برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

ای مردم! ‌ای عالَم! بدانید كه ملت ما مخالف است با پیمان با اسرائیل. این ملت ما نیست؛ این روحانیت ما نیست؛ دین ما اقتضا می‌كند كه با دشمن اسلام موافقت نكنیم؛ قران ما اقتضا می‌كند كه با دشمن اسلام هم پیوند نشویم در مقابل صف مسلمین. ما این حرفها را می‌زنیم؛ ارتجاع است این؟ آقا بیایید، خوب بیایید بنشینید ببینیم كجای این ارتجاع است. (1)
[سؤال خبرنگار]: حضرت آیت الله، آیا شما علاقه‌ای یا اهمیتی به همكاری با عناصر ماركسیستی می‌دهید و آیا بین هدفهای جنبش شما و ماركسیستها هیچ سازگاری وجود دارد؟ و آیا نسبت به مقاصد شوروی در ایران نگران هستید؟
[پاسخ]: هدفهای ما با هدفهای آنها مختلف است. ما متكی بر اسلام هستیم و بر توحید، و آنها مخالف با هر دو آنها هستند. احكام ما احكام اسلام است و آنها اسلام را نمی‌پذیرند، و لذا ما به آنها نه تنها علاقه‌مند نیستیم كه همكاری هم نداریم و نخواهیم داشت. اما راجع به شوروی، نه، ما نگرانی نداریم. برای این كه، ملتی كه خودش سرپای خودش زندگی می‌كند كسی نمی‌تواند در امور آن دخالت كند. (2)
ما خادم برادران كردستانی هستیم و خادم برادران بلوچستانی و سیستانی و همه طبقات. ما می‌خواهیم شما را نجات بدهیم از دست این خائنها؛ شما هم كمك كنید این خائنها را از خود دور كنید؛ سران اینها را بگیرید تحول بدهید، اینها به اسلام عقیده ندارند. اینها با قرآن مخالف‌اند. اگر به قرآن اعتقاد دارند، قرآن فرموده است: أطیعوا الله و أطیعوا الرسولَ و اولی الامر منكم چرا از اولی الامر اطاعت نمی‌كنند؟ چرا قیام بر ضد حكومت كردند؟ چرا قیام بر ضد اولی الامر كردند ‌ای علمای كردستان! جوانهای خودتان را بیدار كنید.‌ ای علمای كردستان! از اسلام پشتیبانی كنید.‌ ای علمای كردستان! این خیانتكاران را برانید، و دستور دهید اینها را بگیرند و تحویل دادگاه اسلامی بدهند، نگذارید اینها از مرزها فرار كنند. ارتش مرزها را نگه دارد، تمام مرزها را مكلّف است كه با قدرت نگاه دارد. قوای انتظامی، وحدت كلمه پیدا كنند؛ هماهنگ باشند. پاسداران ما با قوای انتظامی دیگر هماهنگ باشند. اگر هماهنگ نباشید، خائنید. (3)
عیب است از یك مملكتی اتكای به یهود. این حرفی كه ما می‌زنیم خیلی حرف بدی است؟! البته تلخ است به ذائقه‌ها؛ تلخ است به ذائقه شما؛ لكن بدبختی یك مملكت اسلام است؛ بدبختی یك مسلمینی است كه اتكا پیدا بكنند یا ارتباط پیدا بكنند یا پیمان ببندند با یك دولتی كه الآن دشمن اسلام است و در مقابل اسلام ایستاده است و غصب كرده است فلسطین را. (4)
[سؤال خبرنگار]: برای دفاع از تجاوزات مستمر اسرائیل،‌ «امل» شهدای زیادی تقدیم كرده است. برای جنوب لبنان چه توصیه‌ای دارید؟
[پاسخ]: همه باید متحد شوند و متحداً در مقابل این جمعیت متجاوز بایستند و عمل كنند و دست غاصب او را قطع كنند. اصولاً این تكلیف همه مسلمین است كه «قدس» را آزاد كنند و شرّ این جرثومه فساد را از سر بلاد اسلامی قطع كنند. (5)
فیلمهایی كه از خارج به ایران می‌آید اكثراً استعماری است. لذا فیلمهای خارجی استعماری را حذف كنید مگر صد در صد صحیح باشد. در هر صورت این به عهده‌ی شما و مسؤولین آن‌جاست. بار دیگر تذكر می‌دهم كه آن جا را از وابستگان رژیم سابق تصفیه كنید. البته مصاحبه اشكالی ندارد، ولو یك كمونیست بیاید و حرفش را بزند و در همان جا از شخص دیگری جواب گیرد، این مانعی ندارد. خلاصه رادیو- تلویزیون نباید در دست یك عده مفسده‌جو باشد. با كمال تأسف هنوز ریشه‌های رژیم سابق هستند. حالا یك قدری جلوی منافعشان گرفته شده. اخلال می‌كنند و می‌خواهند همان عیاشیها را بكنند، و رادیو- تلویزیون را برای خودشان دكان كنند. من صریحاً می‌گویم. ما نمی‌خواهیم نه غرب و نه شرق از ما تعریف كنند. نمی‌خواهیم روشنفكران غربزده و قلمداران خودفروخته از ما تعریف بكنند. ما می‌خواهیم یك مسأله‌ای را كه اسلام می‌فرماید عمل بكنیم و برای كشورمان خدمت بكنیم. نه یك دستگاهی درست بشود كه همه‌اش خراب و فاسد باشد و بچه‌های ما را به فحشا بكشند، و افراد را بی تفاوت كنند، كه اگر همه چیزشان را ببرند، اینها اصلاً ككشان نگزد و هیچ توجه به این مسائل نداشته باشند. ما می‌خواهیم ادارات را متحول كنیم. (6)
تازگی ندارد؛ چرا كه در زمان پیغمبر اكرم-صلی الله علیه و آله و سلم- چه تهمتها و ناسزاها به ایشان می گفتند، ولی ایشان از تبلیغ دین اسلام دست برنمی‌داشت. و حالا اگر كم و كسری در مملكت وجود دارد، ما متأثریم و دولت و مسؤولین با همه‌ی توان خود در رفع كمبودها می‌كوشند و كارهای مهمی انجام داده‌اند كه امیدوارم به یاری خداوند بهتر بشود.
اگر ما تسلیم امریكا و ابرقدرتها می‌شدیم، ممكن بود امنیت و رفاه ظاهری درست می‌شد و قبرستانهای ما پر از شهدای عزیز ما نمی‌گردید، ولی مسلماً استقلال و آزادی و شرافتمان از بین می‌رفت. آیا ما می توانیم نوكر و اسیر امریكا و دولتهای كافر شویم تا بعضی چیزها ارزان شود و شهید و مجروح ندهیم؟! هرگز، ملت زیر بار این ننگ نخواهد رفت و تن به این ذلت نخواهد داد. ملت ایران در مقابل امریكا می‌ایستد و به امید خداوند پیروز است. خداوند آن قدر تأكید كرده است كه ما با آنها موالات نداشته باشیم. (7) آن وقت برای ارزانی اجناس، ما خودمان را بفروشیم؟! شما توقع نداشته باشید كه آنها از ما تعریف كنند. اگر آنها از من طلبه و شما تعریف می‌كردند، ساقط می‌شدیم. ملتها با شما هستند و این سازمانها دستاورد ابرقدرتهایی هستند كه می‌خواهند مردم مستضعف جهان را چپاول كنند و به همین جهت، با شما مخالف‌اند. (8)
آمریكا هرچه به حكومت ما فحش بدهد و به مجلس ما فحش بدهد یا به افراد فحش بدهد، پیش مردم، اینها معتبرتر می‌شوند. و از آن طرف دیگران، منحرفین هرچه شما را بدگویی كنند برایتان بهتر است. مصیبت آن وقت بود كه از شما تعریف كنند. اگر چهار مرتبه امریكا، من آن اوایل می‌گفتم این را كه اینها نمی‌فهمند چطور اشخاص را زمین بزنند، چهار دفعه تعریف كنند از یك كسی، تعریف كنند از یك چیزی، وقتی تعریف كردند، مردم می‌فهمند این عیبی دارد كه اینها تعریف می‌كنند از او، لكن خدا خواسته است كه اینها نفهمند. (9)
شما توقع نداشته باشید كه مورد اهانت واقع نشوید. همه می‌دانید تا كسی كاری انجام ندهد كسی به او توهین نمی‌كند.
توهین برای كسانی است كه می‌خواهند زنده باشند. هیچ كدام از ما نباید انتظار تعریف را داشته باشیم. باید به حكم خدا عمل كنیم و به این هم كاری نداشته باشیم كه چه كسی از این كاری كه برای خدا می‌كنیم خوشش می‌آید و یا چه كسی بدش می‌آید. من در تمام مواقعی كه مقتضی بوده است، مجلس و شورای نگهبان را تأیید كرده‎ام. ما باید دست در دست یكدیگر بگذاریم تا یك كشور اسلامی درست كنیم.
امروز دنیا با ما به خاطر اسلام بد است. بعضیها كه جاهلند می‌گویند اسلام به درد نمی‌خورد، اما بعضیها كه كمی اوضاع مردم ایران را می‌دانند می‌گویند اسلام خوب است ولی نه اسلام اینها، اسلام راستین.
امروز تبلیغات علیه من و شما نیست، تبلیغات علیه اسلام است. اگر ما با اسلام كاری نداشتیم كسی با ما بد نبود. امروز امریكا و شوروی را كه آن قدر در دنیا فساد می‌كنند كسی محكوم نمی‌كند، ولی تمام محكومیتها مال ماست. در دنیا تنها ایران است كه مورد سؤال است؛ ولی اگر ما وحدت خودمان را حفظ كنیم و همصدا و همجهت باشیم از هیچ چیز نباید بترسیم. (10)
امروز من هیچ ترسی ندارم، ولی ترسم از آن است كه مبادا ما مسائل را به صورتی محكم تحویل دسته‌ی بعد ندهیم، ترسم از آن است كه مبادا از حرفهای خارجیها بترسیم و در پیاده كردن احكام خدا سستی كنیم، ما باید همه چیز را به همان قوّتی كه امروز دارد، تحویل دسته‌ی بعد دهیم... تا پیش خدا مقصر نباشیم. باید هیچ سستی نكنیم و از این ترس نداشته باشیم كه فلان رادیو یا دولت خارجی چه می‌گوید، رادیوها باید به ما فحش بدهند. آن روزی را كه امریكا از ما تعریف كند باید عزا گرفت. آن روز كه كارتر و ریگان (11) از ما تعریف كنند معلوم می‌شود در ما اشكالی پیدا شده است، آنها باید فحش دهند و ما هم باید محكم كارمان را انجام دهیم. شورای نگهبان بدون ملاحظه از هیچ كس فقط و فقط خدا را در نظر بگیرند. احكام اولیه باید جاری شود و آن روز هم كه اضطراری پیش آمد، احكام ثانویه كه آن هم حكم خداست را باید جاری نمایند. باید بنیان از امروز محكم شود. (12)
اگر حضرت رسول- سلام الله علیه- فقط آن وقت كه در مكه بود، فقط دعا می‌خواند، بیش از این نبود. اما او با آن چیزهایی كه پیش آنها شریف بود، پیش آنها عظمت داشت، مبارزه می‌كرد. از این جهت، باهاش مخالفت می‌كردند. و اگر هركس بنشیند همان دعا بكند، هیچ كس كاریش ندارد. اگر مسلمانها هم بنشینند دست دراز كنند طرف خدا، خدایا! رحمت كن كی را، لعنت كن كی را و چی را، هیچ كس كارشان ندارد. اما این خلاف سیره‌ی انبیاست، خلاف شیوه‌ی انبیاست. همه سیلی خوردند، ما هم داریم سیلی می‌خوریم و این سیلی‌ای است كه به اسلام می‌خورد، به ما نیست. این سیلی‌ای است كه از صدر عالم تا حالا به مقدسات انبیا خورده است؛ به شخص نبوده. مسأله‌ی شخص نبوده، مسأله‌ی مكتب بوده؛ به مكتبشان سیلی زدند. و حالا چون عالم به هم متصل شده و دیگر یك جای معینی نیست، همه جا مثل همین حالا، الآن شاید حرف من را خیلی جاها بشنوند، هركه گوش كند. حالا این طوری است كه عالم شده یك محله، یك مسجد؛ یك همچو جایی. از این جهت، الآن وقتی كه شما قیام كنید و ببینند كه شما قیام كردید بر ضد تمام مقدسات آنها- مقدسات آنها چی است؟ دنیاست. می‌خواهد نفوذ پیدا كند، نمی‌گذارید. آن مقدساتش بوده، شما بر ضد مقدسات آنها قیام كرده‌اید. می‌خواهد او جمع آوری مال كند، شما به ضدش قیام كرده‌اید؛ مال حرام را می‌گویید نباید جمع كند- هرچه آنها مقدس می‌دانند، چون مربوط به دنیاست، شما هم مكتبتان اقتضا كرده است كه مقابل آنها بایستید؛ و باید سیلی بخورید، چاره‌ای نیست. باید همه سیلی بخوریم. این سیلی‌ای است كه اسلام دارد می‌خورد... .
همه باید با ما مخالفت كنند. تبلیغات عالم، رسانه‌های گروهی عالم، همه باید با ما ضدیت بكنند. ما اگر این كار را نكنند، خلاف می‌دانیم، خلاف، باید بگوییم خلاف كردند! من سابق یك وقتی می‌گفتم كه اگر اینها بخواهند من را مفتضح كنند، تعریف كنند. این كه بدگویی می‌كنید، بیشتر مردم توجه می‌كنند؛ برای این كه شما اگر دستتان را به دریا هم بزنید نجس می‌شود! شما اگر تعریف از من بكنید، مردم همه مخالفت می‌كنند. اما خدای تبارك و تعالی خواسته است كه اینها دشمنی كنند تا اینكه مردم مجهز بشوند. (13)
بحمدالله در همه‌ی عالم، آن چیزی كه حرفش هست، ایران است. یك دسته‌ای فحاشی می‌كنند، یك دسته‌ای خوب می‌گویند. این طرح كه در همه جا مطرح است دلیل بر این است كه یك قدرتی در كار است؛ و الاّ اگر چیزی نبود، فحش هم نمی‌خورد. چنانچه قبلاً این طور بود كه تو سرش می‌زدند، فحشش هم نمی‌دانند. اما الآن كه می‌بینید كه همه‌ی عالم، همه‌ی تبلیغات عالم بر ضد ماست و بسیاری از اینهایی كه به ضد ماست، خودشان نمی‌فهمند، به نفع ماست. شما لابد ملاحظه فرمودید این تبلیغاتی كه می‌كنند و این حرفهایی كه می‌زنند، بسیاریش به نفع ما تمام می‌شود و خودشان نمی‌فهمند، و این هم از عنایات خداست. عمده این است كه ما بفهمیم كه سرچشمه‌ی همه‌ی امور حق تعالی است. و ما خودمان را یك وقت بازی ندهیم كه ما در یك كاری، انجام كار را ما دادیم، و منم، این منم كه دارم این كار را می‌كنم، اگر این كار یك وقت پیش آمد، شكست دنبالش است؛ شكست معنویش كه معلوم است، شكست صوریش- هم- می‌شود.
ولی من امیدوارم كه این ملت به همین منوالی كه هستش و هر روز هم دارد قدرتش زیادتر می‌شود و هر روز هم دارد پیشرفتش زیادتر می‌شود، این ملت به پیش برود. و دنیا ان‌شا‌ءالله برگردد به یك دنیای آزاد، و از زیر یوغ قدرتمندان بیرون برود؛ و یك ملت آزادی، یك دنیای آزادی، [تحقق بیابد و] مظلومان دنیا از زیر ظلم ستمگران بیرون بروند. و همه‌ی اینهایی كه طرفداری دارند می‌كنند از این ملتهایی كه زیر دستشان است،‌ در حقیقت دارند پایمال می كنند آنها را. اگر آمریكا از یك جایی یا از جاهایی تعریف می‌كند، تعریف از خودش است، برای این كه می‌بیند همه مطیع او هستند، و این كه از ما تكذیب می‌كند و هر روز یك چیزی می‌گوید، برای این كه می‌بیند كه این ملت مطیع او نیست. او می خواهد مطیع بشود. و شما بدانید كه اگر یك كلمه این ملت بر وفق رأی او حرف بزند، تمام اوضاع را او برمی گرداند به نفع این ملت؛ در صورتی كه به نفعش واقعاً نیست؛ یعنی پایمال می‌شود باز. (14)
شما گمان نكنید كه در ایران امروز یك حكومت مستبد است كه بتواند صلح بكند با كسی كه ملت با او مخالف است؛ و یك رئیس جمهور مستبد است كه بتواند با دیگران صحبت كند و یك شخص مستبد است كه بتواند برخلاف میل ملت اینجا عمل بكند. این جا آراء ملت حكومت می‌كند. این جا ملت است كه حكومت را در دست دارد. این ارگانها را ملت تعیین كرده است. و تخلف از حكم ملت برای هیچ یك از ما جایز نیست و امكان ندارد. شما اگر مأموریتی دارید برای این كه این آتش جنگ را بخوابانید- كه آن هم آمال همه مسلمین است- باید متجاوز را به پای میز محاكمه بفرستید و... از صدام بخواهید، تحكیم كنید بر او كه از كشور ما برود بیرون و لشكر او از تجاوز دست بردارد. بعد از این كه از تجاوز دست برداشت، یك هیأت بین المللی در اینجا باشد؛ آن هیأت بین المللی كه در یك جایی تشكیل شد، رسیدگی كنند به جنایاتی كه شده است؛ اگر ما جنایتكار هستیم، ما را تأدیب كنند. و اگر صدام جنایتكار است، صدام را تأدیب كنند. این طریقه‌ی اسلام است. (15)
بار دیگر من به همه اهالی كشور تأكید می‌كنم كه امروز باید توجه به این جنگ زیاد باشد و امروز تمام اسلام در مقابل تمام كفر ایستاده است. و ما اگر جایی را فتح كردیم نباید غرور پیدا كنیم بلكه باید این فتح را تا آنجا دنبال كنیم و ادامه دهیم كه متجاوز سر جای خودش بنشیند، یعنی متجاوز از بین برود. كه خسارت جانی قابل جبران نیست ولی آن همه خسارات مالی كه به این كشور وارد شده است باید بدهند. من مسأله‌ای كه روی آن پافشاری می‌كنم این است كه امروز همه جوانهای ما موظفند جبهه‌ها را گرم نگه دارند و بروند به سراغ برادرانشان كه در حال جنگ هستند، كه اگر مسأله جنگ حل بشود و ان‌شاءالله با پیروزی كامل به آخر برسد، مسائل دیگر مسائل فرعی است و حل آنها بسیار آسان است و خود مردم كارها را اصلاح می‌كنند و دولت هم دستش باز می‌شود و گرفتاریها را رفع می‌نماید. و ما در مسأله جنگ و سایر امور باید با هم باشیم، و اگر با هم بودیم كارها به پیش می‌رود. بحمدالله مجلس اختلافی ندارد و قریب به اتفاق مجلس افراد صالحی هستند كه باید بین خودشان و دیگران و سایر قوا تفاهم ایجاد كنند و دولت و جبهه‌ها و قوای مسلحه را تأیید و تقویت نمایند و مردم را ارشاد كنند كه به نیروهای مسلحه كمك كنند، چه در پشت جبهه و چه در جبهه‌ها، و بحمدالله تا به حال این كار را كرده‌اند. (16)

راهبردهای تصریحی:

1- اسلام دستور داده است كه مسلمانان با دشمنان خطوط مشخص و برجسته داشته باشند.
2- باعث شرمساری و مصیبت است كه مسلمانان بخواهند با متجاوزان همكاری داشته باشند.
3- مسلمانان بایستی برای آزادی قدس و قطع شرّ اسرائیل از بلاد اسلامی، متحد شده جلوی آنان بایستند.
4- خود ملت بایستی با اشرار مقابله كنند و آنان را از خود برانند و تحویل دستگاه قضایی دهند.
5- از مرزبندی با دشمنان و تهمتها و فحشهای آنان نباید ترسید.
6- تهمتها و فحشها و بدگویی دشمنان از نظام، اشخاص و گروهها نشانه‌ی درستی راه آنان است.
7- تعریف و تمجید و حمایت دشمنان از اشخاص و گروهها، نشانه‌ی نادرستی راه آنان و به نفع دشمنان بودن اقدامات آنان است.

نكات استنباطی:

1- دوستی و همكاری با دولت متجاوز و غاصب اسرائیل در حقیقت دست داشتن و شریك بودن در تمام اعمال مجرمانه‌ی آن دولت جعلی است.
2- روشن نكردن مرزها با دشمنان از سوی هر شخصیت و گروهی، حداقل دال بر غیراسلامی بودن آنان و حداكثر، همدستی آنان با دشمنان است.
3- ترس از تهمت، بدگویی و اقدامات دشمنان، نشانه‌ی ضعف ایمان و خدشه دار بودن اعتقادات و دنیاطلبی افراد و شخصیتها و جریاناتی است كه مرز خود را با دشمن به طور صحیح و شفاف، مشخص نمی‌كنند.

پی‌نوشت‌ها:

1.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج1، صص 300 و 301.
2.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج5، ص 181.
3.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج9، ص 346.
4.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج1، ص 387.
5.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج5، ص186.
6.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج12، ص292.
7.اشاره است به آیه 28 سوره آل عمران، و آیه‌ی 139 و 144سوره‌ی نسا، و آیه‌ی 51 سوره مائده.
8.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج17، ص 35.
9.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج17، صص 249 و 250.
10.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج17، ص 441.
11.رؤسای جمهور امریكا: جیمی كارتر ( از حزب دموكرات) و رونالد ریگان (از حزب جمهوریخواه).
12.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج18، ص242.
13.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج20، صص 363 و 364.
14.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج20، ص 472.
15.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج14، صص 164 و 165.
16.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج18، ص 44.

منبع مقاله :
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (جلد هشتم) اصل شناخت دشمنان و ضرورت مرزبندی شفاف با آنان، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول