گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت





 


این فلسطین که اکنون در رأس مصیبتهاست؛ این اختلاف کلمه و سرسپردگیهای بعضی از سران ممالک اسلامی‌ که با داشتن منابع طبیعی سرشار و ذخایر گرانبها و جمعیت هفتصد میلیونی نتوانسته‌اند دست استعمار و صهیونیسم را از بلاد اسلامی ‌قطع کرده و به نفوذ ایادی آن پایان بخشند؛ این هواهای نفسانیه و دست‌نشاندگی بعضی دوَل عربی است که موجب شده جمعیت صد میلیونی عرب نتوانند فلسطین را از چنگال اسرائیل برهانند.

باید بدانند که مقصود دوَل بزرگ استعمار از ایجاد اسرائیل، تنها اشغال فلسطین نیست؛ بلکه اگر به آنان فرصت داده شود، تمام کشورهای عربی - العیاذبالله - به سرنوشت فلسطین دچار خواهند شد. اکنون که گروهی از مردان فداکار فلسطین به منظور تعیین سرنوشت خویش، به دست خویش - که همانا آزادی فلسطین است - بر ضد مشتی غاصب متجاوز قیام مردانه کرده‌اند و به جان، برای رهایی اراضی مغصوبه و سرزمین‌های اشغال شده کوشش می‌کنند، می‌بینیم که عمال استعمار، دیروز با آنان در اردن چه کردند و امروز در لبنان چه می‌کنند. تبلیغات و دسایس سوء و همه جانبه در کار است؛ دستهای ناپاک اذناب استعمار به فعالیت مشغول است که طوایف مسلمین را از این گروه فداکار جدا کند و آنان را از مراکز حساس سوق‌الجیشی - که امکان عملیات و ضربه زدن به قوای غاصب اسرائیل از آنجا میسر است - بیرون براند. (1)

بحق باید گفت که غصب فلسطین به دست اسرائیل متجاوز و با همکاری دولتهای بزرگ استعماری، برای همه مسلمین و نیز برای مسلمانان ایران فاجعه بود، فاجعه‌ای بسیار دردناک.

و باید گفت متجاوز اصلی در این فاجعه همان دولتهای استعماری آن زمان بودند که این توطئه را علیه مسلمین در این منطقه طرح‌ریزی کردند و کشورهای اسلامی ‌از دست ابرقدرتها مصیبتهای زیادی دیده‌اند و این هم یکی از مصایب بزرگ بود، منتها به دست صهیونیستها. (2)

مسأله قدس یک مسأله شخصی نیست و یک مسأله مخصوص به یک کشور و یا یک مسأله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه‌ای است برای موحّدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده، از روزی که مسجدالاقصی پی‌ریزی شد تا آنگاه که این سیّاره در نظام هستی در گردش است.

و چه دردناک است برای مسلمانان جهان در عصر حاضر که با داشتن آن همه امکانات مادّی و معنوی، در مرئی و منظر آنان به پیشگاه خداوند متعال و رسولان عالی قدرش اینچنین جسارت واقع شود، آن هم از یک مشت اوباش جنایتکار و چه ننگ است برای دولتهای اسلامی‌ که با در دست داشتن شریان حیاتی ابرقدرتهای جهان بنشینند و تماشاگر باشند که امریکا ابرجنایتکار تاریخ، یک عنصر فاسد بی‌ارزش را در مقابل آنان علم کند و با عدّه‌ای ناچیز عبادتگاه مقدّس و قبله‌گاه اوّل آنان را از آنان غصب نموده و با کمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت‌نمایی کند و چه شرم‌آور است سکوت در مقابل این فاجعه بزرگ تاریخ و چه زیبا بود که بلندگوهای مسجداقصی از همان روز که اسرائیل - این عنصر خبیث - دست به کار این جنایت عظیم شده بود، به صدا درمی‌آمدند. (3)

اکنون که مسلمانان انقلابی و شجاع فلسطین با همّتی عالی و با آوای الهی از معراج‌گاه ختمی‌ (ص) خروش برآورده و مسلمانان را به قیام و وحدت دعوت نموده‌اند و در مقابل کفر جهانی نهضت نموده‌اند، با کدام عذر در مقابل خداوند قادر و وجدان بیدار انسانی می‌توان در این امر اسلامی ‌بی‌تفاوت بود؟ اکنون که خون جوانان عزیز فلسطین دیوارهای مسجد قدس را رنگین کرده است و در مقابل مطالبه حق مشروعشان از مشتی دغلباز، با مسلسل جواب شنیده‌اند، برای مسلمانان غیرتمند عار نیست که به ندای مظلومانه آنان جواب ندهند و همدردی خود را با آنان اظهار نکنند؟ باشد که فریاد همدردی آنان دولتها را بیدار کند که از قدرت عظیم اسلامی‌استفاده کرده و دست امریکای جهانخوار، این جنایتکار تاریخ را که از آن طرف دریاها به پشتیبانی ستمگران، دست پلید اسرائیل را می‌فشارد قطع کنند و خود و ملّتهای مظلوم جهان را نجات دهند. (4)

امروز شما فلسطین را می‌بینید. بی‌استثنا من می‌خواهم عرض کنم، بی‌استثنا باید عرض کنم که همه دست به هم دادند، که نگذارند که ملّت فلسطین این راهی را که الآن پیش گرفته است باقی باشد؛ یا به صورت دلسوزی برای فلسطین که حیف، فلسطین دارد چه می‌شود، چه می‌شود، خوب است که یک قدری مثلاً مماشات کند، تا کار درست بشود!
و ملّت فلسطین بداند که اگر یک قدم عقب بگذارد راجع به همین معنایی که الآن در دست دارد، دوباره برمی‌گردد به آن حال اوّل. و الآن فلسطین، یهود را تقریباً دارد پایمال می‌کند و امیدوارم که بکند و اگر این معنای اسلامی ‌را در دست بگیرد و به حرف کسانی که خیرخواهی می‌کنند به خیال خودشان، یا به خیال خودشان نه، می‌خواهند گول بزنند [گوش بدهند]، کسانی که می‌گویند که یک قدری آتش بس باشد، یک پنج ماهی، یک چیزی آتش بس باشد، یک کسانی بیایند این کار را بکنند، از این حرفهایی که می‌دانید همه، همه اینها برای این است که نگذارند که این فلسطین به این کاری که دست زده است این کار را پیش ببرد. می‌خواهند ساکتش کنند، دوباره پایمالش کنند. نسبت به ما هم همینطور است.

اگر یک وقت دیدید که روی خوشی نشان می‌دهند، بدانید که این روی خوش دلیل بر این است که می‌خواهند ما را پایمال کنند. هر وقت آنها روی خوش نشان دادند شما سخت‌تر بگیرید. (5)

راهبردهای تصریحی:

1- مسأله فلسطین در رأس مصیبتهای جهان اسلام است.
2- مسأله قدس مربوط به همه ی مسلمانان است و همه باید در آزادسازی آن به فلسطینیان کمک و همکاری نمایند.

نکته استنباطی:

1- اسرائیل سعی دارد که مسأله فلسطین را یک مسأله‌ی صرفاً مذهبی جلوه دهد در حالی که یک مسأله‌ی انسانی هم هست.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج2، ص 461.
2. صحیفه امام (ره)، ج5، ص 237.
3. صحیفه امام (ره)، ج16، ص 190.
4. صحیفه امام (ره)، ج16، صص 190 و 191.
5. صحیفه امام (ره)، ج20، ص 473.

منبع مقاله :
گردآوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (12)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.