گرد آورنده: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت





 

ملّتها باید خودشان راجع به این مسائل قیام کنند. برای اینکه دولتها هم غالباً - الّا کمی اگر باشد - آنها هم دستشان با همان ابرقدرتهای توی هم است و لهذا، می‌بینید که اینطور جنایاتی که از امریکا واقع می‌شود، مسلمانها - یعنی، دولتهای اسلامی - هیچ از خودشان یک گرایشی نشان نمی‌دهند. گاهی هم اگر یکی‌شان یک چیزی بگوید، یک حرفی است، بیش از یک حرف نیست. شما دیدید که امریکا با این جوانهای عزیز ما، با این دخترها، با این پسرها، با این دانشجوهای عزیز، چه رفتار وحشیانه‌ای کرد، و آنها چه شجاعتی در مقابل پلیس امریکا از خود نشان دادند و در مقابل همه قدرتهایی که آنجا بود و همه پلیسها و همه دستگاههای انتظامی، اینها با مشت گره کرده ایستادند، تحمل کتکها را کردند، تحمل جنایتهای امریکا را کردند، لکن از آن مسأله‌ای که پیش آنها «مسأله» بود، اصلاً نگذشتند. مسلمین باید از این جوانها، از این جوانهایی که از ایران در خارج هست، چه در انگلستان و چه در اروپا و چه در امریکا هست، تنبّه پیدا کنند که باید چه کرد. ما دولتها را از شأن مأیوس هستیم، لکن ملّتها میزانند. ملّتها در مقابل این جنایتی که امریکا کرده است و اخیراً هم انگلستان نسبت به این جوانهای غیور ما، چه نشان دادند؛ چه عکس‏العملی نشان دادند؟ اگر در بلادی باز عکس‌العملی بود، از جوانهای ایرانی و گاهی هم از آنها بود. امّا ملّتها خیلی عکس‏العملی نشان ندادند، این برای آن است که ملّتهای اسلامی باز تنبّه به این پیدا نکردند که تعلیمات اسلام چیست. (1)
باید کاری کرد که ملّتها هر جا هستند، ملّتها بفهمند تکلیف خودشان را. اگر بخواهید و بخواهند و دانشمندها بخواهند و علمای همه بلاد اسلامی و دانشگاههای همه بلاد اسلامی بخواهند مشکله اسلام و ممالک اسلامی حل بشود، باید مردم را بیدار کنند؛ این مردمی که با تبلیغات چند صد ساله، به آنها باورانده بودند که نمی‌شود با امریکا یا با شوروی مخالفت کرد، و الآن هم باور ملّتهای دیگری هست. باید اینها [را] به ایشان فهماند که می‌شود. بهتر دلیل بر اینکه یک امری ممکن است، وقوع اوست و این امر واقع شد در ایران. دولتهای دیگر، ملّتهای دیگر گمان نکنند که ایران از آنها عُدّه و عِدّه بیشتر داشت خیر، شاید در عشایر عراق بیشتر از ایران اسلحه باشد، لکن مغزهای اینها را به واسطه تبلیغات دامنه‌داری که شده است، شستشو کرده‌اند و از اسلام مأیوس کرده‌اند، و این مغزها را پر کرده‌اند از اینکه با این قدرتها نمی‌شود طرف شد. این از چیزهایی است که با تبلیغات خودِ آنها و عمّال آنها در داخل ممالک تحقّق پیدا کرده است. (2)
مصیبت عظیم آن است که امریکا که قریب نیم قرن بر مسلمانان جهان بخصوص منطقه، هرچه خواسته است ستم کرده و مخازن آنان را غارت نموده است، دولتها نه تنها از ترس امریکا نمی‌توانند اظهار مظلومیت مظلومان را حتی در کشورهای خودشان بشنوند، بلکه چنانچه دیدیم با ملّت غارتزده ایران که با نهضت اسلامی خود می‌خواهد فریاد مظلومانه سر دهد و به ملّتهای مظلوم جهان داد خود را برساند، چه‌ها کرده و در مخالفت با ایران حتی از امریکا و اسرائیل گوی سبقت را ربودند، و برای تقرّب به ستمکاران، با تمام قوای تبلیغاتی و تسلیحاتی به متجاوزان به ایران کمک نمودند. به جای آنکه به ملّت و دولت برادر خود دست اخوت و وحدت دهند، به امریکا و اسرائیل دست عبودیت و ذلت دادند و به توطئه علیه ملّت ایران برخاستند. ما اکنون از بسیاری از دولتهای به اصطلاح اسلامی مأیوس هستیم و امیدی به هدایت آنان نداریم؛ مگر آنکه خداوند متعال نظر عنایتی فرماید و تحوّلی در آنان به وجود آورد تا مسائل را آنگونه که شایسته است، بررسی نمایند، و خود و کشور خود را از چنگال گرگان جهانخوار نجات دهند. (3)
از جمله چیزهایی که مانع دفاع مسلمین از کشورهایشان است، تبلیغات دامنه‌دار برای هرچه بزرگتر جلوه دادن قدرتهای خارجی است. در سابق از انگلیس، به دست به اصطلاح روشنفکران و تحصیلکردگان غربزده، یک غول ساخته شده بود و به دولتهای بی‏اطلاع و ملّتهای دربند تحمیل کرده بودند که اگر به یک فراش سفارتخانه انگلیس یک حرف درشت زده شود، ایران به باد فنا می‌رود! و پرچم سفارت بر سر خانه هر مجرمی که افراشته می‌شد از مجازات مصون می‌گشت. و اشاره سفیر انگلیس به دولت یا صدر اعظم، کافی بود برای اجرای اوامر و اطاعت بی‌چون و چرای او. و امروز از این دو قدرت، خصوصاً امریکا، در بلاد مسلمین همان غول را بسیار بزرگتر و شاخدارتر ساخته‌اند؛ و گمان می‌کنند اگر به یکی از این دو قطب گفته شود بالای چشمت ابروست، کشور از بین می‌رود! و با خیالهای خام و مقایسه عصر حاضر با عصرهای گذشته و دامن زدن وابستگان غربزده به این نحو شایعه‌ها، مسلمین را از دفاع بحق خود مأیوس نمودند و جرم این خود باختگان ملّی‏نما کمتر از مجرم اصلی نیست. (4)

راهبردهای تصریحی:

1- برخورد حکّام جائر در کشورهای اسلامی سبب یأس و سرخوردگی مسلمانان شده است.
2- ملّتها می‌بایست در برابر حکّام جائر خود بایستند.
3- آمریکا و مستکبران با تبلیغات و دخالت و توسط حکّام جائر، ملّتهای اسلامی را از دستیابی به رفاه و پیشرفت و استقلال باز داشته‌اند.

نکات استنباطی:

1- انقلاب اسلامی ایران بهترین الگو برای ملّتهای مسلمان در جهت ایجاد امید به اصلاح در آینده است که می‌بایست همچنان الگو قرار گیرد.
2- دشمنان تلاش می‌کنند تا وانمود کنند که بدون تکیه بر قدرتها - بویژه آمریکا - نمی‌توانند به پیشرفت دست یابند، باید به ملّتها فهماند که چنین نیست و نمونه‌ی آن ایران است.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج 13، صص 72 و 73.
2. صحیفه امام (ره)، ج13، ص 85.
3. صحیفه امام (ره)، ج16، ص 511.
4. صحیفه امام (ره)، ج18، صص 90 و 91.

منبع مقاله : گردآوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (11)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.