برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)

تمام این فسادهایی که ملاحظه می‌کنید از ناحیه این طبقه بالاست که در مردم سرایت کرده است، یعنی قهری است که وقتی که این طبقه بالا آن بالاها هستند و برای سگشان هم اتومبیل مثلاً چهارصد هزار تومانی دارند، این طبقه ضعیف دیگر تحملشان از بین می‌رود از این جهت باید این طبقه بالا اگر بخواهند ملت را راضی بکنند از آن بالا یک قدری پایین بیایند، مردم هم راضیند که یک خورده بالا باشند اما مردم راضی نیستند این طور باشد، نمی شود این طور شما آقایانی هم که ان‌شاء‌الله بعدها پستهای خوبی گیرتان می‌آید توجه به این مسائل داشته باشید. اگر در اداره‌ای وارد می‌شوید، رئیس یک اداره هستید، مدیر کل یک اداره شدید متوجه باشید که شما مسؤول هستید، نه مسؤول فقط فعل خودتان، مسؤول فعل دیگران هستید، اگر همین قدر بود که خوب خودت خرابی، خوب خودت در حال خودت این باز کمتر بود مسؤولیتش امام اگر به دوش شما مسؤولیت جامعه باشد هر چه بالاتر بروید مسؤولیت بالاتر می‌شود.(1)
از شورای محترم قضایی تقاضا می‌شود که در انتخاب قضات، چه آنان که به حد صلاحیت رسیده اند و چه آنان که به طور مجاز مشغول می‌شوند، حدّ اعلای دقت را بفرمایند. چنانچه لازم است اشراف بر کیفیت اعمال قضات محترم تا حد امکان داشته باشند و اگر خلافی اشتباهاً شده باشد جبران نمایند و اگر احیاناً خدای نخواسته به طور عمد بوده، با قاطعیت و شدّت عمل با آنان رفتار نمایند و نگذارند اشخاص نفوذی غیر متعهد این دستگاه مقدس اسلامی را آلوده نمایند. و درباره زندانیان عنایت خاص داشته باشند که نه از مستحق حدود و تعزیرات شرعیه از مجازات الهیه بدون مجوز شرعیه صرف نظر کنند و نه خدای نخواسته غیر مستحقی مظلوم واقع شود. نه ساده اندیشی کنند که منحرفین و مفسدین رها شده و به فساد خود ادامه دهند و نه کسانی که چنین نیستند حتی یک روز در بند باشند. قاضی پس از شرایط معتبره شرعیه باید در اجرای موازین قضایی سخت و صُلب باشد. نه تحت تأثیر عواطف و جوسازیهای بی مورد واقع شود و از اجرای احکام خدا سرپیچد و نه با جوّ سازیهای منحرفان و انتقامجویان، بر خلاف موازین الهی از رحمت بر بندگان خدا دریغ کند که هر دو طرف افراط و تفریط بر خلاف عدل الهی است.(2)
شما اسلام را به مردم بگویید شما احکام اسلام را، نروید سراغ احکام فقط نماز و روزه، آنها را هم باید بگویید، اما احکام اسلام که منحصر در این نیست. شما سوره برائت را برای مردم چرا نمی‌خوانید؟ شما آیات قتال را چرا نمی‌خوانید؟ هی آیات رحمت را می‌خوانید! آن قتال هم رحمت است برای این که می‌خواهد آدم درست کند. آدم گاهی درست نمی شود مرض گاهی صحیح نمی‌شود، الّا بِالکَیّ؛ باید ببرند، داغ کنند تا درست بشود جامعه. باید آنهایی که فاسد هستند، از آن بیرون ریخته بشوند؛ جنبه رحمت است همه اش. منتها آقایان، بعضیها خیال می‌کنند که همان رحمت این است که به آن مهلت بدهند تا بکشد آدمها را. این رحمت است؟ از حبسها بیرونشان کنید تا بریزند مردم را بکشند، این رحمت است؟ شما روی قرآن عمل کنید. قرآن با اشخاصی که مسلمند و معتقدند و ایمان به خدا دارند، به برادری رفتار می‌کند. با اشخاصی که بر خلاف این هستند آنها را می‌گوید بکشید، بزنید، حبس کنید؛ أَشِدّاءَ عَلَی الکفّارِ. شما همان طرفش را گرفتید، زمین هم می‌خورید. ما، اگر بنا باشد اسلام را به یک طرفش قبول داشته باشیم، همان جنبه به اصطلاح شما رحمت، من همه جنبه هایش را رحمت می‌دانم، اما آن که شمال خیال می‌کنید که آن جنبه‌اش رحمت است که دزدها را بیرونشان کنیم، مفسدها را بیرون کنیم، آدمکشها را بیرون کنیم، دست بردارید از این طور رحمتهایی که شما توهّم می‌کنید. اینها رحمت نیست، اینها مخالف خداست، مخالفت با خداست.(3)
ادارات باید ادارات اسلامی بشود. هر جا که هست من جمله همین بهداری. بهداری که یکی از مؤسسات بزرگی است که خدمت باید بکند و زیاد می‌تواند خدمت بکند و خدمت بسیار شریفی است. خوب، این خدمت بسیار شریف باید با ترتیب اسلامی باشد و باید هم اداراتش و هم بیمارستانهایش و هم همه مؤسساتش بر اساس اسلام باشد. یعنی نمی شود انسان بگوید که ما مسلم هستیم وقتی که برویم در مؤسساتشان ببینیم که بویی از اسلام نیست. ما بگوییم ما به جمهوری اسلامی رأی دادیم و مملکت ما جمهوری اسلامی است، لکن برویم تو بازارش، ببینیم... [هنوز] رشوه است. برویم در فلان جا ببنیم کم کاری و بیکاری و عرض می‌کنم- هرزه روی و این طور چیزها. این نمی شود، این تناقض است ما بین جمهوری اسلامی و عمل. ما باید کوشش کنیم که این مملکت را مملکت اسلامی کنیم و اسلام است که می‌تواند ما را نجات بدهد از این بساطی که سر ما در آوردند و اسلام بود که ما را نجات داد از این سلسله کثیف و از این دستهای پلیدی که دنبال آن بودند.(4)

راهبردهای تصریحی:

1. با مفاسد اقتصادی می‌بایست با قاطعیت برخورد کرد.
2. مفاسد اقتصادی از بالا شروع می‌شود و به پایین دست می‌رسد.
3. در برخورد با مفاسد اقتصادی نباید افراط و تفریط گردد.
4. اختلاف طبقاتی از مفاسد اقتصادی و عدم برخورد جدّی با آن به وجود می‌آید.
5. قوّه‌ی قضائیه و قضّات در مبارزه با مفساد اقتصادی جایگاه و نقش ویژه ای دارند.

نکات استنباطی:

1. مفاسد اقتصادی در هر جامعه‌ای به علت ایجاد فاصله‌ی طبقاتی سبب ویرانی ارکان آن جامعه می‌شود.
2. فساد اقتصادی از سوی دشمن هم دامن زده می‌شود و یکی از ابزارهای مهم دشمن برای از پا در آوردن نظام و ایجاد ناامیدی و بی‌اعتمادی در مردم است.

پی‌نوشت‌ها:

1.صحیفه امام (ره)،ج7،ص 259.
2.صحیفه امام (ره)،ج19،ص 156.
3.صحیفه امام (ره)،ح19،صص 138 و 139.
4.صحیفه امام (ره)،ج11، ص 182.

منبع مقاله :
گرد آوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره)(5)، اصل مردمداری و رعایت مصالح و منافع مردم، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول