كلام امام (اتكا به دانش و فرهنگ حوزوى)

اول چيزي كه بر ملت لازم است و بر دانشگاهها لازم است و بر دانشكده¬ها لازم است و بر همه ملت لازم است اين است كه اين مغزي كه حالا شده است يك مغز اروپايي يا يك مغز شرقي، اين مغز را بردارند يك مغز انسان خودماني، انساني ايراني ـ اسلامي، همان طور كه آنها شستشو كردند مغزهاي ما را، مغزهاي بچه هاي ما را و به جاي مغز خودشان مغز ديگري را نشاندند، ما هم حالا عكس العمل نشان بدهيم و شتسشو كنيم مغز خودمان و بچه¬هاي خودمان را يك مغز اسلامي ـ انساني جايش بنشانيم تا از اين وابستگي فرهني و وابستگي فكري بيرون بياييم. اگر ما از وابستگي فكري بيرون بياييم، همه وابستگيها تمام مي¬شود. اينكه ما وابسته شديم، در اقتصاد وابسته هستيم، در ـ عرض مي¬كنم كه ـ فرهنگ وابسته هستيم، در همه چيز وابسته هستيم مبدأ اين همين است كه در فكر وابسته هستيم. فكرمان نمي¬تواند بكشد اين را كه ما خودمان هم فرهنگ داريم، خودمان هم فرهنگمان غني است، خودمان هم همه چيز داريم¬.
صحيفه امام، 9 ، ص 167

مقابله با خود باختگى در مقابل فرهنگ بيگانه
ما خودمان را باخته¬ ايم در مقابل غرب، شرق خودش را باخته است، تا از اين باختگي بيرون نيايد، تا محتواي خودش را پيدا نكند نمي¬تواند مستقل باشد.
صحيفه امام، ج 9 ، ص 379

استفاده از دانش غربى به حذف بدى جان آن
من نمي¬گويم كه علم را از خارج ياد نگيريم ... لكن من مي¬گويم كه از آنها خوب¬¬هايش را ياد بگيريد، بدهايش الغاء كنيد. اينها بدها را به ما تعليم مي¬دهند خوب¬ها را نمي¬دهند.
صحيفه امام، ج 10 ، ص 434

دانشگاه اسلامى
¬بايد دانشگاه اسلامي بشود تا علومي كه در دانشگاه تحصيل مي¬شود در راه ملت در راه تقويت ملت و با احتياج ملت همراه باشد¬.
صحيفه امام، ج 12، ص 251

علمى مفيد است كه با تربيت الهى باشد
¬ساده¬انديشي است كه ما گمان مي¬كنيم كه فقط تخصص، ميزان است و علم، ميزان است. علم الهي هم ميزان نيست علم توحيد هم ميزان نيست. علم فقه و فلسفه هم ميزان نيست. هيچ علمي ميزان نيست. آن علمي ميزان است و آن علمي براي بشر سعادت است كه تربيت در او باشد، كه او از مربي القا شده باشد، از كسي كه تربيت الهي شده است القا بشود به بشر.
صحيفه امام، ج 13 ، ص 510

رهايى دانشگاه از وابستگى به فرهنگ بيگانه
¬آنكه ما اصرار داريم به اينكه دانشگاه كه مغز متفكر يك ملت است بايد از وابستگيهاي به شرق و غرب كنار برود و نمي¬شود كه كنار برود الاّ اينكه فرم اسلامي را پيدا بكند.
صحيفه امام، ج 14 ، ص359

ارزش علم در اسلام
¬اسلام براي علم آن قدر اجر قائل است كه شايد ديگر مسالك آن قدر قائل نباشند. در اسلام دانش بزرگترين چيز است لكن نه دانش آن طوري كه ما را به تباهي بكشد، نه دانشمندان آن طوري كه ملّت ما را به آغوش غرب يا شرق ببرد. اسلام كوشش دارد كه علم را در مغزهاي مستقل، در مغزهايي كه به طرف شرق و غرب نيستند، در مغزهايي كه به اسلام فكر مي¬كنند بار بياورد و اين استقلال است كه مي¬تواند كشور ما را مستقل كند¬.
صحيفه امام، ج 14 ، ص 431

اعتماد به نفس در دانشمندان داخلى
¬مخترعين ما مي¬توانند در سطح بالا اختراع بكنند مبتكرين ما مي¬توانند در سطح بالا ابتكار كنند به شرط اينكه اعتماد به نفس خودشان داشته باشند¬.
صحيفه امام، ج 18، ص 189

جايگزينى فرهنگ اسلامى به جاى فرهنگ غرب
¬خروج از فرهنگ بد آموز غربي و نفوذ و جايگزين شدن فرهنگ آموزنده اسلامي ملّي و انقلاب فرهنگي در تمام زمينه¬ها در سطح كشور آنچنان محتاج تلاش و كوشش است كه براي تحقق آن ساليان دراز بايد زحمت كشيد و با نفوذ عميق ريشه¬دار غرب مبارزه كرد¬.
صحيفه امام، ج 19 ، ص110 و 111

تلاش علما و دانشمندان براى معرفى فرهنگ غنى اسلام
بالاخره هر طايفه¬اي از علماي اعلام و دانشمندان معظم به بعدي از ابعاد الهي اين كتاب مقدس، دامن به كمر زده و قلم به دست گرفته و آرزوي عاشقان قرآن را برآورند و در ابعاد سياسي، اجتماعي، اقتصادي، نظامي، فرهنگي و جنگ و صلح قرآن وقت صرف فرمايند تا معلوم شود اين كتاب سرچشمة همه چيز است؛ از عرفان و فلسفه تا ادب و سياست، تا بي¬خبران نگويند عرفان و فلسفه بافته¬ها و تخيلاتي بيش نيست و رياضت و سير و سلوك كار درويشان قلندر است، يا اسلام به سياست و حكومت و ادارة كشور چه كار دارد كه اين كار سلاطين و رؤساي جمهور و اهل دنياست. يا اسلام دين صلح و سازش است و حتي از جنگ و جدال با ستمكاران بري است. و به سر قرآن آن آورند كه كليساي جاهل و سياستمداران بازيگر به سر دين مسيح عظيم الشأن آوردند.
صحيفه امام، ج 20، ص 93

احياى هويت اسلامى در جهان
¬من به صراحت اعلام مي¬كنم كه جمهوري اسلامي ايران با تمام وجود براي احياي هويت اسلامي مسلمانان در سراسر جهان سرمايه گذاري مي¬كند. و دليلي هم ندارد كه مسلمانان جهان را به پيروي از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نكند و جلوي جاه طلبي و فزون طلبي صاحبان قدرت و پول و فريب را نگيرد. ما بايد براي پيشبرد اهداف و منافع ملت محروم ايران برنامه ريزي كنيم.
صحيفه امام، ج 21، ص 91 و 92

تلفيق فرهنگ علوم تجربى با علوم نظرى
فرهنگ دانشگاه¬ها و مراكز غير حوزوي به صورتي است كه با تجربه و لمس واقعيت¬ها بيشتر عادت كرده است تا فرهنگ نظري و فلسفي، بايد با تلفيق اين دو فرهنگ و كم كردن فاصله¬ها، حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند تا ميدان براي گسترش و بسط معارف اسلام وسيع¬تر گردد.
صحيفه امام، ج 21 ، ص 99

توجه به موضوعات جديد علوم اسلامى
چه بسا شيوه¬هاي رايج اداره امور مردم در سال¬هاي آينده تغيير كند و جوامع بشري براي حل مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند.
صحيفه امام، ج 21 ، ص 292

مكتب جامع و كامل اسلامى
اسلام ... مكتبي است كه بر خلاف مكتبهاي غير توحيدي در تمام شؤون فردي و اجتماعي و مادي و معنوي و فرهنگي و سياسي و نظامي و اقتصادي دخالت و نظارت دارد و از هيچ نكته ولو بسيار ناچيز كه در تربيت انسان و جامعه و پيشرفت مادي و معنوي نقش دارد فروگذار ننموده است.
صحيفه امام، ج 21 ، ص 402 و 403