تقويت كننده هاى طبيعى براى بدن
نويسنده:سپيده سليمى
منبع:sharghnewspaper.ir
همه ما مى دانيم كه ميوه ها و سبزى هاى تازه مملو از ويتامين ها و مواد معدنى هستند اما دانشمندان اخيراً مواد ديگرى به نام فيتونوتراينت ها (Phytonutrients ) را در آنها كشف كرده اند. فيتونوتراينت ها مواد مغذى گياهى هستند و تركيبات فعالى هستند كه مى توانند بدن ما را در برابر بيمارى هاى قلبى و سرطان ها مقاوم سازند.صدها نوع مختلف از فيتونوتراينت ها در گياهان خوراكى يافت مى شوند و در حقيقت علت اصلى طعم، رنگ و بوى آنها اين مواد هستند. اين تركيبات از نظر بيولوژيكى در بدن فعال هستند و اغلب به عنوان يك آنتى اكسيدان عمل مى كنند كه در برابر اثرات مخرب راديكال هاى آزاد بر روى سلول ها و ابتلا به بيمارى هايى از قبيل سرطان از آنها محافظت مى كنند. از آنجايى كه ميوه ها و سبزيجات سرشار از اين مواد هستند داشتن رژيم غذايى پرميوه و گياهى مى تواند موجب شود يك مانع طبيعى قوى در برابر بيمارى ها در بدن ما به وجود آيد. همان طور كه ويتامين ها با اسامى خاص نامگذارى و از يكديگر متمايز مى شوند، مانند ويتامين ب كمپلكس يا E، فيتونوتراينت ها نيز داراى نام هاى مشخصى هستند كه در اينجا به معرفى بعضى از آنها و گياهانى كه حاوى هر يك از اين مواد هستند مى پردازيم:

ترپنوئيدها (Terpenoids)

اين گروه كه معروف ترين شان كارتنوئيدها (Cartenoids) هستند، پيگمان هاى رنگى عامل رنگ هاى قرمز، سبز، زرد و نارنجى در ميوه ها و سبزيجات هستند. آنها به عنوان آنتى اكسيدان هاى بسيار قوى در بدن عمل مى كنند و بدن ما را در برابر بيمارى هاى قلبى و سرطانى مصون مى كنند.

لوتئين (Lutein)

يكى از كارتنوئيدها است كه با خواص آنتى اكسيدان بسيار قوى به بهبود قدرت بينايى ما كمك مى كند و دانشمندان بر اين باورند كه براى داشتن بينايى سالم مصرف آن ضرورى است. لوتئين در بسيارى از ميوه ها و سبزيجات به ويژه اسفناج موجود است.

ليكوپن (Lycopene)

يكى ديگر از اعضاى گروه كارتنوئيدها است كه به مقدار زياد در گوجه فرنگى وجود دارد. خوردن روزانه گوجه فرنگى مى تواند مانع ابتلا به سرطان پروستات و بعضى ديگر از انواع سرطان شود.

زيگزانتين (Zeaxanthin)

كارتنوئيد ديگرى است كه در گياهانى با برگ هاى تيره و فلفل هاى نارنجى رنگ يافت مى شود و ضمن تقويت قدرت بينايى، مصونيت و مقاومت بدن در برابر انواع بيمارى ها را افزايش مى دهد.

بتاكاروتن (Betacarotene)

معروف ترين عضو اين گروه و عامل رنگ نارنجى در هويج است و به عنوان آنتى اكسيدانى قوى قادر است بدن را تقويت كند. بتاكاروتن پيش ماده ويتامين A است و مى تواند در بدن به ويتامين A تبديل شود كه براى تقويت بينايى، سلامتى پوست و آهنگ رشد مناسب ضرورى است.

فلاونوئيدها (Flavonoids)

اين تركيبات را مى توان در ميوه هاى تازه به ويژه انواع انگور، گريپ فروت و توت فرنگى يافت. اين گروه از فيتونوتراينت ها مانعى طبيعى در برابر خطر حمله هاى قلبى و ساير نارسايى هايى قلب در بدن ما ايجاد مى كنند. اين مواد را در غلات، دانه هاى روغنى و همچنين حبوبات نيز مى توانيد بيابيد. مطالعاتى كه بر روى اين تركيبات انجام شده نشان مى دهند مصرف روزانه آنها در رژيم غذايى مى تواند شما را در برابر سرطان هاى سينه و پروستات بيمه كند.

كرستين (quercetin)

يكى از فيتونوتراينت هاى اين دسته است و در توت فرنگى و انواع انگور فراوان است. كرستين در پياز سفيد و قرمز نيز يافت مى شود و ضمن كاهش احتمال بروز بيمارى هاى قلبى و سرطان ها خواص ضدحساسيت و ضدالتهاب نيز دارد.

لينان (Lignan)

يكى ديگر از اعضاى اين گروه است و در بروكلى، كدوى سبز، هويج و مارچوبه موجود است. اين ماده از ابتلا به سرطان سينه جلوگيرى مى كند.

سولفورافن (Sulforaphene)

به تعداد فراوان در گل كلم يافت مى شود. هر چند روز يك بار مقدارى گل كلم بخوريد و بدنتان را در برابر انواع سرطان ها بيمه كنيد.

تركيبات فنوليك و پلى فنوليك (Phenolic & Polyphenolic)

اين تركيبات در برابر بسيارى از بيمارى ها پيشگيرى كننده هستند و حاوى مقدار قابل توجهى سولفور بوده و در سبزيجاتى از قبيل كلم و بروكلى فراوان هستند. نقش بسزاى مصرف سبزيجات حاوى اين تركيبات در پيشگيرى از ابتلا به سرطان روده توسط مطالعات متعدد تائيد شده است. تركيبات فنوليك نقشى كليدى در كمك به حفظ سلامتى رگ هاى خونى بدن و دستگاه گردش خون دارند.

آليسين (Allicin)

منشاء اصلى بوى پياز و سير است و به سلامت قلب كمك مى كند. سيستم ايمنى بدن را تقويت كرده و مانع لخته شدن خون مى شود. با مصرف كافى ميوه ها و سبزيجات تازه نياز بدن به اين مواد را تامين و مسير زندگى خود را در جاده سلامتى حفظ كنيد.