آنچه درباره کره هاي حيواني و گياهي بايد بدانيم

منبع: www.iranmania.com
کره به جذب بتاکاروتن و ويتامين هاي F , K , D , A که محلول در چربي هستند، کمک مي کند. کره ريزمغذي هاي زيادي دارد که اين مواد بازدارنده ، استعداد نهاني سرطان هستند. اين ماده غذايي داراي کلسترول است و تحقيقات ، نقش بارز مصرف زياد کلسترول را در بيماري هاي قلبي ثابت کرده است ؛ اما در کنار مضرات مصرف زياد کلسترول بايد به اين نکته نيز اشاره شود که مصرف متناسب کلسترول براي فعاليت سيستم مغز و اعصاب در جوانان و کودکان (سنين دبستان و پيش دبستان) مورد نياز و موثر است.
همچنين کلسترول جزء لازم و ضروري ساختمان تمام سلولهاي بدن است. درخصوص اين ماده غذايي بايد به اين نکات اشاره شود که به دليل تهيه شدن از منابع حيواني ، قيمت بالايي دارد. همچنين چربيهاي اشباع موجود در کره باعث افزايش کلسترول خون شده و در بيماري هاي قلبي موثر است.در اين خصوص بايد به اين نکته اشاره شود که مصرف بيش از حد کره در بروز ديابت نوع 2، بيماري هاي قلبي عروقي و چاقي (به عنوان پايه بسياري از بيماري ها) نقش دارد.
از بتاکاروتن به عنوان افزودني رنگ دهنده در تهيه مارگارين استفاده ميشود. ويتامين A و E مارگارين از کره بيشتر است.همچنين مارگارين فاقد آهن ، روي و مس مي باشد. به دليل تهيه شدن از روغنهاي گياهي قيمت مارگارين پايين است.