مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

در هضم به شیوه‌ی مکانیکی، مواد غذایی از طریق روش‌های فیزیکی شکسته یا تجزیه می‌شوند، در حالی که هضم به شیوه‌ی شیمیایی از مواد شیمیایی (آنزیم‌ها و اسیدها) جهت تسریع شکستن مواد غذایی به مواد مغذی ساده‌تر استفاده می‌شود. مقاله‌ی ذیل هضم مکانیکی را در مقابل هضم شیمیایی مورد توجه قرار داده است.
آیا می‌دانستید؟
از سرگرفتن یک شیوه زندگی سالم، که به معنی پیروی از یک رژیم غذایی سالم، خوردن وعده‌های غذایی کوچک در طول روز و ورزش روزانه است، به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.
اغلب گفته می‌شود که آنچه ما می‌خوریم نشان دهنده‌ی درون و وجودمان است؛ سلامتی ما نشان دهنده‌ی غذایی است که می‌خوریم. به طور دقیق‌تر آنکه، هر اندازه از مواد غذایی خورده شده که هضم می‌شود، در وضعیت سلامت ما انعکاس می‌یابد. کارشناسان عقیده دارند که هضم، کلید حفظ سلامتی و افزایش طول عمر است. زیرا این عمل فرایندی است که از طریق آن بدن مواد مغذی را از مواد غذایی خورده شده جذب می‌کند.
هضم بهتر موجب افزایش دسترس پذیری بیولوژیکی مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها می‌شود. این بدان معنا است که بهتر شدن عمل هضم، امکان جذب مواد مغذی بیشتری به بدن می‌دهد. علاوه بر این، گوارش سالم به ما احساس پرتوانی، استقامت بیشتر و همچنین کاهش وزن بهتری می‌بخشد.



من حیث المجموع، جهت انجام عمل هضم مکانیکی نباید غذای خود را با عجله در زمان بسیار اندکی خورد. عمل جویدن غذا به طور کامل بسیار اهمیت دارد به این دلیل که هضم شیمیایی در معده و روده کوچک را بسیار آسان کرده و در نتیجه هضم کلی را بهبود می‌بخشد.