برداشت هایی از بیانات امام خمینی (ره)
در نظر گرفتن مصالح مردم و نظام
اگر شما اهل ولایتید، چرا الآن کشور ولایت در معرض خطر است و نشستید؟ این البته یک عدد معدودیاند، قابل ذکر نیستند اینها. چرا ما غفلت داریم از این معانی؟ ما اظهار میکنیم ما شیعه امیرالمؤمنینایم. ما برویم ببینیم امیرالمؤمنین در
برداشت هایی از بیانات امام خمینی(ره)
اگر شما اهل ولایتید، چرا الآن کشور ولایت در معرض خطر است و نشستید؟ این البته یک عدد معدودیاند، قابل ذکر نیستند اینها. چرا ما غفلت داریم از این معانی؟ ما اظهار میکنیم ما شیعه امیرالمؤمنینایم. ما برویم ببینیم امیرالمؤمنین در مصالح اسلامی چه کردند، برای مصالح اسلام چه کردند. آن وقتی که زمان رسولالله بود بسیاری از اشخاص آن وقت بودند که جنگ میخواست بشود نمیرفتند، اگر میرفتند کنارهگیری میکردند، آن کسی که از همه مقدم بود ایشان بودند. بعد از رسول الله هم که مدتهای طولانی ملتها محروم ماندند از قیادت ایشان، ایشان باز کنار نبود. ایشان باز برای حفظ مصالح مسلمین همراه بود، صبر میکرد، ولی در آن وقت هیچ وقت اصلاً اظهار مخالفت نمی کرد. بعد از این که آنها متکفل امور بودند، ایشان اهل مشورت آنها بود، راهنمایی میکرد، بچه هایش را میفرستاد به جنگ. حالا ما بنشینیم بگوییم که ما اهل ولایت هستیم! شما اهل دیانت هم نیستید، اهل ولایت هستید؟! آن وقتی که با ایشان بیعت کردند- البته ایشان هم در عین حالی که خودش را حق میدانست میگفت که بروید یکی دیگر را - میدانست اینها یک اشخاصی نیستند که اهل کار باشند، ولی خوب، فشار آوردند به ایشان، با ایشان بیعت کردند.(1)من نصیحت میکنم به شما، من در یک همچو روز مبارکی به شما یادآور میشوم که امام شما این طور نبود، امام شما مصالح اسلام را روی هم رفته ملاحظه میکرد، مصالح شخصی را ملاحظه نمی کرد؛ آن روزی که مصالح عمومی اقتضا میکرد تبعیت میکرد. آن روزی که مصالح اسلام به این بود که خوارج را درو کند با شمشیر، میکرد. مشکلات را شما در نظر بگیرید؛ شیاطینی که از اطراف دنبال این هستند که یک چیزی پیدا کنند و در بوقها بزرگش کنند در نظر بگیرید. چرا هر روز برای بوقهای خارجی یک چیزی درست میکنید و خوراکی درست میکنید که آنها تبلیغ بر ضد شما بکنند؟ من تکلیف میدانم این را عرض کنم و الّا نمیخواستم چیزی بگویم، لکن دیدم که یک تکلیفی است که دوباره یک شیاطینی شروع کردند. یک حرفی من زدم، که فلانی این را که گفته معلوم شد دولت بر خلاف بوده. من گفتم دولت بر خلاف است؟ من گفتم دولت بر خلاف است؟ من نصحیت کردم، خدا هم نصیحت کرده پیغمبر را، خدا هم نصیحت کرده مؤمنین را. هر روز که این ائمه جمعه به مردم میگویند اتقوا الله یعنی همه تان بی تقوا هستید؟(2)
شما یک حکومت طاغوتی را برداشتید و به جای او یک حکومت اسلامی گذاشتید. شمایی که این کار را کردید باید دنبالش باشید تا نگهش دارید، نمیشود که انسان یک کاری بکند و نیمه کاره رهایش کند. امروز که اسلام و جمهوری اسلامی در دست شما و ما و همه ملت ایران امانت است، اگر چنانچه خلاف بکنیم، خلاف مصالح جمهوری اسلامی بکنیم، خلاف مصالح اسلام بکنیم، به این امانت خیانت کردیم، و در پیشگاه مقدس حق تعالی مجرم و خائن هستیم. خیانت همهاش این نیست که منافقین میکنند، آنها هم یک قسمش است. خیانت آن نیست که صدام میکند، آن هم یک قسمش است. آنهایی که در داخل با اسمهای مختلف ضربه میخواهند بزنند به اسلام و با اسم امور مختلفهای به حکومت اسلامی میخواهند ضربه بزنند، اینها هم خیانت کردند. گاهی خیانت اینها راه را باز میکند برای این که آنهایی که مثل صدام و منافقین هستند راهشان باز بشود و خیانت بالاتر را بکنند. ما که میگوییم که مسلمان هستیم، شیعه علی بن ابی طالب هستیم، باید ببینیم که شیوه علی بن ابیطالب چی بود. همین علی بن ابیطالب که رسول خدا او را به جای خودش نصب کرد، بیست و چند سال برای مصالح اسلامی موافقت کرد با اشخاصی که به عقیده او غاصب مقام بودند، برای این که مصالح اسلام اقتضا میکرد. اگر حضرت آن وقت میخواست معارضه بکند، اسلام در خطر بود. مایی که میگوییم مسلمان هستیم، باید مصالح اسلام را در نظر بگیریم، نه مصالح شخصی خودمان را. باید ببینیم که امروز ضربه زدن به مجلس شورای اسلامی، ضربه زدن به شورای نگهبان، ضربه زدن به رئیس جمهور، ضربه زدن به دولت اسلامی، این میسازد با شیعه بودن با علی بن ابیطالب؟ آن بیست و چند سال برای مصالح اسلامی موافقت کرد، بچه هایش را به جنگ فرستاد.(3)
امروز هم شما نباید از کید ساحران و وسوسه خنّاسان غافل باشید. راه خود را با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوّت ایمانی و روحی ادامه دهید؛ و به هیچ چیز الّا مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید. و در این صورت خداوند تعالی پشت و پناه شماست.(4)
راهبردهای تصریحی:
1.در هر امری باید مصالح نظام و مردم را در نظر گرفت.2.در تمام کارها باید بر طبق مصالح نظام و مردم حرکت کرد نه اغراض فردی و جناحی
3.اکثر اختلافات بر خلاف ادعاها، به خاطر اسلام و مردم نیست. مصالح مردم و اسلام مایهی وحدت است.
4.عمل بر خلاف مصالح نظام و مردم، خیانت و ضربه به اسلام و منافع مردم است.
نکات استنباطی:
1.تمام تلاش انبیاء و ائمه معصومین و جهتگیریهای آنان در راستای مصالح نظام الهی و مردم بوده است.2.عوامل وابسته به دشمن تلاش میکنند تحت عناوین مختلف ایجاد اختلاف کرده و مسؤولین را از خدمت به مردم و در نظر گرفتن مصالح نظام، بازدارند.
پینوشتها:
1. صحیفه امام (ره)،ج20،ص 24.
2. صحیفه امام (ره)،ج19، صص 68 و 69.
3. صحیفه امام(ره)،ج19، صص 66 و 67.
4. صحیفه امام (ره)، ج18، ص 6.
گرد آوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره)(5)، اصل مردمداری و رعایت مصالح و منافع مردم، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}