برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی(ره)

شما آقایان که در محل هستید با قاطعیت باید عمل بکنید و مردم را وادار کنید که به قاطعیت عمل بکنند. موعظه کنید مردم را؛ نصیحت کنید. اینهایی که کم کاری می‌کنند، ادارات را می‌گویند کم کاری می‌کنند؛ خوب، شما هر کدام در هر استانی که هستید ادارات را وادارید که کار بکنند... حالا وقت پر کاری است؛ نه وقت کم کاری. کشاورزها باز بهتر عمل کرده‌اند؛ برای این که از هر جا می‌آیند، می‌گویند ما کشاورزی مان خوب است حالا؛ امسال خوب شده. کشاورزها بهتر عمل کرده‌اند. ادارات کمتر عمل کرده اند. آن طوری که ما دلخواهمان است در ادارات. آن طور نشده. کشاورزی از سایرین بهتر هستند. در کارخانه ها هم شده و نشده این طوری‌اند که اخلال می‌کنند. البته حالا وقتی است که شما همه دست به هم بدهید این اخلالگرها را جلویشان را بگیرید(1)
شما می‌دانید که امروز آنهایی که می‌خواهند نگذارند این نهضت، نهضت اسلامی به ثمر برسد، با طرحهای مختلف، با فرمهای مختلف در بین قشرهای ملت ایجاد تشنج، ایجاد اختلاف بکنند. مسأله کم کاری و بیکاری در ادارات، در کارخانه‌ها خصوصاً کارخانه‌هایی که جهت حیاتی برای یک کشور دارد، مثل ذوب آهن که شما آقایان هستید، مثل نفت، این عناصر بیشتر آن جا می‌خواهند نفوذ کنند. برای این که هر جا که خدمتش به ملت زیادتر باشد، اینها می‌خواهند آن جا را فلج کنند که استقرار پیدا نشود در این کشور، و نتواند حکومت مستقر پا برجا تعیین کند. امروز ضد انقلاب کسی است که آن کاری که مشغول هست، در آن کار سستی کند، در آن کار بیکاری کند یا وادار کند اشخاصی را که آنها کم کاری کنند، از زیر بار شانه خالی کنند که این ضربه‌ای است به کشور خودشان. و آنها همین معنا را می‌خواهند که جاهایی که محیط کار است نگذارند کار انجام بگیرد. بین کشاورزها بروند و نگذارند کشاورزی کنند. با اسمهای مختلف بریزند و جلوگیری کنند از کشاورزی. در محیط کار بیایند و نگذارند شما آقایان کار کنید. یا وسوسه کنند که منتهی به کم کاری یا بیکاری یا تحصن یا راهپیمایی و این طور مسائل بشود. باید توجه کنید که تمام اینها توطئه است، از اشخاصی که از اسلام ضربه خوردند و از وحدت شما آسیب دیدند.(2)
من سفارشم به همه این است که از تشنجها و از تحصنها و از راهپیماییهای برخلاف خودداری بکنند. و از آن طرف هر کس در هر کاری که مشغول است، آن کار را خوب انجام بدهد کم کاری و بیکاری، سرمایه همه وابستگیهای اقتصادی است. اگر ما خودمان کار نکنیم لابد باید وابسته باشیم. اگر خودمان زراعت نکنیم باید در زراعت وابسته باشیم. اگر خودمان صنعتمان را خودکفا نکنیم در آن هم باید باز وابسته باشیم. هر کس در هر کاری که هست، آن کار را خوب انجام بدهد. کم کاری، بیکاری، وادار کردن به بیکاری، از امور[ی] است که برای کشور ما درست مثل سم قاتل است. کشور را به تباهی می‌کشد. بنابراین من از همه کارمندان و کارگران و کشاورزها و هر کس در هر جا مشغول یک کاری هست، تقاضا می‌کنم که آن کار را خوب انجام بدهد و قوّه فعاله خودش را به کار بیندازد. آن قوّه‌ای را که خدا به او داده تعطیل نکند، تا بلکه ان شاءالله به برکت اجتماع مردم، به برکت همّت مردم، این کشور به پیش برود، این نهضت به ثمر برسد، و همه مملکت اسلامی بشود و همه با رفاه باشند.(3)

راهبردهای تصریحی:

1. با کم کاری باید مبارز‌ه‌ی جدّی است.
2. کم کاری سبب وابستگی اقتصادی می‌شود.
3. هر کس در هر کاری که هست باید آن کار را خوب و بموقع انجام دهد.
4. هر مسؤولی بایستی در ادارات و مراکز تابعه، کنترل جدّی کند که کارها بر روال معیّن انجام شود و کم کاری صورت نگیرد.
5. دشمن با نفوذ در مراکز مهم و حیاتی اقتصادی، می‌کوشد آن مراکز را با کم کاری و اعتصاب و تشنج، فلج کند.

نکات استنباطی:

1. مسؤولیت بزرگ حفظ و تداوم انقلاب برای همه ایجاب می‌کند که در هر مقام و پست و وظیفه ای که هستند، تمام توان خود را برای انجام بهینه و بموقع آن به کار گیرند.
2. خوب و بموقع انجام دادن کار هم یک فریضه‌ی الهی و انقلابی است و هم مبارزه با دشمنان است که در پی وابسته کردن و سلطه‌ی بر ملت هستند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)،ج7،صص 375 و 376.
2. صحیفه امام (ره)،ج12،صص 1 و 2.
3. صحیفه امام (ره)،ج12،ص 10.

منبع مقاله :
گرد آوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره)(5)، اصل مردمداری و رعایت مصالح و منافع مردم، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول