نكته هاى طلايى براى پخت يك نان عالى
نويسنده:سپيده سليمى
- تخم مرغ موجب غنى تر شدن طعم و رنگ نان مى شود.
- وجود كمى شكر در مواد اوليه نان باعث فعال شدن مايه خمير شده و با توليد دى اكسيد كربن به ورآمدن خمير و پف كردن نان كمك مى كند.
- نمك يكى از مواد الزامى در طبخ همه نان ها است. حضور نمك فعال شدن مايه خمير را كنترل مى كند و از پف كردن بيش از اندازه نان جلوگيرى مى كند. نمك همچنين براى شكل گرفتن گلوتن نيز ضرورى است و به ازاى هر نيم كيلو آرد بايد دست كم يك قاشق چايخورى نمك اضافه كنيد. نمك را هرگز به مايه خمير اضافه نكنيد زيرا مانع از فعال شدن آن مى شود. نمك را ابتدا به آرد افزوده و سپس مايه خمير را به آن بيفزاييد.
- موادى كه روى سطح خمير نان مى ماليد نتايج متفاوتى را بر روى نان طبخ شده توليد مى كنند. ماليدن زرده تخم مرغ روى خمير موجب مى شود نان پس از پخت سطحى براق و طلايى يا قهوه اى روشن داشته باشد و اغلب از آن براى چسباندن موادى مثل دانه كنجد يا سبزى هاى مختلف روى نان استفاده مى شود. اگر شير روى خمير بماليد نان سطحى برشته و خشك خواهد شد. اسپرى كردن آن روى خمير نان در حين پخت موجب خشك تر شدن سطح روى آن مى شود.
- حضور بخار آب در محيط و هنگام پخت نان موجب پف كردن بهتر نان مى شود. از اين رو بهتر است يك ظرف نسوز محتوى مقدارى آب را در كف فر قرار دهيد يا طى زمان پخت نان چند بار مقدارى آب را در داخل فر اسپرى كنيد. فقط به خاطر داشته باشيد كه هرگز نبايد در ۱۵ دقيقه اول زمان پخت نان در فر را باز كنيد. پس از آن مى توانيد در صورت نياز براى اسپرى كردن آب با جابه جا كردن و چرخاندن نان در فر را باز نماييد.
- افزودن موادى مثل سبزيجات معطر، ميوه هاى خشك، دانه هاى روغنى يا رنده پنير پارمسان به نان طعم آن را غنى تر مى كند. براى اين منظور مواد مذكور را در مرحله ورز دادن خمير به آن بيفزاييد. اما توجه داشته باشيد چنانچه مقدار زيادى از اين مواد را به خمير نان اضافه كنيد تناسب ميان تركيبات نان به هم مى خورد.