برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

ملت ما امروز تكلیفش این است كه تمام افراد، تمام افراد ملت، چشم و گوششان را باز كنند و رفت و آمدهای آنها را كنترل كنند. اگر نشسته ملت كه برای او پاسدارها فقط، كمیته‌ها فقط، دولت فقط، انجام وظیفه بدهد، این اشتباه است. همه افراد الآن موظف‌اند به اینكه این مسائل را تعقیب كنند. این خرابكاری‌هایی كه در گوشه‌ها خزیده‌اند و مشغول خرابكاری هستند و مع‌الاسف، جوانهای بی‌توجه ما را، دخترهای خردسال ما را، پسرهای خردسال ما را اغفال می‌كنند، باید پدر و مادر اینها توجه داشته باشند كه آنها را، آنها به تباهی می‌كشند، برای اینكه آب گل آلود بشود، اگر بتوانند بهره بردارند و اگر نتوانند هم لااقل این دیوار را خرابش كنند. تمام پدر و مادرها و اقوام و عشیره‌ها موظف‌اند كه این بچه‌های گولخورده را، این پسرهای گولخورده را، این دخترهای گولخورده را، اینها را نصیحت كنند. اینها را از این كار كه برخلاف مسیر ملت است، برخلاف مسیر اسلام است اینها را بازدارند از این كارها، ننشینند كه بچه‌هایشان بروند در بین مردم و خرابكاری كنند و گرفتار بشوند و به جزای خودشان برسند و در آن دنیا هم به جزای خودشان برسند. نگذارند، این بچه‌ها گول خورده‌اند؛ محتاج به نصیحت هستند. من از آن جوانهایی كه از اینها گول خوردند به عنوان اینكه: ما می‌خواهیم برای این ملت یك كاری انجام بدهیم، ما می‌خواهیم آخوندها نباشند، آنها برای ملت نیست. آنها برای انحصارطلبی‌های خودشان هست، ما می‌خواهیم برای شما كار بكنیم. من تعجبم از این جوانها كه افعال اینها را نادیده می‌گیرند. یك عمر كشاورز زحمت می‌كشد، یك كبریت منافق، این را به آتش می‌كشد. اینها اشخاصی هستند كه برای ملت ما می‌خواهند خدمت بكنند!! در خیابان می‌ریزند و مردم عادی كه دارند رفت و آمد می‌كنند، اتومبیلهای عادی كه دارد رفت و آمد می‌كند، اینها را می‌كشند و به آتش می‌كشند و سر می‌برند و به طور فجیع می كشند اینها را. اینها اشخاصی هستند كه برای مردم كار می‌كنند، برای خلق كار می‌كنند! تكلیف ملت امروز این است كه تمامشان توجه كنند كه این خرابكارها را شناسایی كنند، شناسایی كنند و معرفی كنند به كمیته‌ها و دادگاهها و هرجا نزدیكشان است. خودشان وارد عمل نشوند، همان شناسایی كنند یا لااقل یكی را بگیرند بدهند دست پاسدارها و قوای انتظامی، ننشینند كه دیگران كار بكنند. مصلحت، مصلحت همه است. (1)
امروز مثل سابق نیست كه ملت به حساب نیاید و یك دولت جائری سركار باشد كه بخواهد همه‌ی استفاده‌ها را خودش ببرد و ملت را كنار بگذارد. امروز روزی است كه شما همه با هم می‌خواهید این كشور را به سعادت برسانید و از دست قدرتهای فاسد بیرون كنید. امروز باید همه‌ی شما سازمان اطلاعات باشید، از اجزای سازمان اطلاعات باشید. همه ماها مكلفیم كه اگر از این خرابكارها كسی را یافتیم- و باید هم دنبال این باشیم كه بیابیم اینها را- معرفی كنیم تا قوای انتظامی و نظامی بگیرند و تحویل دادگاهها بدهند و محاكمه بشوند. محاكمه‌ها هم باید محاكمات عادلانه باشد، ‌بر طبق موازین شرعی باشد، ننشینند تا این كه اینها خرابكاری را توسعه بدهند. اینها اجیرند كه این خرابكاریها را هرچه می‌توانند توسعه بدهند و در هرجای از كشور یك شلوغی به كار بیاورند، یك خسارتهایی وارد كنند به خیال این كه ملت كم‌كم خوف پیدا بكند و این مسیر خودش را رها كند، حالا كه مسیر رها شد و ملت دیگر ترسید و كنار نشست، آنها وارد میدان بشوند، حكومت را از بین ببرند و مجلس را از بین ببرند و یك مجلس و یك حكومت به صورت اسلامی و در باطن آن نحوی كه خود آنها می‌خواهند و امریكا می‌خواهد. ما نباید بنشینیم و تماشاچی باشیم. ما باید فعالانه عمل بكنیم. اگر شهید دادیم فعالیتمان بیشتر بشود. آنهایی كه شهید دادند فعالیتشان بیشتر بشود؛ ‌برای این كه از دست دادند یك افراد باارزشی را و باید دنبال كنند تا پیدا بكنند آن اشخاصی كه این جنایتها را كردند و می‌كنند. (2)
حالا شما خیال نكنید كه پنجاه هزار نفر مشغول هستند، بیست نفر آدم می‌توانند پنجاه جای تهران را منفجر كنند، بیست نفر آدم می‌توانند، پنجاه نفر می‌توانند چند تا شهر را منفجر كنند. این یك چیزی نیست، یك قدرتی نیست، یك دزدكاری است كه برای هركسی امكان دارد. در هر صورت اگر مردم به این تكلیف شرعی كه برای حفظ دما‌ء مسلمین است، برای حفظ جان بندگان خداست، این مطلب را عملی كنند و خودشان نظارت كنند ببینند این منزل در آن چه می‌گذرد، در آن منزل چه می‌گذرد، در آن منزل چه می‌گذرد، رفت و آمدها چه جوری هستند، وقتی كه شناسایی كردند اگر دیدند كه یك رفت و آمدهای مشكوكی است، یك اشخاص مشكوكی در آنجا هستند، یك توطئه‌هایی در اینجا می‌گذرد. فوراً اطلاع بدهند به این كمیته‌ها، به پاسدارها، به كسان دیگر و به كلانتریها اطلاع بدهند. اگر یك مدت كوتاهی این كارها انجام بگیرد تمام می‌شود. اینها چیز مهمی نیست، این اصلش اگر شما كشتاری كه در زمانهای سابق واقع شده، در یك انقلاب جزئی ملاحظه كنید، می‌بینید كه مسأله ما یك مسأله ضعیفی است و این هم عمده‌اش این است كه مردم خودشان در صحنه هستند. (3)

راهبردهای تصریحی:

1- با كسانی كه وجودشان برای ملت و كشور خطرناك است می‌بایست با قاطعیت برخورد كرد.
2- مردم موظف هستند رفت و آمدهای مشكوك را به مراجع ذی ربط اطلاع دهند.

نكات استنباطی:

1- سكوت و بی تفاوتی در مقابل دسیسه و توطئه‌های دشمنان ممكن است اصل نظام را به خطر اندازد و لذا جایز نیست.
2- نظام اسلامی برآمده از خواست و آراء همه‌ی مردم است و لذا برای حفظ آن همه‌ی مردم بایستی احساس مسؤولیت كنند.

پی‌نوشت‌ها:

1.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج15، صص 25 و 26.
2.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج15، صص 26 و27.
3.صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج15، ص 100.

منبع مقاله :
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (جلد هشتم) اصل شناخت دشمنان و ضرورت مرزبندی شفاف با آنان، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول