گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
رمز این تقدّم و پیروزی وحدت كلمه بود. اگر وحدت كلمه نبود این پیروزی حاصل نمی‌شد. شما می‌بینید كه الآن از مركز تا هرجا بروید، تمام مملكت با هم، یك مطلب، یك شعار دارند؛ یك شعار، آن هم شعار اسلامی. شعار اینكه رژیم را ما نمی‌خواهیم، سلطنت این سلسله را نمی‌خواهیم، و حكومت اسلامی می‌خواهیم، حكومت عدل اسلامی می‌خواهیم. این وحدت كلمه كه در بین یك ملّت حاصل شد، آن وقت می‌فهمیم به این كه این قدرتهای بزرگ با وحدت كلمه ملّت نمی‌توانند كاری بكنند. چنانچه ما دیدیم این معنا را و من امیدوارم كه این وحدت كلمه تا آخر محفوظ بماند. (1)
رمز موفقیت ما، كه قدرتهای بزرگ دنیا را عقب نشاند و یك قدرت شیطانی مثل قدرت خاندان پهلوی را فروریخت، این رمز موفقیت همین وحدت اقشار و وحدت كلمه بود. اگر بنا بود كه قشر روحانی تنها می‌خواست به جنگ اینها برود خفه می‌كردند او را؛ نویسنده می‌خواست به جنگ آنها برود آنها را از بین می‌بردند؛ دانشگاهی می‌خواست این كار را بكند نمی‌توانست؛ بازار می‌خواست این كار را تنها بكند نمی‌شد؛ دهقان می‌خواست بكند نمی‌شد. این‌كه همه چیز را ما به دست آوردیم، و ان‌شاءالله بعد هم به دست می‌آوریم، این برای همین پیوستگی است كه بین اقشار ملّت حاصل شد و ما باید این همبستگی را نگه داریم. (2)
اجانب گمان نكنند كه می‌توانند خللی در این وحدت ملّی ما ایجاد كنند. این وحدت ملّی، وحدت الهی است؛ به دست خدای تبارك و تعالی ایجاد شده است. اسلام پیشوای ماست، قرآن كریم پیشوای ماست. قرآن كریم ما را به وحدت دعوت كرده است، اسلام ما را به وحدت دعوت كرده است. ما تابع اسلام هستیم. ملّت ایران با این وحدت كلمه و اتّكال به اسلام نهضت را پیش برد و این رمز را از دست نخواهد داد. ایجاد اختلاف نكنید؛ باهم برادر و برابر باشید. از خدای تبارك و تعالی می‌خواهم كه همه ملّت به سلامت و با وحدت كلمه پیش بروید؛ و آن چیزی را كه خدای تبارك و تعالی می‌خواهد كه رفاه عمومی و سعادت عمومی بشر- سلامت عمومی بشر، سعادت روحی بشر- است ان‌شاءالله كه تحقق پیدا كند. سعادت و سلامت همه شما را خواستارم. (3)
حالا تكلیف ما چیست؟ تا حال این شكایتهایی است كه ما از حقوق بشریها داریم. الآن تكلیف ما چیست؟ الآن ما زیاد تكالیف داریم. طبقات مختلف تكالیف مختلف دارند. یك تكلیف عمومی هست، و آن اینكه همه ما با همه قدرت و قوّت كه داریم سعی كنیم كه این نهضت محفوظ بماند؛ این وحدت كلمه محفوظ بماند؛ این خدایی بودن نهضت محفوظ بماند كه همه برای اسلام كار بكنند. همین كه ما را تا حالا آورده و پیروز كرده است؛ چون برای اسلام بود، وحدت كلمه بود، همه ملّت برای اسلام قیام كردند و پیروز شدند. خداوند تأیید كرده. الآن تكلیف همه ما این است كه سعی بكنیم با هرچه قدرت داریم، هر فردی هر مقداری كه قدرت دارد، سعی بكند كه این وحدت كلمه و این اسلامیت نهضت محفوظ بماند. اگر این محفوظ ماند ما پیروزیم؛ هیچ شك نكنید. اگر ما وحدت كلمه‌مان و اسلامیت، این دو تا اگر محفوظ بماند، ما پیروز هستیم. (4)
حالا وقتی است كه همه همّت كنید. نگذارید آن شوری كه در مردم بود، آن اجتماع و اتّحادی كه بود، آن وحدت كلمه‌ای كه بود، آن خدایی بودن كارشان، آن تحوّلی كه در مردم از حیث اخلاق و تعاون پیدا شده بود. همین امروز یا دیشب بود كه یكی كه در همین معركه‌ها بوده است گفت كه وقتی كه یك ساندویچ را یك كسی توی خانه می‌آورد به یك كسی می‌داد، آن تا آن اندازه كه می‌شد تكه تكه‌اش كند تكه تكه می‌كرد و می‌داد به دیگران؛ خودش استفاده نمی‌كرد. تا آن اندازه كه می‌شد تكه كند تكه می‌كرد. لقمه لقمه می‌داد به اشخاص؛ زن و مرد و كوچك و بزرگ با هم یك حس تعاون یك حس مَحبّت پیدا شده بود كه همین معنا اسباب این شد كه بحمدالله دشمن را از میدان بیرون كردید. اگر بتوانیم همین معنا را حفظ بكنیم شك نكنید كه پیروزیم. (5)
برادران عزیز من، فرزندان محترم من، خواهرهای من، برادرهای من، كوشش كنید كه وحدتتان را حفظ كنید از اغراض جزئیه كه همه‌اش برمی گردد به كارهای شیطانی [بپرهیزید‌] امروز اسلام و قرآن در دست شماست. و شما می‌توانید اسلام را و قرآن را ترویج كنید و در همه قشرهای دنیا بیرق اسلام را به پا كنید، اگر وحدت اسلامیتان را حفظ كنید و این قدرت ایمان را، كه با قدرت ایمان پیش بردید، نگهداری كنید. [پیش می‌روید] اگر خدای نخواسته در این حالی كه یك نحو پیروزی پیدا شده است و در اثر قدرت ایمانی و وحدت كلمه بوده است، اگر خدای نخواسته یك سستی در این پیدا بشود، ما اگر بخواهیم پیروز هم بشویم راهمان طولانی خواهد شد. می بینید كه در همه جا توطئه‌ها در دست تحقق است. ریشه‌های گندیده دارند با هم مجتمع می‌شوند و شما برادرها و عزیزهای دانشجو، همه قشرهای ملّت، به هم بپیوندید. دستهای كثیف پیدا شده است كه جدایی بین قشرهای ملّت ایجاد كند. از جدایی و از افتراق ما بهره‌برداری می‌كنند آنها. كوشش كنید كه این وحدت كلمه از دست نرود. و مهمتر اینكه اتّكال به خدا از دست نرود. با اتّكال به خدا، با اتّكا به قرآن كریم، به پیش بروید، كه پیروزید. (6)
من امیدوارم كه آقایان علمای اعلام آن بلاد، از سنندج تا تمام كردستان، و سایر برادرهای ما، علمای اعلام سایر بلاد، مردم را متوجه كنند به این معنا كه ما پیروزیمان با وحدت كلمه و اتّكای به اسلام بود، الله‌اكبر ما را پیروز كرد، حالا هم سلاح ما همان الله‌اكبر است و وحدت كلمه ما را پیروز كرد. حالا هم سلاح‌مان همان وحدت كلمه است. (7)
دعوت به وحدت از اهمّ اموری است كه امروز در جامعه ما لازم است. و تا قشرهای این ملّت وحدت نداشته باشند، همفكر نباشند، هم عقیده نباشند، و با هم آن راهی كه صراط مستقیم اتخاذ نكنند، با هم آن راه را [طی نكنند] به مقصد نخواهند رسید. شما دیدید كه این ملّت در یك برهه از زمان كه با هم وحدت داشتند، و مقاصد دیگری كه داشتند كنار گذاشته بودند، و یك مطلب را دنبال می‌كردند و آن مطلب اینكه رژیم باید برود، آن وقت همه با هم این مطلب را دنبال می‌كردند و عمل هم می‌كردند. همچو نبود كه بگویند باید برود لكن عمل نكنند. من كه ملّت می‌گویم، ملّت همین جمعیت كوچه و بازار و خیابانهاست و همین جنوب شهریها، آنها آن وقت مُستهلك بودند. در عین حالی كه از رفتن رژیم متأثر بودند لكن جمعیتی بوده‌‌اند كه در مقابل این سیل خروشان ملت و این دریای خروشان ملّت چیزی نبودند و لهذا حرفی نمی‌زدند. نمی‌توانستند اظهار كنند و شما دیدید كه با آن وحدتی كه ملّت ما پیدا كرد و همه از یك راه می‌رفتند و یك مقصد داشتند، همه قدرتهایی را كه دنبال این قدرت شیطانی شاه بود شكستند. (8)
شما عزیزان باید شور خودتان را حفظ كنید؛ نهضت خودتان را حفظ كنید. ملّت ایران باید رمزی را كه دیده است برای جلوگیری از مقاصد شوم استعمار و قطع ایادی آنها، كه - آن رمز، وحدت كلمه و اتكال به خدای متعال بود- حفظ كند؛ با حفظ این رمز می‌توانید بر مشكلات غلبه كنید. (9)
باید ملّت ایران این پیروزی را و این نهضت را حفظ كنند. اگر این نهضت خدای نخواسته رو به سستی گراید، باید مهیای اعاده مصیبتهای سابق باشیم. اگر تفرقه‌ای بین ملّت ما حاصل بشود، اگر دستهای جنایتكاری بین ملّت ما تفرقه بیندازد باید ملّت باز خودش را مهیا كند برای اختناقها و برای چپاولگریها و برای عقب‌ماندگیها. رمز پیروزی ما وحدت كلمه و اتّكال به خدا و اتّكال به اسلام بود. این رمز را ملّت ما نباید از دست بدهد. (10)
همه با هم باشید، این بار را به آخر خواهید رسانید و اگر خدای نخواسته اختلافی بین قشرها پیدا بشود، من ترس این را دارم كه باز مسائل قبل اعاده شود. باید این رمز پیروزی را كه وحدت كلمه و اتّكا به قرآن مجید است حفظ كنیم و همه با هم به پیش برویم. (11)
ما همه برادر هستیم و همه با هم باید باشیم. رمز پیروزی ما همین وحدت كلمه و هم پیوستگی ما به هم بود. رمز پیروزی ما توجه به خدای تبارك و تعالی و پاسداری اسلام بود. این رمز را حفظ كنید، این وحدت را حفظ كنید، این همبستگی را حفظ كنید، این توجه به اسلام را حفظ كنید. خداوند شما را پیروز كند بر همه امور. ما الان باز پیروزی مطلق برایمان حاصل نشده است. ما نصف راه را رفتیم. (12)
درود بر شما ملّت ایران! مرگ بر آنها كه می‌خواهند این وحدت كلمه را به هم بزنند! آنها كه خیال كردند می‌توانند این وحدت كلمه را به هم بزنند خیال خامی كرده‌اند. رمز پیروزی را ایران یافته است؛ آن رمز، توجّه به خدا، وحدت كلمه. این وحدت كلمه را حفظ كنید، این توجّه به خدا را حفظ كنید تا پیروز باشید. نگذارید خائنان در صفوف فشرده شما نفوذ كنند، نگذارید آنهایی كه تفرقه افكنند به بهانه‌های بیجا در بین شما تفرقه بیندازند؛ جلو این تفرقه‌ها را بگیرید. برای اسلام خدمت كنید؛ اسلام مأمور كرده ما را به وحدت كلمه. تفرقه‌اندازان از اسلام بیرونند. خداوند تمام شما را، تمام اقشار ملّت را، شما بزرگان آمل را حفظ كند؛ و تمام ما با وحدت كلمه و با اسلام عزیز به پیش برویم و این نهضت را به ثمر برسانیم. (13)
دو مطلب را در نظر بگیرید: یكی وحدت كلمه كه همه با هم باشید و یكی برای خدا بودن كه قیاممان و نهضتمان برای خدا باشد. خدای تبارك و تعالی دستور داده است به رسول اكرم- (صلی‌الله‌علیه و آله و سلم)- كه بگو به امت ما كه من یك موعظه دارم، فقط یك دانه موعظه؛ و آن این است كه برای خدا قیام كنید، قیام كنید برای خدا: اُعِظُكُم بِوَاحِدَهٍ أن تَقومُوا‌لله (14).
دیدید كه اسلام بود كه ما را به پیش برد؛ وحدت كلمه و توجّه به اسلام بود كه نهضت ما را پیروز كرد؛ از این به بعد هم اگر همین معنا محفوظ بماند، توجه به اسلام [و] وحدت كلمه، این دو كلمه رمز پیروزی شماست. توجه به اسلام، چنانچه دیدید همه می‌گفتند جمهوری اسلامی [و] وحدت كلمه، چنانچه دیدید همه می‌گفتند جمهوری اسلامی. همه با هم یك مطلب می‌گفتند، و آن یك مطلب اسلام بود. آن‌كه ما را پیروز كرد همین معنا بود و آنچه ما را پیروز می‌كند باید همین معنا باشد. (15)
همه دیدید در پناه وحدت كلمه و در پناه قدرت اسلام این پیروزی را تحصیل كردید و رمز پیروزی شما ایمان و وحدت كلمه بود، در ظرف یكی- دو ماه قریب صد گروه با اسمهای مختلف اظهار وجود كردند. یعنی آن انسجامی كه ملّت به هم پیدا كرد و آن وحدتی كه ملّت پیدا كرد، و اجانب احساس كردند كه با وحدت كلمه ملّت و با قدرت ایمان، هیچ قدرتی نمی‌تواند مقابله كند با این قدرت، درصدد برآمدند این قدرت را تضعیف كنند؛ هم قدرت اسلامی را؛ و هم وحدت كلمه را. زحمتهای چندین ساله‌ای كه برای انسجام گروههای مختلف و برای وحدت كلمه بود، اجانب درصدد برآمدند كه به هدر بدهند این زحمتها را و با دستهای ناپاك خودشان و با بی‌توجهی به بسیاری از اشخاصی كه ادعای همه چیز می‌كنند، این زحمتها نزدیك است به هدر برود. ما گروههای مختلف را مجتمع كردیم و این سدّ را شكستیم و الآن گروههای مختلف، حدود صد گروه، تاكنون اظهار وجود كرده‌اند! و این اظهار وجود منتهی به معدومیت همه خواهد شد. (16)
آن خطری كه الآن برای ماست این است كه مكتب ما شكست بخورد؛ اسلام شكست بخورد. این خطر بزرگترین خطری است كه الآن متوجه به ماست. و آنكه ما را تا این‌جا رساند و پیروز كرد این بود كه قشرها با هم اختلاف نداشتند. همه با هم فریاد می‌كردند كه جمهوری اسلامی می‌خواهیم؛ فرقی مابین شهر و ده نبود؛ مركز و سرحدّات نبود. همه دست به هم دادند و فریاد كردند كه ما جمهوری اسلامی می‌خواهیم. و این دو جهت، كه یكی وحدت كلمه همه بود، اكثراً با هم بودند، و یكی هم مقصد؛ مقصد اسلامی بود، شما را پیروز كرد. شما الآن یك لشكر فاتح هستید. امّا لشكرهای فاتح در سابق هم غالباً این طور بود كه بعد از فتح، طوری می‌شد كه شكست می خوردند. امروز من برای یك جمع دیگر كه صحبت كردم هیتلر را مثال زدم كه حركت كرد و نهضت كرد و زد و كُشت و فرانسه را فتح كرد و سایر كشورها را فتح كرد و حمله كرد به شوروی، با آن قدرتی كه شوروی داشت، فتح كرد بسیاری از جاها را، لكن نتوانست نگه دارد. آن فتح و پیروزی كه كرده است نتوانست نگه دارد. چون نتوانست نگه دارد، شكست خورد و منتهی شد به آنجایی كه خودكشی می‌گویند كرد. فاتحها همیشه تقریباً این طوری بودند كه بعد از اینكه فتح می‌كردند، یك عواملی پیدا می‌شد كه اینها را به شكست منتهی می‌كرد. (17)

راهبردهای تصریحی:

1- رمز پیرزوی ملّت ایران همواره اتكال به خداوند و وحدت كلمه است.
2- ملّت ایران باید همواره رمز پیروزی خود را به یاد داشته و از آن محافظت كند.
3- هیچ عاملی نباید وحدت و اتّكال به خداوند را در ملّت تضعیف كند.
4- رمز پیروزی انقلاب، رمز بقای آن و حل مشكلات نیز هست.

نكات استنباطی:

1- دشمن تمام عزم خود را جزم نموده است تا با ایجاد تفرقه و سست كردن اتّكال به خداوند، رمز پیروزی ملّت ایران را بی‌اثر كند.
2- چون انقلاب با اتّكال به خداوند و برای اسلام انجام گرفت لذا نصرت الهی مددكار ملّت ایران گردید.
3- هیچ عاملی غیر از اسلام و علائق دینی مردم نمی‌توانست آنان را به حركت واداشته و در راه پیروزی، این همه صبوری و مجاهدت نمایند.
4- هر عاملی كه وحدت و اتّكال به خداوند را در ملّت سست و بی‌اثر كند، غلط و باطل است، در هر لباس و هر شعاری كه باشد.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 99.
2. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 188.
3. صحیفه امام (ره)، ج7، ص 101.
4. صحیفه امام (ره)، ج7، صص 315 و 316.
5. صحیفه امام (ره)، ج8، ص 30.
6. صحیفه امام (ره)، ج11، ص 353.
7.صحیفه امام (ره)، ج13، ص 155.
8. صحیفه امام (ره)، ج13، ص 399.
9. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 376.
10. صحیفه امام (ره)، ج6، صص 392 و 393.
11. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 406.
12.صحیفه امام (ره)، ج6، ص 416.
13. صحیفه امام (ره)، ج7، صص 129 و 130.
14. صحیفه امام (ره)، ج7، ص 347.
15. صحیفه امام (ره)، ج7، ص 420.
16. صحیفه امام (ره)، ج8، ص 477.
17. صحیفه امام (ره)، ج8، صص 484 و 485.

منبع مقاله:
گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره‌ی سیاسی حضرت امام خمینی(قدس‌سره)(10)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول.