برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)

با این که دولت با تمام قوا مشغول است برای این که مسائل را، مشکلات را حل بکند، لکن مشکلات زیاد است و مشکلات زیاد را نمی شود حل کرد، الّا با دست همه ملت. همان طور که همه ملت، این رژیم را عقب زد و قشری نمی‌توانست این کار را بکند، اجتماع بود که این کار را کرد، همین طور حالا هم برای سازندگی، که کارش مشکل‌تر از اصل مطلب بود، احتیاجی به کمک دارد. دولت محتاج است که همه مردم کمکش بکنند؛ زیرِ بالَش را بگیرند و این ان‌شاءالله با کمک همه اقشار ان‌شاءالله درست خواهد شد و این طور اشخاص ناباب هم ان‌شاءالله خود مردم طردشان می‌کنند، خود مردم رها می‌کنند آنها را.(1).
شما که برای رضای خدا خدمت می‌کنید سعی کنید در مقابل تمامی مشکلات بایستید و مبارزه کنید. امروز هم که در جمهوری اسلامی همه با هم هستند و دولت و مردم با هم دوست هستند، حل مشکلات آسان‌تر است، با گرمی با مشکلات مواجه شوید و مبارزه کنید تا حل شود.(2)
با تشکر از آقایان نمایندگان محترم مجلس و آقایان شورای قضایی و قضات محترم اسلامی و دادستانهای محترم که با تشریف آوردنشان خدمتشان رسیدیم و تبریک پیروزیهای اسلام به همه آقایان و همه ملت، مستضعفان جهان، چند کلمه‌ای راجع به تکالیف فعلی خودمان و بعد هم چند کلمه‌ای راجع به اوضاعی که ... الآن نمی توانم به طور شایسته صحبتی در آب باب بکنم و من امروز یک کلیاتی عرض میکنم وان‌شاءالله در فرصت دیگر امید است که مسائل و مشکلات حل بشود. در عین حالی که ایشان فرمودند مشکلات داریم و من هم معتقدم به این که مشکلات فراوان داریم، لکن چون درصدد رفع مشکلات هستیم وهم مجلس محترم که بحمدالله یک اجتماع الهی است و هم شورای قضایی و قضات و دادستانهای محترم که همه متعهد و خدمتگزار هستند و هم دولت و مراتب اجرایی،الآن همه در صدد رفع مشکلات هستند و این مژده رفع مشکلات را می‌دهد. تا شروع نشده است به رفع مشکلات و طرحهایی که برای رفع مشکلات است، مشکلات خیلی بزرگ نمایش پیدا می‌کند، لکن بعد از این که تصمیم گرفته شد و شروع شد به کار، امید است که با همین شروع، رو به رفع مشکلات بگذاریم.(3)
مجموع قضیه این است که شما از مشکلات مملکت بحث کرده‌اید. و این هم همه می‌دانید که مشکلات زیاد است، اما حالا راه حل این است که همه با هم تفاهم داشته باشند. دولت با شورای انقلاب؛ همه با حزب جمهوری اسلامی و اگر بشود، با حزبهای دیگر که بتوانند تفاهم کنند و درگیری واقع نشود بین مثلاً دولت و حزب و یا دولت و شورا، یا مثلاً رادیو- تلویزیون و دیگران. در یک وقتی که الآن درگیریها صد در صد مضر است، یعنی ما الآن احتیاج داریم به این که یک آرامشی باشد و یک تفاهمی باشد.(4)

راهبردهای تصریحی:

1- تمام همّ و غم مسؤولین باید رفع مشکلات مردم باشد.
2- مشکلات با همراهی و همکاری مردم ودولت حل می‌شود.
3- رمز حل مشکلات، تفاهم همه اقشار و نهادها با هم و وجود آرامش است.

نکته استنباطی:

1- دشمنان خارجی برای دلسرد کردن مردم مشکلات را بزرگ می‌کنند و با ایجاد اختلاف، مشکلات را بیشتر می‌نمایند و فرصت را از دولت و مردم برای حل مشکلات می‌گیرند.

پی‌نوشت‌ها:

1.صحیفه امام (ره)،ج9،ص194.
2.صحیفه امام (ره)،ج18،ص 49.
3.صحیفه امام (ره)،ج16،ص 277.
4. صحیفه امام(ره)، ج9، ص 520.

منبع مقاله :
گرد آوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره)(5)، اصل مردمداری و رعایت مصالح و منافع مردم، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول