مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

عفونت کولون می‌تواند طیف وسیعی از علائم مانند اسهال خونی را موجب شود. این مقاله اطلاعاتی را در مورد علائم متداول این بیماری فراهم ساخته است.
کولون colon و یا روده بزرگ آخرین ناحیه از دستگاه گوارش می‌باشد. وظیفه‌ی اصلی کولون (قسمتی از روده‌ی بزرگ)، جذب رطوبت و نمک از پسمانده‌های مواد غذایی پیش از دفع توسط بدن است. هر چند کولون مسئول جذب مواد مغذی نیست، اما نقش بسیار مهمی در جذب آب، پتاسیم و ویتامین‌های محلول در چربی دارد. کولون انسان متشکل از چهار بخش است؛ کولون صعودی یا بالا رونده، کولون عرضی، کولون نزولی یا پایین رونده، و کولون سیگموئید.

چه عواملی باعث عفونت کولون می‌شوند؟

عفونت روده عمدتاً به وسیله‌ی باکتری‌هایی مانند کمپیلوباکتر، شیگلا، اشریشیا کلی، یرسینیا، و سالمونلا ایجاد می‌شود. انتامبا هیستولیتیکا انگلی است که می‌تواند موجب عفونت روده بزرگ شود. انواع خاصی از ویروس‌ها نیز می‌توانند چنین عفونت‌هایی را به وجود آورند. کلستریدیوم دیفیسیل یا C-diff یک نوع هاگ یا اسپور است که باکتری‌ خاصی را بوجود می‌آورد که به عنوان یکی از علل شایع عفونت روده بزرگ در نظر گرفته می‌شود. این باکتری ممکن است با دیگر باکتری‌های مفید در کولون همزیستی کرده و هنگامی که دیگر باکتری‌ها در اثر استفاده از آنتی بیوتیک از بین می‌روند، رشد بدون کنترلی نماید. این عفونت را همچنین کولیت سودوممبرانوس (pseudomembranous colitis) یا کولیت با غشاء کاذب، می‌نامند که مسری نیز می‌باشد. بنابراین، عوامل ایجاد کننده عفونت ممکن است از طریق غذا یا آب آلوده به بدن وارد شوند. در برخی موارد، تماس با افراد بیمار و یا سطوح آلوده برای مبتلا شدن به این بیماری کافی است.

علائم

مشاهده شده که بسیاری از افراد مبتلا، کم و بیش علائم مشابهی را از خود نشان می‌دهند، حتی اگر عوامل ایجاد کننده‌ی این بیماری متفاوت باشند. در ذیل فهرستی از متداول‌ترین علائم یک کولون عفونی شده، ذکر گردیده است.
اسهال آبکی: فرد مبتلا ممکن است بارها نیاز به رفتن به دستشویی پیدا کند. در موارد شدید، اسهال خونی نیز ممکن است ایجاد شود. خون یا موکوس نیز شاید در مدفوع دیده شود، و شخص ممکن است در حال تخلیه‌ی شکم (خارج کردن مدفوع) دچار اسپاسم یا گرفتگی مقعد شود.
درد شکمی: عفونت کولون ممکن است موجب درد شدید متناوب در ناحیه‌ی پایینی شکم شود. درد اغلب به صورت اسپاسم توصیف می‌شود که ممکن است با کار کردن شکم آرام شود.
تب خفیف: در برخی موارد، فرد مبتلا ممکن است دچار تب خفیفی شود. این نشانه‌‌ای است که معمولا با عفونت ناشی از C-diff، کمپیلوباکتر، شیگلا، سالمونلا، و غیره مرتبط است. این نشانه با شدید شدن عفونت، شاید بدتر شود.
کم شدن آب بدن: به دلیل از دست دادن مداوم مایعات ناشی از دفع‌های مکرر، بسیاری از افراد مبتلا دچار کم آبی در بدن می‌شوند. این بیماری ممکن است موجب خشکی دهان، تشنگی بیش از حد، و ضعف عضلانی شود.

علایم دیگر

• نفخ
• تهوع و استفراغ
• از دست دادن اشتها
• سردرد

درمان

دوره درمان با توجه به شرایط بیمار و عامل مسبب مشخص می‌شود. در صورتی که عفونت ناشی از باکتری C-diffباشد، آنتی بیوتیک استفاده نمی‌شود. با این حال، اگر ناگزیر به انجام چنین درمانی باشد برخی از انواع آنتی بیوتیک‌ها را می‌توان برای از بین بردن این باکتری، مورد استفاده قرار داد. تعویض فلور روده‌ای (intestinal flora) (شامـل میـکرو ارگـانیـسـم‌هـایی است که بطور طبیعی در مجاری گوارشی، بصورت همزیستی مسالمت آمیـز، زنـدگی کـرده و در سـلامـت انسـان و یــا مـیزبان نقش دارند) نیز توصیه می‌شود. معمولاً، از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کولون ناشی از انواع دیگر باکتری‌ها استفاده می‌کنند. فرد مبتلا بایستی مقدار زیادی آب بنوشد تا مایعات از دست رفته‌ی بدن بخاطر اسهال جبران شود. مایعات داخل وریدی و الکترولیت در صورت کم آبی شدید تجویز می‌شود. بنابراین، به محض مشاهده‌ی این علائم، به پزشک مراجعه نمایید تا از عوارض و عواقب وخیم جلوگیری شود. با حفظ بهداشت مناسب، از عفونت کولون می‌توان تا حد زیادی ممانعت بعمل آورد. از خوردن گوشت نیمه پخته و یا بسیار کم پخته و نوشیدن آب آلوده خودداری کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. مراجعه به پزشک خود بی‌خطرترین راه تشخیص و درمان هرگونه بیماری است.