گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت





 


آیا با این وضع، مسلمین و دوَل کشورهای اسلامی‌در مقابل خداوند تعالی در مقابل عقل و وجدان، تکلیفی ندارند؟ مردان فداکار فلسطین به دست عمال استعمار در کشورهای مستعمره کوبیده شوند و اینها ساکت نشینند یا دامن به این مقصد کثیف زنند؟ آیا دوَل عربی و سکنه مسلمانانِ این ممالک نمی‌دانند که با شکست این گروه، سایر کشورهای عربی از شرّ این غاصب خبیث آسوده نخواهند ماند؟

اکنون بر عموم مسلمین و دوَل کشورهای اسلامی، و خصوص بر دوَل عربی، لازم است برای حفظ استقلال خود، از این گروه مجاهد نگهداری کنند و به آنان کمک نمایند، و از رساندن اسلحه و آذوقه به آنان دریغ نورزند. و بر فداییان مجاهد لازم است با توکل به خدای متعال و تمسک به قرآن کریم، از کوشش در این راه مقدّس دریغ ننمایند و سردیهای بعضی عناصر موجب سردی آنها نشود و نیز اکیداً لازم است در هر نقطه‌ای هستند با اهالی آنجا خوش‌رفتاری کنند و به وظایف اخوت ایمانی عمل نمایند. (1)
ملّت ایران - نه شاه و دولت او - به دلیل احساس عمیق اسلامی‌ خود از دست رفتن فلسطین را به مثابه از دست رفتن پاره‌ای از پیکر خود می‌دانست و به همین دلیل همیشه، علی‌رغم همکاری شاه و دولتهای دست‌نشانده او با اسرائیل، عمیق‌ترین احساسات پاک خود را نثار مبارزین فلسطینی کرده است. من بیش از پانزده سال است که مکرّر به همکاری شاه و دولت او با اسرائیل اعتراض کرده‌ام و چه بسیار از ایرانیان، از روحانی و غیرروحانی به دلیل اعتراض به تجاوزات اسرائیل، به زندان رفته‌اند و شکنجه دیده‌اند. و ما همیشه به عنوان یک وظیفه اسلامی ‌تا حد امکان از فلسطین دفاع کرده‌ایم و به خواست خدا همیشه در کنار سایر مسلمین به این وظیفه الهی عمل خواهیم کرد. (2)

شاه هم تکیه کرده بود بر آمریکا و انگلیس و چین و اسرائیل و همه اینها. لکن تکیه‌گاهها سست است. آن تکیه‌گاهی غیرسست و سنگین و مستحکم است که خدا باشد. خدا تکیه‌گاه است. و من به ایشان [یاسر عرفات] و به ملّت خودم و به ملّت ایشان این توصیه را می‌کنم همیشه، به اینکه همیشه خدا را در نظر داشته باشند و نظر به این قدرتها نداشته باشند؛ اعتماد بر مادیّات نکنند بلکه اعتماد بر معنویات بکنند. قدرت خدا فوق همه قدرتهاست. لهذا ما دیدیم که ملّتی که مستضعف بود و هیچ نداشت بر تمام قوا غلبه کرد، و ان‌شاء‌الله می‌کند و ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم وقتی که با خدا باشیم؛ برای اینکه اگر کشته بشویم و با خدا باشیم سعادتمندیم و اگر بکشیم هم سعادتمندیم. (3)

هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی، به پا خیزید و مقدرات خود را به دست گیرید. تا کی نشسته‌اید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کنند؟ تا کی باید قدس شما در زیر چکمه تفاله‌های امریکا، اسرائیل غاصب پایکوب شود؟

تاکی سرزمین قدس، فلسطین، لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطه جنایتکاران به سر برند و شما تماشاچی باشید و بعض حکام خائن شما آتش بیار آنان باشند؟ تا کی قریب یک میلیارد مسلمان در جهان و قریب صد میلیون عرب با کشورهای وسیع و ذخایر بی‌پایان، شاهد چپاولگریهای شرق و غرب و ستمگریها و قتل عامهای غیرانسانی آنان و تفاله‌های آنان باشند؟ تا کی تحمل جنایات وحشتناک بر برادران افغانستان و لبنان را نموده و به ندای آنان جواب نمی‌دهند؟ تا کی به جای مقابله با دشمنان اسلام و برای نجات قدس از اسلحه گرم و قدرت نظامی‌ و الهی غفلت نموده و با کارهای سیاسی و برخوردهای سازشکارانه با ابرقدرتها وقت گذرانده و به اسرائیل مهلت جنایتهای بی‌امان داده و شاهد قتل عامها باید بود؟ آیا سران قوم نمی‌دانند و ندیده‌اند که مذاکرات سیاسی با سیاستمداران قدرتمند و جنایتکاران تاریخ، قدس و فلسطین و لبنان را نجات نخواهند داد و هر روز بر جنایات و ستمگریها افزوده خواهد شد؟ (4)

باید برای آزادی قدس از مسلسلهای متکی بر ایمان و قدرت اسلام استفاده و بازیهای سیاسی را که از آن بوی سازشکاری و راضی نگه‌داشتن ابرقدرتها به مشام می‌رسد کنار گذاشت. باید ملّتهای مسلمان خصوصاً ملّت فلسطین و لبنان، کسانی را که با مانورهای سیاسی وقت‌گذارنی می‌کنند، تنبه نموده و زیر بازیهای سیاسی که نتیجه‌ای جز زیان و ضرر برای ملّت مظلوم ندارد نروند.

تا کی اسطوره‌های دروغین شرق و غرب، مسلمانان قدرتمند را مسحور نموده و بوقهای تبلیغاتی میان تهی، آنان را وحشت‌زده می‌نماید؟ تا کی مسلمین از قدرت اسلام بزرگ غافلند؟ مسلمانانی که در نیم قرن آن فتوحات عظیم و تحولات شگرف را با دست خالی از ساز و برگ جنگی و دلی آغشته به ایمان و زبانی متذکر به الله اکبر به دست آورده و اسلام و توحید را در جهان قدرتمند آن روز پایه‌گذاری نمودند. اگر آن پیروزیها و تحولاتی که در تاریخ ثبت است از چشم‌انداز مسلمانان دور است، پیروزی ملّت رزمنده ایران با انگیزه سربازان صدر اسلام که سلاحشان ایمان بود، در پیش چشم همگان پرتوافکن است. جهانیان و مسلمانان جهان دیدند که ملّت غیور ایران با دست تهی از ساز و برگ نبرد، در مقابل ابرقدرتهای زمان و وابستگان خارج و داخل آنان نهضت کردند و انقلاب شکوهمند اسلامی‌ را با همه مشکلات، برق‌آسا به ثمر رساندند و دست تمام جنایتکاران تاریخی را از کشور عزیز خود قطع کردند و توطئه‌های امریکایی و گروهکهای چپگرا و راستگرا را با قلبی سرشار از ایمان و عقیده یکی پس از دیگری خنثی نموده و زن و مرد و کوچک و بزرگ دلاورانه در صحنه حاضر و مقدرات کشور خود را در دست توانای خود تعیین نمودند و امروز با خواست خداوند متعال، ارکان جمهوری اسلامی ‌به دست متعهدین به مکتب و معتقدین به جمهوری اسلامی ‌برقرار و فتنه‌انگیزان و توطئه‌گران را از صحنه خارج نمودند. (5)

راهبردهای تصریحی:

1- همه باید ملّت مظلوم فلسطین در جهت رهایی از چنگال صهیونیسم کمک کنند.
2- نباید در قبال مسأله‌ی فلسطین بی‌تفاوت بود.
3- تقویت مبارزان فلسطینی از لحاظ تغذیه و اسلحه بر همه‌ی مسلمانان لازم است.
4- بر همه‌ی مبارزان فلسطینی لازم است که از بازیهای سیاسی اجتناب و دل به خدا و ایمان الهی ببندند.

نکات استنباطی:

1- کمک به فلسطین علاوه بر اینکه یک وظیفه اسلامی ‌است، یک وظیفه انسانی نیز هست.
2- استکبار جهانی و صهیونیسم تلاش می‌کنند تا جهاد و مبارزه در میان فلسطینیها و مسلمانان به فراموشی سپرده شود و از اتّکال آنها به خداوند و ایمان اسلامی ‌جلوگیری نمایند، لذا آنها را با بازیهای سیاسی و وعده‌های پوچ سرگرم می‌کنند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (ره)، ج2، صص 461 و 462.
2. صحیفه امام (ره)، ج5، ص 237.
3. صحیفه امام (ره)، ج6، ص 180.
4. صحیفه امام (ره)، ج15، صص 59 و 60.
5. صحیفه امام (ره)، ج15، صص 60 و 61.

منبع مقاله :
گردآوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (12)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.