چند نكته درباره مرغ و تخم مرغ
نويسنده:سیما پارسا
منبع:روزنامه جوان
از آن جا كه گوشت مرغ بسيار آسيب پذير است محل خوبى براى رشد باكترى هاست و نگهدارى درست از آن براى حفظ سلامتى خانواده شما اهميت فراوانى دارد. بنابراين براى شروع مرغ تازه را خوب بشوييد و سپس چنان چه قصد داريد آن را همان روز و يا حداكثر روز بعد بپزيد، بلافاصله در يخچال قرار دهيد. گوشت مرغ خام نبايد بيش از دو روز در يخچال نگهدارى شود، اگر قصد داريد آن را بيشتر نگاه داريد مرغ را در فريزر قرار دهيد. براى ذوب كردن يخ مرغ قبل از پخت نيز هرگز آن را در دماى معمولى نگذاريد بلكه از شب قبل در يخچال قرار دهيد تا به تدريج آب شود. در صورتى كه در منزل مايكروفر داريد. بهترين راه ذوب يخ مرغ استفاده از درجه ذوب يخ مايكروفر است.
  • براى پختن مرغ به روش آبپز مقدار كمى آب استفاده كنيد و مرغ را بر روى حرارت ملايم بپزيد، به اين ترتيب مرغ شما لذيذتر مى شود.
  • براى معطر كردن مرغ هنگام پخت مى توانيد از چند برگ سبزى معطر مانند ترخان، نعنا يا برگ بو و رزمارى استفاده كنيد. همچنين سبزيجاتى مانند سير، پياز، فلفل دلمه اى و كرفس براى معطر كردن مرغ و خوش طعم كردن آب حاصل از پخت آن مناسب هستند، اما اگر هيچ يك از اين سبزيجات را در اختيار نداريد چند عدد هويج و يك قاشق مرباخورى ادويه كارى به آن بيفزاييد.
  • روش ديگر پخت مرغ بدين صورت است كه اول مقدارى پياز و كرفس و هويج را خرد كرده و داخل ظرف ريخته بعد مرغ را بدون آب داخل قابلمه گذاشته و كمى نمك، فلفل و زردچوبه به آن بيفزاييد و بدون آب با حرارت ملايم و با درب بسته بگذاريد مدت ۲۰ دقيقه با آب موجود در خود مرغ بخارپز شود سپس ۵۰ گرم كره به آن اضافه كرده (در صورت تمايل از رب نيز مى توانيد استفاده كنيد) و تفت دهيد سپس يك ليوان آب به آن افزوده و مى گذاريم خوب جا بيفتد.
  • براى سوخارى كردن مرغ ابتدا آن را با يك عدد پياز و مقدار كمى آب بر روى حرارت ملايم اجاق گاز قرار دهيد تا نيم پز شود. سپس قطعات مرغ را در يك صافى خالى كنيد تا آب اضافى آن ها گرفته شود. سپس زرده تخم مرغ را روى قطعات مرغ ماليده و آن را داخل پودر سوخارى بغلتانيد حال مى توانيد آن ها را در روغن سرخ كنيد.
  • براى تخت كردن گوشت سينه يا ران مرغ براى پخت غذاهايى مانند شنيسل آن را پس از جدا كردن از استخوان در ميان دو لايه كيسه فريزرى قرار داده و با وردنه به آن ضربه بزنيد. سپس با غلتاندن وردنه بر روى گوشت مرغ آن را باز كنيد. كيسه فريزر مانع از متلاشى شدن گوشت لطيف مرغ مى شود.
  • براى خوشرنگ شدن مرغ سرخ كرده مقدار كمى زعفران به روغن مصرفى بيفزاييد.
  • تخم مرغ ها را در يخچال و درون بسته بندى درپوش دار يا ظروف دربسته نگهدارى كنيد، چون تخم مرغ به را حتى بوى مواد مختلف موجود در يخچال را از منافذ پوست خود جذب مى كند.همچنين بهترين روش براى پيشگيرى از ابتلا به بيمارى هاى مشترك انسان و دام، آبپز كردن تخم مرغ هاست.
  • براى آبپز كردن تخم مرغ هايى كه پوستشان ترك خورده قبل از انداختن تخم مرغ در آب آن را در يك كيسه فريزر قرار داده و در كيسه را گره بزنيد. به اين ترتيب از خروج مواد داخل تخم مرغ از ترك پوسته پيشگيرى مى كنيد. روش ديگر استفاده از كاغذ آلومينيوم است. تخم مرغ را لاى كاغذ آلومينيوم قرار دهيد و سپس در آب بيندازيد.
  • براى تشخيص تازگى تخم مرغ به پوست آن توجه كنيد. پوست تخم مرغ تازه زبر است اما پوست تخم مرغ كهنه صاف و صيقلى است.
  • براى تشخيص تخم مرغ خام از پخته آن را بچرخانيد، چنان چه به سرعت دور خود بچرخد پخته است.