از خودتان مراقبت كنيد
نويسنده:مريم دليران
منبع:روزنامه جوان
بر عهده داشتن وظيفه پدرى يا مادرى به مقدار زيادى انرژى نياز دارد، بنابر اين شما به  عنوان يكى از والدين بايد از خودتان مراقبت كنيد و اين كار تنها با برنامه ريزى دقيق قابل اجرا است. ساده ترين كار براى بچه ها اين است كه تمام اوقات بيدارى شما را به خودشان اختصاص دهند. به اين ترتيب در صورتى كه مراقب خودتان نباشيد، به راحتى تمام انرژى و شور و شوق خود را از دست مى دهيد. پس توجه كنيد كه بايد از جسم و روح خود غافل نشده و زمانى را به معاشرت با افراد و پرداختن به فعاليت هايى كه به شما روحيه مثبت، نيرو و اعتماد به نفس مى دهد، اختصاص دهيد.
اگر موارد زير برايتان آشناست، بايد بيشتر به خودتان رسيدگى كنيد:
- متوجه شده ايد كه تازگى ها غذاى شما از باقى مانده غذاى فرزندانتان تشكيل شده است؟
- آيا فعاليت اجتماعى شما به شركت در انجمن اوليا و مربيان محدود مى شود؟
- آيا دويدن به دنبال بچه ها تنها ورزشى است كه به آن مى پردازيد؟

سه مرحله براى پرداختن به نيازهاى شخصى

۱- فهرستى از مكان ها، اشخاص و فعاليت هاى محبوب خود تهيه كنيد. اين موارد نبايد حتماً چيزى فوق العاده باشند، مى توانند در حد تنها قدم زدن در پارك، يك غذاى دلخواه يا گردهمايى با دوستان صميمى باشند.
به موارد زير توجه كنيد:
- ورزش يا فعاليت هاى خارج از خانه (پياده روى، شنا، فوتبال)
- دوستان و اعضاى خانواده كه با آن ها رفاقت داريد و از معاشرت با آن ها لذت مى بريد
- هر چيزى كه به شما آرامش داده يا لبخند بر لبتان مى آورد (يك حمام داغ، يك كتاب خوب، سفرى به كنار دريا يا يك پيك نيك ساده)
هنگامى كه فهرست را تهيه كرديد، آن را مرور كرده و در كنار آن هايى كه علاقه بيشترى به انجام مكررشان داريد، علامت بگذاريد.
۲- برنامه خود را يادداشت كنيد. به كمك همسر، دوستان خوب و خويشاوندان تغييراتى در برنامه معمول روزانه خود ايجاد كرده و محلى به فعاليت هاى مورد نظرتان اختصاص دهيد. براى هر مورد راه حلى قابل اجرا و كسى كه در انجام اين راه به شما كمك كند پيدا كنيد.
براى مثال، ممكن است شما قصد داريد دستكم يك بار در هفته به ورزش بپردازيد. يك روش مى تواند اين باشد كه شما با بچه ها به پارك برويد و در حالى كه آن ها مشغول بازى هستند، به دويدن بپردازيد. در اين فاصله همسر يا دوستتان هم مراقب بچه ها خواهد بود. شما مى توانيد اين كار را به نوبت انجام دهيد تا طرف مقابلتان هم از اوقات فراغت خود لذت ببرد.
۳- برنامه را آغاز كنيد. بهترين و دقيق ترين برنامه ريزى هاى جهان، بدون عمل كردن به آن بى فايده خواهند بود. به محض آغاز برنامه خود متوجه مى شويد كه ارزشش را داشته است زيرا گاهى تنها ۱۰ دقيقه وقتى كه به «خودتان» اختصاص مى دهيد، به روزى شاد و فرح انگيز منجر مى شود.

افراد مثبت

افرادى كه هر روز ملاقات مى كنيد مى توانند تاثير فراوانى بر روى احساس شما نسبت به خودتان بگذارند. هنگامى كه همسر، دوستان و خويشان افرادى مثبت هستند، مى توانيد به نقاط قوت خود توجه كنيد و ديدگاهى خوش بينانه داشته باشيد.
آن دسته از دوستان و افراد خانواده كه بدون هيچگونه حمايت يا ارايه راه حل تنها از شما انتقاد مى كنند، مى توانند به شدت اعتماد به نفس شما را خدشه دار سازند.

آيا مى دانيد كه...

- براى بيشتر افراد، خانواده و دوستان مهمترين پشتيبان هستند.
- افراد خوش بين شرايط بدنى و روانى بهتر و سالم ترى از افراد بدبين دارند.
- تنها ۱۰ دقيقه ورزش سبك مانند پياده روى يا دوچرخه سوارى مى تواند روحيه شما را بهتر كند.
- خنده درمان تنش و اضطراب است و به خصوص براى والدين توصيه مى شود.

اما قبل از هر چيز بدانيد كه...

- از برنامه اى كه براى مراقبت از فرزندانتان چيده ايد كاملاً راضى باشيد و موردى براى نگرانى وجود نداشته باشد.
- در پايان هر روز زمانى را به در ميان گذاشتن مسايل و نكات مثبت و منفى روز خود با همسرتان اختصاص دهيد، اما تمام ساعات با هم بودن را با فكر كردن درباره كار هدر ندهيد.
- از ساعات تعطيلى خود تا حد ممكن بهره مند شويد. در تعطيلات آخر هفته هم به اتفاق اعضاى خانواده كارى انجام دهيد.

اگر تنها هستيد

تنها والد سرپرست فرزندان بودن مى تواند رضايت بخش باشد و شما با فرزندان خود بيشتر احساس نزديكى كنيد، اما نبايد فراموش كرد كه در اين ميان تنش هاى ناشى از تصميم گيرى ها، انجام كارهاى معمول روزانه و در يك كلام مسووليت همه چيز بر دوش شما خواهد بود. اگر شما تنها سرپرست فرزندان خود هستيد، بايد توجه بيشترى به سلامت خود نشان دهيد.