دوستان اينترنتى، دشمنان خانگى
نويسنده:رضوان السادات ميرمحمدى
منبع:مجله پرسمان
در شماره پيش گفتيم كه بسيارى از دوستى‏ها به مدد اتاقهاى گفت‏وگو و چت‏روم‏هاى داخلى و خارجى طعم ديگرى دارد. اگرچه در بسيارى از كشورها افراد از چت، براى تبادل اطلاعات و دوست‏يابى‏هاى علمى - تحقيقاتى استفاده مى‏كنند، اما در ايران جوانان ساعت‏ها به گفت‏وگوهاى تفريحى مى‏پردازند. و حالا ادامه مطالب...
به عقيده عده‏اى از طرفداران چت روم‏هاى داخلى،«حالا كه مى‏توان با هر كسى دوست شد، چرا يكى دوتا(حالا كه ماليات هم ندارد!)»؟ اين امر، خود دليلى است بر بى اعتمادى اكثر افراد به چت‏روم‏هاى داخلى؛ زيرا گاهى افرادى خود را داراى تحصيلات عالى، موقعيت‏هاى اجتماعى و از طبقات خاص فرهنگى معرفى مى‏كنند و در صدد ايجاد رابطه دوستى با ديگران بر مى‏آيند و با جلب اعتماد آنان و پى بردن به مسائل شخصى افراد، پس از مدتى به اخاذى و باج خواهى از آنان مى‏پردازند كه اين مسائل علاوه بر ضربه‏هاى روحى و عاطفى ناشى از وابستگى و اعتماد به شخص مقابل، موجب جرايم غير قابل تصور و در مواردى منجر به قتل و جنايت مى‏گردد.على اسلامى(علوم اجتماعى)، مخالفت خود را با چت ابراز داشته، معتقد است كه افراد تحصيل كرده وقت خود را صرف چت نكرده، بلكه از كتابخانه‏هاى اينترنتى استفاده مى‏كنند.
محمد شش خان(نساجى)، دوست اينترنتى را به سبب خطرات احتمالى آن رد كرده، مى‏گويد: «لزومى ندارد كه به دنبال چنين دوستانى بروم؛ چون خطاى زيادى دارد».
سحر(سال دوم زبان انگليسى)، دوست اينترنتى را بسيار عالى دانسته، اين چنين از آشنايى خود گفته است: «به طور اتفاقى با شخصى روبه‏رو شدم كه بسيار فهميده بود و در رفع مشكلات درسى ام بسيار كمكم مى‏كرد و بعدها اين آشنايى تبديل به دوستى خانوادگى شد و الان من در شرف ازدواج با ايشان هستم؛ اما نمى‏شود به همه اعتماد كرد؛ من شانسى با آدم خوبى روبه‏رو شدم».
سعيد. ب(پژوهشگرى علوم اجتماعى):«در چت روم‏هاى داخلى و خارجى، دوستان بسيارى پيدا كرده‏ام كه در مورد مسائل روز و مناسبت‏ها، مثل انتخابات ،چهارشنبه سورى، عيد نوروز و... با هم صحبت مى‏كنيم؛ اما به هر حال معلوم نيست چه كسى راست مى‏گويد و چه كسى دروغ! بعضى‏ها پسرند و خود را دختر معرفى مى‏كنند و گاه برعكس. كافى است خود را دختر معرفى كنيم؛ آن وقت آن قدر پيغام دريافت مى‏كنى كه كامپيوتر هنگ مى‏كند. به هر حال روى اين روابط نمى‏شود حساب كرد و براى ازدواج هم همين طور».
محمود كاظمينى(نساجى)، عدم آشنايى افراد با زبان انگليسى را دليل عمده استفاده نكردن از چت روم‏هاى مفيد خارجى مى‏داند و دوست اينترنتى را به دليل عدم اطمينان به شخص مقابل توصيه نمى‏كند.
مريم سليمى(نرم‏افزار):«اينترنت عاليه؛ خود من كلى مطلب مرجع مورد نياز براى انجام پروژه پايانى را از طريق ايميل از يكى از اساتيد دانشگاه فردوسى مشهد به دست آورده‏ام كه واقعاً جامع و كامل بود».
احسان مير محمدى(معمارى):«دوستى‏هاى اينترنتى تا زمانى خوب است كه افراد حريم خود را رعايت كنند. همه چيز به خود آدم بستگى دارد؛ اما مشكل زمانى شروع مى‏شود كه رابطه عاطفى و در حقيقت نوعى وابستگى و عادت بين آنها ايجاد مى‏گردد. به هر حال دوست اينترنتى پشت خيلى چيزها خود واقعى اش را پنهان مى‏كند».
بهاره.ج(علوم ارتباطات): «دوستى اينترنتى همه‏اش خالى بنديه! نبايد به چيزى كه دل ندارد، دل بست.»
على احمدى(كامپيوتر):«در چت روم‏هاى ايرانى، بيشتر، مسائل و حرف‏هاى غير اخلاقى مطرح مى‏شود؛ به همين دليل ترجيح مى‏دهم از آن استفاده نكنم. دوست عادى بهتر است؛ چون در اين دنياى غير واقعى، خيلى تقلب مى‏شود».
آقاى سِمكو پناه(ترم آخر الكترونيك):«اينترنت فوق العاده است و من از اين طريق توانسته‏ام با يكى از دانشگاه‏هاى اتاوا ارتباط برقرار كنم و با ارسال سوابق تحصيلى‏ام، بورس آن دانشگاه راكسب كنم. استفاده از اينترنت، به فرهنگ افراد بستگى دارد؛ به طورى كه بزرگى مى‏گويد: وقتى ما براى استفاده از هواى تازه، پنجره‏اى را مى‏گشاييم، مسلماً به همراه آن گردوغبار و... نيز وارد خانه خواهد شد».
جمعى ديگر از دانشجويان اصلاً اطلاعاتى از دوستان اينترنتى و...نداشته‏اند و عده‏اى ديگر اينترنت را فقط مختص رشته كامپيوتر مى‏دانند؛ اما به گفته گروهى ديگر، دوست اينترنتى پيش كش! فكرى به حال كامپيوترهاى سايت دانشگاه بكنيد كه يا به اينترنت وصل نيستند يا فقل مى‏كنند يا فارسى ندارند و تازه اگر همه اينها درست باشد، آن قدر سرعت پايين است كه از خير هر چى درس و پروژه و...مى‏گذرى تا چه رسد به گشت زنى در سايتهاى تفريحى...».
در اين ميان، افرادى نيز مشغول همسر يابى اينترنتى هستند؛ پديده‏اى كه از لابه لاى سايت‏ها و چت‏روم‏هاى داخلى و خارجى سربرآورده، در كشور ما عمرى حدود پنج سال دارد و افراد از طريق فرم اطلاعات شخصى، خصوصيات ظاهرى، عقايد و ساير مسائل روحى و شخصيتى خود، فرد مورد نظر خود را انتخاب مى‏كنند. اين مسئله هر چند با ارائه احكام شرعى و مسائل قانونى انجام مى‏گيرد و باعث گسترش اينترنت در حوزه‏هاى غير تخصصى و خصوصاً اجتماعى مى‏شود، اما يك نكته هنوز باقى است و آن اين كه مشكل جوان امروز، يافتن همسر مناسب نيست؛ بلكه معضلات اقتصادى و فرهنگى است. اينترنت شايد بتواند افرادى را با هم آشنا سازد، اما آيا مسائل و مشكلات زندگى مشترك را نيز حل خواهد كرد؟ شگفت آور است اگر بدانيم كسب مقام جهانى طلاق به لطف ازدواج‏هاى اينترنتى، چند سالى است كه از آن كشور ماست.1
لازم به ذكر است كه چت‏روم‏ها و گردهمايى‏هاى اينترنتى و سايت‏هايى نيز وجود دارند كه در ظاهر با عنوان بحث‏هاى علمى - دانشجويى، عضوگيرى كرده، به نقد و بررسى موضوعات مختلفى مى‏پردازند؛ موضوعاتى كه بيشتر مغرضانه بوده، در جهت نيل به اهداف و مقاصد گروه‏ها و احزاب مختلف طراحى شده‏اند و بسيارى از آنها با برقرارى گفت‏وگوهاى اينترنتى و جلب اعتماد جوانان، آنها را به نقاط مشخص كشانده، بعد از اغفال، مورد سوء استفاده قرار مى‏دهند.
ترويج افكار انحرافى و بيان دلايل و توجيهات، ارائه نظريه‏ها و تئورى‏هاى ضد مذهب و طرح سؤالاتى مغرضانه، از جمله مطالبى است كه در برخى از سايت‏هاى داخلى و خارجى به چشم مى‏خورد.
كاربرد زبان نفرت در اينترنت، به جهت دامن زدن به مسائل نژادى و بيگانه ستيزى، سوء استفاده از مسائل و مشكلات مطرح در جامعه، طرح موضوعاتى چون جنگ، آزادى، دموكراسى و... به گونه‏اى كه اهداف آنان را تأمين نمايد و نيز تحريك نسل جوان و ارائه برداشت‏هاى نادرست از حوادث و رويدادهاى جهانى و... همه و همه كافى است تا اينترنت را از يك ابزار كارآمد و سودمند، به اسلحه‏اى خطرناك در دستان سود جويان و مغرضان مبدل كند و بى شك قربانى اين سلاح، همه آنانى هستند كه ارزش‏هاى علمى و هزينه‏هاى اقتصادى و آرمان‏هاى انسانى اين تكنولوژى را به خوبى درك نكرده، دشمنان پنهان را دوست مى‏پندارند.

پى نوشت:

Keyhan Web Page (1
با تشكر فراوان از دكتر يونس شكر خواه، روزنامه نگار. (DOT_weblong)
و با سپاس از مديريت محترم سايت اينترنتى دانشگاه آزاد اسلامى واحد اراك.