برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)

مردم برای اسلام خون می‌‌دهند نه برای سیاست. برای سیاست اسلامی. ملت ما به واسطه اتکا به اسلام، این نهضت را پیش برد. ملت ما عاشق شهادت بود؛ با عشق به شهادت این نهضت پیش رفت. اگر این عشق و علاقه نبود، هرگز ما در مقابل آن همه قدرت پیروز نمی‌شدیم. پیروزی ما دنبال این بود که همه اسلامی بودید، همه توجه به دیانت داشتید.(1)
مردم کاملاً حواسشان جمع است. مرم دیندار، آدم خدمتگزار به دین می‌خواهند؛ هر کس برجسته تر شد، او را دوست می‌‌‌‌دارند. علاقه مردم به ما برای دین است. این ابراز علاقه، برای اظهار علاقه به دین است. اشتباه می‌‌‌‌کنند آنهایی که می‌‌‌‌خواهند بین علما و مردم و دین جدایی بیندازند.(2)
یک وقت مملکتی است که انقلاب می‌‌کند و پشت سرش شوروری و امریکا وامثال اینها هستند که این انقلاب، انقلاب دیگری است. و یک وقت کشوری است همانند ایران که انقلاب می‌‌کند و خودش را از همه قدرتهای شرق و غرب که می‌‌خواهند در آن تصرف کنند جدا کرده است. مع ذلک می‌‌بینیم آنها که پشت سرشان قدرتها بوده‌اند و انقلاب کرده‌اند وضع شان بسیار بدتر از ماست. و با این دو خاصیت اگر شما بخواهید که شب بخوابید و صبح بیدار شوید که همه امور درست شده باشد این یک امر غیر ممکن است، و اگر جهت اسلامی این انقلاب نبود، تا آخر هم مشکلات ما حل نمی شد، و چون اسلامی است و مردم همه با هم هستند و علاقه به اسلام دارند، علی رغم تبلیغات دامنه دار و جنگ و مشکلاتی که علیه ما تحمیل کرده‌اند مع ذلک ایران در این چند سال که انقلاب کرده است که با استقامت سر جای خود ایستاده و به پیش می‌‌رود. وظیفه آقایان وکلا این است که هر جایی که گرفتاری هست دنبال رفع آن باشند و متوقع نباشند که فوراً رفع بشود.(3)
اگر شما با هم اجتماع کنید، این جبهه های مختلفی که دارید، هر دو تای شما، صد تای شما هم جمع شدید یک اسمی روی آن گذاشتید، این اسمها را کنار بگذارید و همه با هم بشوید و یک اسم داشته باشید، و اتفاق کلمه داشته باشید، همان طوری که می‌بینید ایران متزلزل کرده است این قدرتها را، این قدرت شما هم در خارج به ایران مُنضم می‌شود و بیشتر آنها متزلزل می‌شوند لکن آنها از شما می‌خواهند الآن استفاده کنند. استفاده از شما این است که شما را به جان هم بیندازند. این کی است؟ جبهه ملی! آن کی است؟ نهضت آزادی! آن کی است؟ جوانانِ چه! آن کی است؟ گروهِ کذا! آن کی است؟ گروهِ کذا! گروههای مختلف، متعدد؛ پیش هر کس که بروی از دیگری تکذیب می‌کند؛ هر جناحی دشمن جناح دیگر است. این چه معنا دارد بین یک توده هایی، که اینها با هم در یک مقصد عالی شریکند و آن این که باید ریشه این ظلم کنده بشود، باید دست این ابرقدرتها از مملکت ما کوتاه بشود؛ همه تان موافقید با این.(4)
مقصد این است که یک حکومت عدل [ایجاد شود]، یک حکومت که وابسته به هیچ جناحی نباشد، یک کشوری که هیچ یک از جناحها نتوانند در آن دخالت بکنند، یک کشور اسلامی که مبنی بر احکام اسلام باشد، که احکام اسلام همه‌اش عدالت است، یک همچو آرزویی هست و اگر چنانچه بگذارند این دستهای پلید وابسته به خارجیها، این کار انجام می‌گیرد. و ما امیدواریم که این توطئه هایی هم که الآن در ایران است، و به صورتهای مختلف توطئه هست، امیدواریم که با همت همه جوانها و همه جناحها اینها هم از بین برود. در هر صورت ... معرفی این که برای چه قیام کردند و چه شد علت قیام آنها، و مقصد آنها چه هست، اینها را، البته آن قدری که شما می‌توانید، برای آنها توضیح بدهید.(5)

راهبردهای تصریحی:

1. تلاش و فداکاری مردم برای تحقق حکومت و سیاست اسلامی بوده است.
2. معیار مردم خدمتگزاری هر چه بیشتر افراد به اسلام است.
3. بازیهای جناحی را مردم نمی پسندند و آن را از اسلام نمی دانند.

نکات استنباطی:

1. باید توجه داشت که آنچه که مردم می‌خواهند، می‌بایست مبتنی بر اسلام باشد نه سیاست بازیهای صرف و تقدم مصالح جناحی و حزبی به مصالح حکومت اسلامی.
2. بازیهای جناحی و حرکتهای گروهی تا زمانی قابل پذیرش از سوی مردم است که در راستای مصالح اسلام و منطبق با سیاست اسلامی باشد.
3. تشکیل احزاب و جناحها و گروههای سیاسی و شرکت آنها در بازیهای سیاسی، خواست و القاء دشمنان برای ایجاد اختلاف و انحراف در انقلاب اسلامی است.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)،ج6، ص 478
2. صحیفه امام (ره)، ج1، ص 275
3. صحیفه امام (ره)، ج18، ص 42
4. صحیفه امام (ره)، ج5، ص 278
5. صحیفه امام (ره)، ج8، ص 342

منبع مقاله :
گرد آوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره)(5)، اصل مردمداری و رعایت مصالح و منافع مردم، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول