گرد آورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 

برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

آمریکا هر چه به حکومت ما فحش بدهد و به مجلس ما فحش بدهد یا به افراد فحش بدهد، پیش مردم، اینها معتبرتر می‌شوند. و از آن طرف دیگران، منحرفین هر چه شما را بدگویی کنند برایتان بهتر است. مصیبت آن وقت بود که از شما تعریف کنند. اگر چهار مرتبه امریکا، من آن اوایل می‌گفتم این را که اینها نمی فهمند چطور اشخاص را زمین بزنند، چهار دفعه تعریف کنند از یک کسی، تعریف کنند از یک چیزی، وقتی تعریف کردند، مردم می‌فهمند این عیبی دارد که اینها تعریف می‌کنند از او، لکن خدا خواسته است که اینها نفهمند.(1)
من حالا هیچ نگرانی ندارم چون اکثر افراد را می‌شناسم و می‌دانم که اکثراً متعهد و متدین هستند، بلکه نگرانی من از این است که نکند سستی کنیم و در پیاده کردن اسلام دقّت لازم را ننماییم بعداً اشکال پیش بیاید. نکند مثل مشروطه شود که آقایان تلاش کردند و مشروطه را بنا گذاشتند، آن وقت چند نفر از سیاسیون مستبد، مشروطه خواه شدند و حکومت را گرفتند و هر دوره مجلس را بدتر از دوره قبل تشکیل دادند. امروز من هیچ ترسی ندارم، ولی ترسم از آن است که مبادا ما مسائل را به صورتی محکم تحویل دسته‌ی بعد ندهیم، ترسم از آن است که مبادا از حرفهای خارجیها بترسیم و در پیاده کردن احکام خدا سستی کنیم. ما باید همه چیز را به همان قوّتی که امروز دارد، تحویل دسته‌ی بعد دهیم، و آنها هم کوشش کنند که به همان قوّت تحویل دسته بعد دهند. ما باید بنیان را محکم کنیم و به دسته‌ بعد دهیم تا پیش خدا مقصر نباشیم. باید هیچ سستی نکنیم و از این ترس نداشته باشیم که فلان رادیو یا دولت خارجی چه می‌گوید، رادیوها باید به ما فحش بدهند. آن روزی را که امریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت. آن روز که کارتر و ریگان(2) از ما تعریف کنند معلوم می‌شود در ما اشکالی پیدا شده است، آنها باید فحش دهند و ما هم باید محکم کارمان را انجام دهیم. شورای نگهبان بدون ملاحظه از هیچ کس فقط و فقط خدا را در نظر بگیرند. احکام اوّلیه باید جاری شود و آن روز هم که اضطراری پیش آمد، احکام ثانویه که آن هم حکم خداست را باید جاری نمایند. باید بنیان از امروز محکم شود.(3)
بحمدالله، الآن برق این مسائل در همه جای دنیا جلوه کرده است و هر چه می‌خواهند داد و فریاد بزنند رسانه‌های گروهی و امریکا و هر جا بخواهند هر چه داد و فریاد بکنند و هر چه غلطکاری بکنند، فایده ندارد. همین کار خلافی که در مکه کردند، این کار الآن در همه جای دنیا موجش برآمده است، لکن رادیو
اسرائیل البته با ما باید مخالفت کند. نمی‌شود [مخالفت نکند؛] آن هم از همان سنخ است. حکومتهای جابر همه باید با ما مخالفت کنند. تبلیغات عالم، رسانه‌های گروهی عالم، همه باید با ما ضدیت بکنند. ما اگر این کار را نکنند، خلاف می‌دانیم، خلاف، باید بگوییم خلاف کردند! من سابق یک وقتی می‌گفتم که اگر اینها بخواهند من را مفتضح کنند، تعریف کنند. این که بدگویی می‌کنید، بیشتر مردم توجه می‌کنند؛ برای این که شما اگر دستتان را به دریا هم بزنید نجس می‌شود! شما اگر تعریف از من بکنید، مردم همه مخالفت می‌کنند. اما خدای تبارک و تعالی خواسته است که اینها دشمنی کنند تا این که مردم مجهز بشوند.(4)

راهبردهای تصریحی:

1- تعریف و تمجید امریکا و دشمنان، نشانه‌ی غلط بودن موضع و مسیر حرکت افراد تعریف شده است.
2- بدگویی دشمنان، مردم را به نظام اسلامی بیشتر متوجه می کند و تعریف آنها، موجب مخالفت مردم خواهد شد.
3- اگر دشمنان از کسانی تعریف کنند، باید عزا بگیرند و در مواضع خود تجدید نظر کنند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره) ج17، صص 249 و 250.
2. رؤسای جمهور امریکا: جیمی کارتر (از حزب دمکرات) و رونالد ریگان (از حزب جمهوریخواه).
3. صحیفه امام (ره)، ج18، ص 242.
4. صحیفه امام (ره)، ج20، صص 363 و 364.

منبع مقاله :
گردآوری: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت،(1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی(ره)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول