زنان باید احساس مسؤولیت کنند
نويسنده: محمد محمدی اشتهاردی
منبع:کتاب «حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فروغ تابان ولایت»
دراین مسیر زنان که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند، باید نقش سازنده داشته باشند، بدانند که آن ها نیز موظّفند دوش به دوش مردان برای زمینه سازی ظهور امام قائم علیه السّلام و برای خودسازی و پاک سازی محیط و قهرمان پروری که آن هم زمینه سازی است، تلاش عمیق و پی گیر و خستگی ناپذیر بنمایند. وقتی در جنگ احد بسیاری از مسلمانان کشته شدند و شخص رسول خدا و امام علی علیهماالسّلام سخت مجروح گردیدند، شایع شد که پیامبر صَلَی اللهُ عَلَیهِ و آلِه و سَلَم نیز شهید شده، زنان مسلمان به خصوص خیلی ناراحت شدند، از خانه ها بیرون آمدند و به تحقیق پرداختند. یکی از این زنان انصار (مسلمان مدینه) از مدینه بیرون آمده و سراسیمه به سوی احد رهسپار شد، در راه مردی را دید که از جبهه بر می گردد، از او پرسید: آیا به پیامبر صَلَی اللهُ عَلَیهِ و آلِه و سَلَم آسیبی وارد شده است؟ آن مرد به جای جواب سؤال زن به او گفت: ای خواهر! پدر شما کشته شده است. زن تکان ملایمی خورد، باز طولی نکشید پرسید: آیا پیامبر صَلَی اللهُ عَلَیهِ و آلِه و سَلَم سالم است؟ آن مرد به جای جواب سؤال زن به او گفت: ای خواهر! برادر شما نیز کشته شده است. زن تکان مختصری عارضش شد، ولی بار دیگر به حال آمد و پرسشش را تکرار کرد، مرد برای بار سوم گفت: ای خواهر! شوهر شما کشته شده است. زن باز تکانی خورد، امّا این بار با خشم و گستاخی گفت: من نمی خواهم بدانم چه کسانی از من کشته شده اند، فعلاً احتیاجی به این ها ندارم، خواهش می کنم بگویید: پیامبر صَلَی اللهُ عَلَیهِ و آلِه و سَلَم در کمال سلامتی است؟ آن مرد در جواب گفت: پیامبر صَلَی اللهُ عَلَیهِ و آلِه و سَلَم در کمال سلامتی است. ناگهان صورت زن از خوشحالی برافروخته شد و با حالی سرشار از عشق به اسلام، قاطعانه گفت: بنابراین قربانی ما هدر نشده است»1 .
یعنی اگر من سه قربانی (پدر و برادر شوهرم) را در راه خدا داده ام به هدر نرفته، چرا که رهبر عزیر اسلام پیامبر صَلَی اللهُ عَلَیهِ و آلِه و سَلَم زنده است و همین افتخار مرا بس. این چنین زنان قهرمان درصدر اسلام بسیار بودند، هم اکنون نیز باید زنان مسلمان این چنین نقش گویا و زاینده و بالنده داشته باشند و بدانند که گردش چرخ انقلاب ها (بدون آن به فرج امام زمان علیه السّلام نزدیک نخواهیم شد) نیمی به دوش زنان است و زن باید خود را درک کند و بداند مسؤولیتی بس سنگین دارد و قبلاً نیز در این باره سخن گفتیم. الگوی زنان مسلمان باید افرادی مانند خدیجه و زینب کبری علیهما السّلام باشد، زینب علیهماالسّلام در شرایط سخت نهضت امام حسین علیه السّلام سه کار مهم را به عهده گرفت:
1- حمایت از رهبرش امام حسین علیه السّلام تا زنده بود و سپس از امام سجاد علیه السّلام .
2- حفظ یتیمان و سرپرستی از آن ها.
3- رساندن پیام شهیدان در کوفه و شام، و با بیانات کوبنده و پرمحتوا در هر جا سخن از آنان گفت. این سه امر مهم را به خوبی انجام داد و مرام آن ها را زنده نگه داشت.

پی نوشت:

1. داستان هایی از تاریخ، نوشته ی سید غلام رضا سعیدی ، ج2، ص46.