اشخاص و گروهها و همسو بودن آنان با دشمنان اسلام است.

پی‌نوشت‌:

1. صحیفه امام (ره)، ج 14، صص 482 و 483.
2. صحیفه امام (ره)، ج 16، ص 10.
3. صحیفه امام (ره)، ج16، ص 182.
4. صحیفه امام (ره)، ج 8، ص 180.

منبع مقاله :
گردآوری: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت،(1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی(ره)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول