لوازم مسجد
لوازم مسجد
بيرون بردن لوازم مسجد
74-س:چند عدد بخارى چوب سوز را قبلاوقف مسجد نمودهاند و فعلا با تعويض بخاريها، ديگراحتياجى به آنها در اين مسجد نيست و مسجدى دريك روستا احتياج مبرم به بخارى دارد،با امام جماعتمسجد شهر در اين مورد مشورت شد كه ايشان اجازهاستفاده از آنها را بدهند امام فرمودند:نامهاى به حضورامام بنويسيد اگر حضرت امام اجازه دادند مانعى ندارد، لذا از حضور حضرت امام تقاضا مىشود نظر مبارك رادر جواز يا عدم جواز بيان فرماييد. ج-اگر مسجدى كه بخارى براى آن وقفشده احتياج ندارد،مىتوانند با نظرمتصدى شرعى، در مسجد ديگر از آناستفاده نمايند (1) .75-س:آيا جايز است لوازم مسجد،از قبيل كولر،بلندگو و فرش جهت استفاده شخصى فاتحه وعروسى و يا استفاده پيشنماز مسجد از مسجد خارجشود؟
ج-تابع كيفيت وقف است اگر براى استفادهدر مسجد وقف شده،بيرون بردن از مسجدجايز نيست (2) .
76-س:آيا بردن فرش مسجد قديم در مسجدجديد متصل جايز است؟
ج-اگر جزء مسجد قديم محسوب استجايز است (3) .
77-س:عدهاى از افراد خير پولى براى خريدناجناسى كه مورد احتياج مسجد است مىدهند و آناجناس به نام مسجد خريدارى مىشود،آيا مىتوان ازآنها در خارج از مسجد براى كارهاى خير استفادهنمود؟
ج-اگر براى خصوص مسجد مزبوردادهاند در خصوص آن مسجد از آناستفاده شود (4) .
78-س:در مسجد گليمهايى است كه درحاشيهاش نوشته شده وقف مسجد است و اجازه خارجكردن از مسجد نيست،فعلا فرشهاى قيمتى براى آنمسجد آورده و فرش نموده و گليمها را برداشته وحجرات همان مسجد را كه در حياط مسجد استفرش نمودهاند و طلاب علوم دينيه در آنها ساكنهستند.آيا اشكالى دارد يا خير؟
ج-در فرض سؤال گليم مسجد را زير فرش خود مسجد،پهن كنند و به جاى ديگر نبرند (5) .
فروش لوازم مسجد
79-خريد و فروش چيزهايى كه وقف مسجد شدهباطل است،ولى اگر به طورى خراب شود كه نتواننداستفادهاى را كه مال براى آن وقف شده از آن ببرند،مثلا فرش مسجد پاره شود كه نتوانند روى آن نمازبخوانند،فروش آن اشكال ندارد و در صورتى كهممكن باشد بايد پول آن را در همان مسجد بهمصرفى برسانند كه به مقصود وقف كننده نزديكترباشد (6) .80-س:تبديل قرآن و كتب وقف شده در مساجدبه احسن،چه صورت دارد؟
ج-تا موقعى كه قابل استفاده است فروشو تبديل آن جايز نيست (7) .
81-س:چيزهايى كه به مسجد به عنوان نذرداده مىشود،مانند پنكه،چراغ،استكان و نعلبكىچنانچه زايد بر احتياج باشد،آيا متولى مىتواند زياده رابفروشد و به ساير هزينههاى لازم مسجد برساند؟
ج-در صورتى كه مورد نياز ساير مساجدنباشد مانعى ندارد (8) .
82-س:سماور ذغالى را فردى وقف مسجدكرده و اكنون مورد استفاده قرار نمىگيرد،آيا مىشودآن را فروخت و به جاى آن فرش تهيه كرد؟
ج-اگر مسجد ديگرى نياز به چنينسماورى داشته باشد به آنجا داده شود واگر چنين نيست آن را تبديل به سماورگازى و مثل آن كنند و در صورت عدمنياز پول آن را صرف در آبدارخانه مسجدكنند (9) .
آيتالله فاضللنكرانى دامتبركاته
83-س:اجناسى مانند قند و چاى را كه درمساجد و غيره زياد مىآيد و در اثر گذشت ايام احتمالفاسد شدن آنها وجود دارد،آيا مىتوان فروخت و پولآن را خرج همان مسجد كرد،يا بايد به مسجد ديگربرد؟
ج-اگر بشود از عين آن در مساجد و يا دروقت ديگر استفاده كنند اين امر تقدم دارد (10) .
لوازم مسجد تخريب شده
84-س:مسجدى قديمى كه غير قابل استفادهبود تخريب و نوسازى شده مقدارى از سنگهاىشبستان باقى مانده،آيا استفاده از آن سنگها جهتتوالت و دستشويى جايز استيا خير؟زيرا سنگهاىاضافى از اصل ساختمان و شبستان مسجد مىباشد؟ج-در فرض سؤال اگر مسجد ديگرى درمحل يا غير آن باشد كه نياز به سنگ داشته باشند، صرف آن شود و چنانچه مسجدديگرى نباشد،سنگها را بفروشيد و پول آنرا صرف خود مسجد كنيد و صرف آن درتوالت و دستشويى صحيح نيست (11) .
آوردن قرآن و مهر از مسجد
85-س:آيا مهر مسجد را به مسجد ديگرمىتوان برد يا نه؟مثلا اگر كسى مهر مسجد را ببرد ومدتى با آن نماز بخواند چه در منزل و چه در مسجدديگر آيا نماز او چه صورت دارد؟ج-جايز نيست و بايد به جاى اولبرگرداند،مگر آنكه يقين كند كه مخصوصآن مسجد نيست (12)
86-س:قرآنهايى كه در مسجد الحرام است،بر بعضى نوشته شده كه وقف است،ولى بر بعضى ديگر نوشته نشده است،شايع است آنها كه كلمه وقفو يا عبارت ديگر كه مفهم وقف بودن باشد ندارد،جايز استبردارند و چنين كارى احيانا شده است،بفرماييد جايز استيا نه؟
ج-برداشتن آنها بدون اينكه از متصدىذيربط بگيرند،جايز نيست و بايدبرگردانده شود (13) .
استفاده از بلندگوى مسجد
87-س:در مسجد...يك دستگاه بلندگو استكه در موقع اذان و مجالس سوگوارى از آن استفادهمىشود،بعضى اوقات،كودكى يا پولى از اشخاص،مفقود مىشود از ما خواهش مىكنند كه به وسيلهبلندگو،به اهالى شهر ابلاغ نماييم،حكمش چيست؟ج-اگر بلندگو را به خارج نبرند و پولبرق آن را بدهند،اشكال ندارد (14) .
استفاده از برق مسجد
88-س:اگر در مسجد روضه برقرار باشد،آيامىتوان براى ضبط شخصى از برق آن استفاده كرد؟ج-جايز نيست،مگر آنكه پول برقمصرف شده را بدهند (15) .
ميوههاى درخت مسجد
89-س:اينجانب خادم مسجدى هستم كه مدتسى و دو سال در اين مسجد براى رضاى خدا خدمتمىكنم و از كسى مزد و حقوق نگرفته و نمىگيرم،درحياط اين مسجد مقدارى درخت قلمه و درخت ميوهغرس نمودم و بار آوردم،آيا جايز است از ميوه و چوبآنها،خانواده اينجانب استفاده كنند يا جايز نيست؟ج-اگر درختان را از مال خودتان غرسكردهايد و وقف ننمودهايد،ميوه آن از خودشماست و مىتوانيد استفاده كنيد (16) .
پىنوشتها:
1-استفتاآت،ج 2،ص 386،س 125.
2-همان،ص 344،س 25.
3-همان،ص 345،س 27.
4-همان،ص 345،س 28.
5-مجمع المسائل،ج 1،ص 146،س 74.
6-توضيح المسائل،م 2094.
7-استفتاآت،ج 2،ص 370،س 88.
8-جامع المسائل،ج 1،ص 92،س 293.
9-جامع المسائل،ج 1،ص 92،س 296.
10-جامع المسائل،ج 1،ص 93،س 302.
11-مجمع المسائل،ج 1،ص 146،س 73.
12-استفتاآت،ج 2،ص 345،س 26.
13-مناسك محشى،ص 396،استفتائات مسائل متفرقه،س 1346.
14-مجمع المسائل،ج 1،ص 145،س 70.ا
15-جامع المسائل،ج 1،ص 96،س 316.
16-استفتاآت،ج 2،ص 334،م 1.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}