مقدمه:
علت بالاتر بودن گناه ترک نماز از گناه زنا، این‌گونه بیان شد که تارک نماز بیش از زناکار، دین و دستورات الهی را خوار کرده است، و بدیهی است فردی که هفتاد قرآن را آتش زده و احیانا هفتاد فرشته مقرب را به قتل برساند.

نسبت به فرد تارک الصلاه بیشتر در صدد خوارکردن و توهین به دین برآمده است، پس طبیعتا گناه او نیز بیشتر خواهد بود، اگرچه این بیشتر بودن گناه، از بزرگی گناه ترک‌کردن نماز نمی‌کاهد.

ترک نماز، باعث انهدام دین

قال رسول الله صلى الله علیه وآله : من ترک صلاته متعمدا فقد هدم دینه ؛ کسى که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .(1)
 

نتیجه کمک به تارک نماز

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من اعان تارک الصلوة بلقمة او کسوة فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد ؛

کسى که ترک کننده نماز را به دادن طعامى یا لباسى یارى کند، مثل این است که هفتاد پیغبر را کشته ، که اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص) است .(2)
 

ترک نماز باعث حبط عمل

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من ترک صلاته حتى تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله کسى که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .(3)
 

فاصله کفر و ایمان

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:بین العبد و بین الکفر ترک الصلاة ؛فاصله کفر و بندگى ترک نماز است .(4)
 

مورد لعن واقع شدن

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -: تارک الصلاة ملعون فى التوراة ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میکائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد ؛

ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .(5)

دین و بى نمازى

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله - :اما الصلاة فلا خیر فى دین لا صلاة فیه ؛دینى که در او نماز نباشد، فایده و خیرى ندارد (خیرى در آن نیست ).(6)

راه ترک نماز

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:ما بین المسلم و بین ان یکفر الا ان یترک الصلاة الفریضة متعمدا او یتهاون بها فلا یصلیها؛فاصله بین مسلمان و بین کفرش چیزى جز ترک نماز واجب نیست که یا عمدا ترک نماید و اصلا قبول نداشته باشد و یا از بى اعتنایى نماز نخواند.(7)
 

ترک نماز و هنگام مردن

قال رسول الله - صلى الله علیه وآله -:من ترک صلوة لایرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلاابالى ایموت یهودیا و نصرانیا او مجوسیا ؛کسى که نماز را ترک کند، امید به پاداش نمازش نمى باشد و از عذاب آن نیز ترسناک نیست ، پس باکى نیست که یهودى بمیرد، یا نصرانى ، یا مجوسى .(8)

ترک نماز، باعث انهدام دین
قال رسول الله صلى الله علیه وآله : من ترک صلاته متعمدا فقد هدم دینه ؛کسى که عملا نمازش را ترک کند، به تحقیق که دینش را منهدم کرده است .(9)

نتیجه کمک به تارک نماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من اعان تارک الصلوه بلقمه او کسوه فکانما قتل سبعین نبیا اولهم ادم و اخرهم محمد ؛کسى که ترک کننده نماز را به دادن طعامى یا لباسى یارى کند، مثل این است که هفتاد پیغبر را کشته ، که اول آنها آدم ، و آخر آن ها محمد (ص) است .(10)

ترک نماز باعث حبط عمل
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من ترک صلاته حتى تفوته من غیر عذر فقد حبط عمله ؛کسى که نمازش را بدون عذر ترک کند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .(11)

فاصله کفر و ایمان
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:بین العبد و بین الکفر ترک الصلاه ؛فاصله کفر و بندگى ترک نماز است .(12)

مورد لعن واقع شدن
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -: تارک الصلاه ملعون فى التوراه ملعون فى الانجیل ملعون فى الزبور ملعون فى القران ملعون فى لسان جبرئیل ملعون فى لسان میکائیل ملعون فى لسان اسرافیل ملعون فى لسان محمد ؛

ترک کننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .(13)

دین و بى نمازى
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله – :اما الصلاه فلا خیر فى دین لا صلاه فیه ؛دینى که در او نماز نباشد، فایده و خیرى ندارد (خیرى در آن نیست ).(14)

راه ترک نماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:ما بین المسلم و بین ان یکفر الا ان یترک الصلاه الفریضه متعمدا او یتهاون بها فلا یصلیها؛فاصله بین مسلمان و بین کفرش چیزى جز ترک نماز واجب نیست که یا عمدا ترک نماید و اصلا قبول نداشته باشد و یا از بى اعتنایى نماز نخواند.(15)

ترک نماز و هنگام مردن
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -:من ترک صلوه لایرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلاابالى ایموت یهودیا و نصرانیا او مجوسیا ؛کسى که نماز را ترک کند، امید به پاداش نمازش نمى باشد و از عذاب آن نیز ترسناک نیست ، پس باکى نیست که یهودى بمیرد، یا نصرانى ، یا مجوسى .(16)

سهل انگاری درنماز
تحقیر نماز و محروم از شفاعت
قال الصادق – علیه السلام ـ : لاینال شفاعتنا من استخف بالصلاه ؛هرکس نماز را سبک بشمارد، به شفاعت ما دست نخواهد یافت .(17)

سه مرتبه غفلت از نماز
قال الصادق – علیه السلام ـ : اذا قام العبد الى الصلاه اقبل الله – عز و جل – علیه بوجهه فلا یزال مقبلا علیه حتى یلتفت ثلاث مرات فاذا التفت ثلاث مرات اعرض عنه .

وقتى بنده به نماز ایستاد، خداوند متعال به وى توجه مى کند و توجه اش را از او قطع نمى کند تا موقعى که سه مرتبه از یاد خدا غافل گردد، در این هنگام خداوند سبحان نیز از او اعراض خواهد کرد.(18)

دزدترین مردم
قال على – علیه السلام ـ : ان اسرق الناس من سرق من صلاته ؛دزدترین مردم کسى است که از نمازش کم بگذارد.(18)

با عجله خواندن نماز
قال النبى – صلى الله علیه وآله ـ : اسرق الناس فاالذى یسرق من صلاته فصلاته تلف کما یلف الثوب الخلق فیضرب بها وجهه ؛دزدترین مردم کسى است که به خاطر سرعت و شتابزدگى از نماز خود کم کند، نماز چنین انسانى ، همچون جامه مندرسى در هم پیچیده شده ، به صورت او پرتاب مى گردد.(19)

نماز ناتمام
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : مثل الذى لایتم صلاته کمثل حبلى حملت حتى اذا دنا نفاسها اسقطت فلا هى ذات حمل ولا ذات ولد ؛(20)

مثل آن کسى که نمازش را کامل به جا نمى آورد، مثل زن حامله اى است که (نه ماه ) حملش را نگهدارى کرده تا نزدیک زایمان بچه را سقط کرده است .پس این چنین زن را نه زن حامله مى گویند و نه زن صاحب فرزند.(21)

شتابزدگى درنماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : …لاصلوه لمن لایتم رکوعها و سجودها ؛کسى که رکوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا مى آورد، نمازش پذیرفته نیست .(22)

پرهیز از سبک شمردن نماز
قال الصادق – علیه السلام ـ : ایاکم ان یستخف احدکم بصلاته ؛بپرهیزید از این که یکى از شما نماز را سبک بشمارید.(23)

کاهلى در نماز
قال الباقر – علیه السلام ـ : لا تقم الى الصلوه متکاسلا و لامتناعسا و لامتثاقلا فانها من خلل النفاق ؛با حال مستى و خواب آلوده و کاهلانه نماز را به جا نیاور، که اینها از روزنه هاى نفاق است .(24)

سبک شمردن نماز
قال رسول الله – صلى الله علیه وآله ـ : لیس منى من استخف بصلاته لایرد على الحوض لاوالله ؛کسى که نماز را سبک شمارد از من نیست ، به خدا سوگند که بر حوض (کوثر در قیامت ) مرا ملاقات نخواهد کرد.(25)

نماز با عجله
قال الصادق – علیه السلام ـ : ان العبد اذا عجل فقام لحاجته یقول الله تبارک و تعالى : «اما یعلم عبدى انى انا اقضى الحوائج » ؛زمانى که بنده براى رفع حاجت خود نمازش را با عجله بخواند، خداوند مى فرماید: «آیا بنده من نمیداند که حاجت او را من برآورده مى کنم ».(26)

نتیجه:
علت ترک نماز در خارج از مطلب فوق به شرح زیر  است.
1.ناآشنایی به فلسفه نماز و آثار و فواید آن در زندگی
2.احساس خودنمایی و ریاکاری
3.مسامحه کاری و سهل انگاری (علی رغم داشتن وضعیت روحی و جسمی مناسب)
4.محیط و اجتماع فاسد
5.تنبلی و تن پروری؛
6.احساس تحجر و عقب ماندگی

پی نوشت:
1.(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)
2.(لئالى الاخبار، ص 395)
3.(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403)
4.(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403)
5.(انوار الهدایة ، ص 197، الحکم الزاهره ، ص 294)
6.(سیره ابن هشام ، ج 3 - 4، ص 504)
7.(بحارالانوار، ج 82، ص 216. میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)
8.(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )
9.(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)
10.(لئالى الاخبار، ص 395)
11.(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403)
12.(بحارالانوار، ج 82، ص 202. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403)
13.(انوار الهدایه ، ص 197، الحکم الزاهره ، ص 294)
14.(سیره ابن هشام ، ج 3 – 4، ص 504)
15.(بحارالانوار، ج 82، ص 216. میزان الحکمه ، ج 5، ص 402)
16.(بحارالانوار، ج 82، ص 203. میزان الحکمه ، ج 5، ص 403 )
17.(فروع کافى ، ج 3، ص 270، حدیث 15)
18.(بحارالانوار، ج 84، ص 241)
19.(بحارالانوار، ج 82، ص 222)
20.(میزان الحکمه ، ج 5، ص 406)
21.(مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 173)
22.(بحارالانوار، ج 84، ص 253)
23.(بحارالانوار، ج 84، ص 236)
24.(میزان الحکمه ، ج 5، ص 398.بحارالانوار، ج 84، ص 231)
25.(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 15.من لایحضره الفقیه ، ج 1، باب 29، حدیث 18)
26.(وسائل الشیعه ، ج 3، ص 24)

منبع:
سایت اندیشه قم
https://karevansadeghiye.ir/40094
https://wiki.ahlolbait.com/
این مقاله در تاریخ1401/11/26 بروز رسان شده است.