مهدویت و آخرالزمان
مهدویت و آخرالزمان
نويسنده:خدامراد سلیمیان
منبع:مجله پرسمان
منبع:مجله پرسمان
شكی نیست هر آغازی را انجام و هر شروعی را پایانی است جز ذات بیپایان خداوندی كه هم آغاز است و هم انجام . زمان نیز مانند تمام مخلوقات الاهی از این قاعده مستثنا نیست . روزگاری بر دنیا سپری شده كه دیباچه زندگی دنیایی به شمار میآید و زمانی نیز خواهد گذشت كه پایان این كتاب خواهد بود . برگههای پایانی كتاب زندگی انسان در زمین «آخرالزمان» خوانده میشود . «آخرالزمان» اصطلاحی است كه در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ دنیا به چشم میخورد و به ویژه در ادیان ابراهیمی از برجستگی و اهمیتخاص برخوردار است . این اصطلاح معمولا به روزگار پایانی دنیا و رویدادهایی كه ممكن است در این بخش از زندگی دنیوی به وقوع پیوندد گفته میشود و ادیان بزرگ درباره آن پیشگوییهایی كردهاند; برای مثال در «انجیل» چنین آمده ست: «. . . و این را بدان كه اوقات صعب در زمان آخر خواهد رسید× زیرا كه خواهند بود مردم خود دوست و زر پرست و مغرور و متكبر و كفر گو و نافرمان والدین و حق ناشناس و بیدین× و بیالفت و بیوفا و خبث كننده و بیپرهیز و بیحلم و با خوبان بیاعتنا× و خائن و كم حوصله و عبوس كننده و عیش را بر خدا ترجیح میدهند .» (1)
قرآن مجید نیز در آیات فراوان به دوران آخرالزمان اشاره كرده است . در معارف ارزشمند اسلامی این اصطلاح در دومعنای كلی به كار رفته است:
1 . مدت زمانی طولانی كه با ولادت پیامبر اسلام (ص) آغاز و با شروع رستاخیز بزرگ پایان مییابد . از این رو آن پیامبر الاهی را پیامبر آخرالزمان نیز نامیدهاند .
2 . مدت زمانی كه باولادت واپسین جانشین پیامبر اسلام (ص) حضرت مهدی (ع) آغاز میشود، زمان غیبت و ظهور را در برگرفته، با شروع قیامتبه انجام میرسد .
الف) با سپری شدن این دوران بساط زندگی دنیوی برچیده میشود و مرحلهای جدید در نظام آفرینش آغاز میگردد .
ب) آخرالزمان خود به دو مرحله كاملا متفاوت تقسیم میشود: دوران نخست كه انسان به مراحل پایانی انحطاط اخلاقی رسیده، فساد اخلاقی و ستم همه جوامع بشری را فرا میگیرد و واپسین امیدهای بشری به ناامیدی میگراید; و دوران دوم كه عصر تحقق وعدههای الاهی به پیامبران و اولیای خدا است و با قیام مصلح جهانی آغاز میشود .
كلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریبا از سوی همه فرقههای بزرگ اسلام پذیرفته شده است; ولی در خصوص وابستگی این تحولات به ظهور مهدی موعود و نیز هویت مهدی موعود اختلاف نظر وجود دارد . شیعیان دوازده امامی حضرت مهدی (ع) و حكومت جهانی او را حسن ختام حیات بشر در كره زمین و او را همان موعود امتها میدانند . در نظر آنان، با ظهور حضرت مهدی (ع) برخی از ائمه و نیكان و صالحان و نیز بدان و تبهكاران تحت عنوان «رجعت» به دنیا باز میگردند و زندگی دنیایی پایان مییابد .
با گلگشتی در كلمات نورانی معصومان (ع) میتوان واژههایی را كه بیانگر پیوند مهدویت و آخرالزمان است، یافت . این واژهها عبارت است از:
1 . آخرالزمان (پایان زمان)
امام صادق (ع)، پیشوای ششم راستگویان، فرمود: «رسول گرامی اسلام (ص) به علی (ع) فرمود: آیا تو را بشارت ندهم؟ آیا تو را خبر ندهم؟ عرض كرد: بله، یا رسول الله . آن حضرت فرمود: هم اینك جبرئیل نزد من بود و مرا خبر داد قائمی كه در آخرالزمان ظهور میكند و زمین را پر از عدل و داد میسازد - همان گونه كه از ظلم و جور آكنده شده - از نسل تو و از فرزندان حسین (ع) است .» (2)
2 . «لا تذهب الدنیا» (دنیا به پایان نرسد)
این تعبیر بیانگر حتمی بودن تحقق حوادثی است كه پس از آن ذكر میشود . عبدالله بن مسعود میگوید: رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «دنیا به پایان نرسد مگر این كه امت مرا مردی رهبری كند كه از اهل بیت من است و به او مهدی گفته میشود .»
و روشن است دنیا به پایان نمیرسد مگر این كه بخش پایانیاش (آخرالزمان) را پشتسرگذارد .
3 . «لا تقوم الساعة» (قیامتبرپا نمیشود)
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: «قیامتبرپا نمیشود تا این كه قیام كنندهای به حق از خاندان ما قیام كند; و این هنگامی است كه خداوند به او اجازه فرماید; و هر كس از او پیروی كند، نجات یابد و هر كس از او سرپیچد، هلاك خواهد شد . . . .» (4)
4 . «لا تنقضی الایام» (روزها منقضی نگردد)
رسول خدا (ص) فرمود: «روزها منقضی نگردد تا این كه مردی از اهل بیت من بر زمین حكومت كند كه همنام من است .» (5)
5 . «لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد» (اگر از دنیا بیش از یك روز باقی نماند)
امیرمؤمنان (ع) برفراز منبر در شهر كوفه چنین فرمود: «اگر از دنیا بیش از یك روز باقی نماند، خداوند آن روز را چنان طولانی خواهد كرد كه مردی از خاندانم برانگیخته شود .» (6)
6 . «عند انقطاع من الزمان» (در بخش پایانی زمان)
پیامبر اكرم (ص) فرمود: هنگام پایان زمان و آشكار شدن فتنهها، مردی هست كه به او مهدی گفته میشود و بخشش بسیار دارد . » (7)
نشانههای آخر الزمان
این محدوده زمانی نشانههایی دارد كه اصطلاحا «علائم آخرالزمان» خوانده میشود . علاوه بر اصطلاح رایج «علائم آخرالزمان» در فرهنگ مسلمانان اصطلاح مشابه دیگری به نام «اشراط الساعه» وجود دارد . این اصطلاح كه بیشتر نزد اهل سنت رایج است، به نشانههای وقوع قیامت اختصاص دارد; ولی روایاتی كه ذیل این عنوان ذكر شده نشان میدهد بسیاری از نشانههای آن چون نشانههای آخرالزمان است و میتوان بسیاری از نشانههای آخرالزمان را نشانههای قیامت دانست .همان گونه كه اشاره شد آخرالزمان به دو بخش متفاوت تقسیم میشود . بر اساس روایات، بخش اول بسیار دشوار خواهد بود . بخشی از مشخصههای این عصر عبارت است از:
1 . گریز از دین
پیامبر گرامی اسلام (ص) ویژگیهای انسانهای این دوران را این گونه برشمرده است:
«زمانی بر مردم خواهد آمد كه درهمهای آنها دینشان خواهد بود و همتشان شكمشان و قبلههاشان زنانشان . برای طلا و نقره ركوع و سجود به جای میآورند . آنها همواره در حیرت و مستی خواهند بود; نه بر مذهب مسلمانیاند و نه بر مسلك نصرانی .» (8)
2 . دنیا پرستی
رسول خدا فرمود: «زمانی بر امت من میآید كه در آن زمان درونهای مردم پلید میشود ولی ظواهرشان به طمع مال دنیا آراسته میگردد; به آنچه در پیشگاه خداوند است دل نمیبندند; كارشان ریا و تظاهر است; خوف از خدا به دلشان راه نیابد و خداوند آنها را به عذابی فراگیر دچار سازد .
آنها چون غریق خداوند را میخوانند; ولی خداوند دعایشان را مستجاب نمیكند .» (9)
3 . آزمایشهای بزرگ
یكی دیگر از ویژگیهای دوران آخرالزمان امتحاناتی است كه انسانها در این دوران پشتسر میگذارند . با این آزمونها، مردم به دو گروه تقسیم میشوند: موفقها و ناموفقها .
پیامبر اكرم (ص)، وقتی از چهرههای موفق این دوران یاد میكند، با شگفتی به علی (ع) چنین میفرماید: «ای علی، بدان شگفت آورترین مردم درایمان و بزرگترین آنان در یقین مردمی هستند كه درآخرالزمان [با آن] كه پیامبر خود را ندیدند و از امام خود محجوبند، به نوشته كه خطی سیاه بر صفحهای سپید است، ایمان میآورند .» (10)
امیرمؤمنان علی (ع) نیز درباره نجات یافتگان این دوران میفرماید: «و آن زمانی است كه از فتنهها نجات نمییابد مگر مؤمنانی كه بینام و نشانند . اگر در حضور باشند، شناخته نشوند; و اگر غایب گردند، كسی سراغ آنها را نمیگیرد . آنها برای سیركنندگان در شب ظلمانی جامعهها چراغهای هدایت و نشانههای روشنند . نه مفسده جو هستند و نه فتنهانگیز . نه در پی اشاعه [فحشایند] و نه مردمی سفیه و لغو گو! اینانند كه خداوند درهای رحمتش را به سویشان باز میكند و سختیها و مشكلاتی را از آنها برطرف میسازد .» (11)
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}