مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

آیا می‌دانید رودخانه کونگو در آفریقا این امتیاز را دارد که به عنوان عمیق‌ترین رودخانه در دنیا است. در این مقاله ما برخی واقعیت‌ها را در مورد این رودخانه با تأکید ویژه بر عمق آن برای شما آورده‌ایم.
علاقه‌ی ما به صفاتی که با پسوند "ترین" تمام می‌شوند تا حدودی دست کم گرفته می‌شود. اشتیاق ما به پیدا کردن برخی نسبت‌های جالب در مورد طبیعت مثل بلندترین کوه (کوه اورست)، سریع‌ترین حیوان (شاهین تیز پر)، عمیق‌ترین قسمت اقیانوس (ماریانا ترنک) و غیره در مورد نسخه‌هایی درباره‌ی جستجوهای ما در مورد دانش صحبت می‌کند.
ما تنوع خیلی زیادی در مورد رودخانه‌ها نیز می‌یابیم. رود نیل برای مثال، با طول 4132 مایل طولانی‌ترین رودخانه در دنیا است. رود آمازون از طرف دیگر، با منطقه آب کشی 79ر4296781 مایل مربع و خروجی متوسط 219000 متر مکعب در هر ثانیه بزرگ‌ترین رودخانه در دنیا است. آن طول و خروجی‌اش بود اما در مورد عمقش چه؟ آیا رودخانه‌ای وجود دارد که به خاطر عمقش شناخته شده باشد؟

رود کانگو: عمیق‌ترین رودخانه در دنیا

در لیست رودخانه‌های دنیا با توجه به خروجی متوسط، رود کانگو با خروجی متوسط 41800 متر مکعب در هر ثانیه جایگاه دوم را دارد. چیز جالبی که در مورد این رودخانه جلب توجه می‌کند، می‌تواند به عمق خیلی زیاد آن نسبت داده شود. رود کانگو با عمق بیش از 750 فوت در برخی نقاط از مسیرش، عمیق‌ترین رودخانه در دنیا است. عمق آن حتی از عمق رودخانه پوکوموک که به خاطر عمیق‌ترین رودخانه بودن در آمریکا فخر می‌کند، تجاوز می‌کند.

منشأ و شارش رودخانه کونگو :

رودخانه‌ی کونگو که به نام رودخانه‌ی زئیر نیز شناخته می‌شود، نام خود را از این واقعیت گرفته است که از میان جنگل استوایی کونگو در آفریقا عبور می‌کند. آن از مناطق و کوهستان‌های بلند "ریفت" آفریقای شرقی سرچشمه می‌گیرد و مسافت 2920 مایلی را قبل از این که به درون اقیانوس آتلانتیک در ساحل غربی آفریقا بریزد، طی می‌کند. در مسیرش، این رودخانه از میان 9 کشور آفریقایی عبور می‌کند؛ زامبیا، آنگولا، رواندا، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کونگو، جمهوری کونگو، بوروندی و تانزانیا. این رودخانه در مسیرش، از تنوع‌های زیستی خیلی زیادی در جنگل استوایی کونگو همانند علفزارها و چمن زارهای آفریقا حمایت می‌کند.
به عنوان پنجمین رودخانه بزرگ در دنیا و دومین رودخانه بزرگ در آفریقا، رودخانه کونگو نقش حیاتی در اکوسیستم آفریقا دارد. حوضچه‌ی زه کشی این رودخانه منطقه‌ی 1550000 مایل مربعی را در قلب آفریقا در بر گرفته است. عمده‌ی رودهای فرعی آن شامل اینکیسی، کوا، سانگا، اوبانگی و غیره است. چون این رودخانه از میان مناطق استوایی عبور می‌کند، می‌توان گفت که آب آن بیشتر گرم است. به طور شگفت انگیز، حداقل یک قسمت از این رودخانه بارندگی را در هر زمان از سال دریافت می‌کند.